Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Karen Azatyan
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena

Karen Azatyan

Karen Azatyan je arménský baletní tanečník, který se proslavil jako významný sólista a principal dancer v prestižních evropských baletních souborech. Narodil se 13. října 1987 v Jerevanu v Arménii a stal se jedním z nejúspěšnějších arménských tanečníků své generace na…

Publikováno 06/09/2025
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:

Karen Azatyan je arménský baletní tanečník, který se proslavil jako významný sólista a principal dancer v prestižních evropských baletních souborech. Narodil se 13. října 1987 v Jerevanu v Arménii a stal se jedním z nejúspěšnějších arménských tanečníků své generace na mezinárodní scéně.

Životopis

Azatyan začal svou taneční dráhu studiem na Yerevan Dancing Art State College ve své rodné Arménii, kde byl veden pedagogem Hovhannesem Divanyanem. Své vzdělání dokončil na prestižní Tanz Akademie Zürich ve Švýcarsku pod vedením Olivera Matze. V roce 2005 získal stipendium Prix de Lausanne, které otevřelo cestu k jeho profesionální kariéře. V roce 2007 nastoupil do Bavorského státního baletu v Mnichově, kde postupně získával vyšší pozice – v roce 2010 se stal sólistou a v roce 2012 prvním sólistou. V roce 2014 přestoupil do Hamburg Ballett pod vedením Johna Neumeiera, kde působil jako principal dancer až do roku 2019. Po roční pauze způsobené zraněním se v roce 2020 vrátil jako sólista a v roce 2023 byl opět jmenován principal dancer. Od roku 2024 působí jako první sólista v Ballet Zürich.

Tvorba

Azatyanův repertoár zahrnuje široké spektrum klasických i současných baletních děl. V Mnichově vytvořil titulní role Daphnise v „My Ravel: Daphnis and Chloe“ a Prométhea v „Helden“ od Terence Kohlera. V Hamburgu ztvárnił významné postavy jako Aschenbach’s Concepts v „Death in Venice“, Mercutia v „Romeo and Juliet“, Stanley Kowalski v „A Streetcar Named Desire“ nebo Edward Rochester v „Jane Eyre“. Jeho repertoár zahrnuje také klasické role jako Albrecht v různých verzích Giselle, Basilio v Don Quixote či Prince Leopold v „Illusions: like Swan Lake“. Spolupracoval s předními choreografy jako John Neumeier, John Cranko, William Forsythe nebo Jerome Robbins.

Význam

Azatyan patří mezi nejúspěšnější arménské tanečníky své generace. Jeho vítězství na Prix de Lausanne v roce 2005 a cena pro nadějného mladého tanečníka na Mezinárodní baletní soutěži ve Varně v roce 2006 potvrdily jeho mimořádný talent. Dlouhá spolupráce s Johnem Neumeierem v Hamburg Ballett, jedné z nejprestižnějších baletních společností světa, svědčí o jeho vysoké umělecké úrovni. Jeho schopnost interpretovat jak klasické, tak moderní role z něj činí všestranného umělce oceňovaného kritiky i publikem.

Zajímavosti

Azatyan je známý svou interpretací rolí v baletu „Third Symphony of Gustav Mahler“ Johna Neumeiera, který patří k charakteristickým dílům Hamburg Ballett. V roce 2024 ztvárnił postavu Roberta Schumanna v novém baletu „Clara“ choreografky Cathy Marston v Ballet Zürich, kde jeho výkon byl kritikou vysoce oceněn především za mistrovské zachycení přechodu od milujícího manžela k duševně nemocnému skladateli. Mezi jeho učitele patřil i Oliver Matz, významný pedagog švýcarské taneční školy.

Související články

Baletní panorama Pavla Juráše (133)

Tentoraz: * Neumeierov Othello, ktorý predbehol dobu * Nijinského Gala XLI * Impulstanz vo Viedni * Čo sleduje Andrea Kramešová? *** Po minulom diele…

Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Juraj Bartoš
Další článek Marek Bartoš
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up