Atanas Badev

Atanas Badev (14. ledna 1860, Prilep – 21. září 1908, Kjustendil) byl bulharský skladatel a hudební pedagog, považovaný za jednoho z průkopníků moderní bulharské duchovní hudby. Narodil se v Prilepu v osmanské říši na území dnešní Severní Makedonie a stal…

3 minut čtení

Atanas Badev (14. ledna 1860, Prilep – 21. září 1908, Kjustendil) byl bulharský skladatel a hudební pedagog, považovaný za jednoho z průkopníků moderní bulharské duchovní hudby. Narodil se v Prilepu v osmanské říši na území dnešní Severní Makedonie a stal se prvním profesionálně vzdělaným skladateľem působícím v této oblasti.

Životopis

Badev pocházel z městečka Prilep v osmanské říši. Střední vzdělání dokončil roku 1884 na První mužské vyšší škole v Sofii, ačkoli původně měl studovat na bulharské mužské vyšší škole v Soluni. Po bulharském sjednocení roku 1885 kritizoval předčasné kroky Bulharského tajného ústředního revolučního výboru, neboť se domníval, že Makedonie by se měla nejprve připojit k Východní Rumelii a teprve pak uvažovat o společném sjednocení s Bulharským knížectvím. Během srbsko-bulharské války se stal dobrovolníkem bulharské armády. Zpočátku studoval matematiku na Univerzitě v Oděse, později se však věnoval hudbě v Moskvě a Sankt-Petěrburgu, kde měl za učitele významné ruské skladatele Milyje Balakireva a Nikolaje Rimského-Korsakova. Bulharská vláda mu v letech 1888 a 1889 poskytla zvláštní stipendium na vzdělávání mladého talentu.

Tvorba

Badevovým nejznámějším dílem je Liturgie svatého Jana Zlatoústého, poprvé vydaná v Lipsku roku 1898. Toto dílo představuje jedno z nejvýznamnějších kompozic tohoto žánru z konce 19. století. Kromě této monumentální liturgie se věnoval také úpravám lidových a dětských písní pro sbor. Jeho tvorba představuje syntézu ruské kompoziční školy s bulharskými hudebními tradicemi. V roce 1904 přednesl na Druhém kongresu hudebních pedagogů v Sofii odbornou zprávu o rytmech a metrice bulharských lidových písní, čímž přispěl k teoretickému poznání národní hudby.

Význam

Badev se stal klíčovou postavou v rozvoji profesionální bulharské hudby přelomu 19. a 20. století. Jeho Liturgie svatého Jana Zlatoústého představuje první významné dílo bulharské duchovní hudby napsané podle západoevropských kompozičních standardů. Jako pedagog působil na různých bulharských školách – v Soluni (1890-1891, 1896), Bitole (1892), Ruse (1897-1898), Samokově (1899) a od roku 1901 až do smrti v Kjustendilu, kde vychoval několik generací hudebníků. Jeho přístup k harmonizaci lidových písní ovlivnil další vývoj bulharské národní hudby.

Zajímavosti

Jeho syn Petar padl během první světové války v bitvě u Cobadinu jako důstojník 8. pěšího pluku bulharské armády. Badevova Liturgie svatého Jana Zlatoústého není zaměnitelná s podobně pojmenovanými díly Petra Iljiče Čajkovského ani Sergeje Rachmaninova. Některé současné makedonské historické práce jej označují za etnického Makedonce, což však odporuje historickým faktům o jeho bulharské národní příslušnosti a působení.

Související články

Sdílet článek