Martina Batič je slovinská dirigentka narozená 13. září 1978 v Šempeter pri Gorici, která se řadí mezi přední sborové dirigenty své generace. Získala mezinárodní uznání především díky vítězství v prestižní soutěži Eric Ericson Award v roce 2006 a následně vedla některé z nejpřednějších profesionálních sborů v Evropě.
Životopis
Martina Batič vyrůstala v malém městě na západě Slovinska nedaleko italských hranic. Od raného dětství projevovala zájem o dirigování, když ve věku osmi let spatřila v televizi Riccarda Mutiho dirigujícího Vídeňskou filharmonii. Nejprve studovala hudební pedagogiku na Glasbeni akademiji v Ljubljani, kde v roce 2002 získala bakalářský titul. Vzhledem k tomu, že studium dirigování v Ljubljani nebylo v té době možné, pokračovala ve studiu na Hochschule für Musik und Theater v Mnichově u profesora Michaela Gläsera, kde v roce 2004 s vyznamenáním dokončila magisterské studium sborového dirigentství. Následně se zdokonalovala na mistrovských kurzech po celé Evropě u renomovaných dirigentů, zejména u legendárního Erica Ericsona.
Tvorba
Kariéru zahájila v letech 2004-2009 jako sbormistrová Národního divadla Opera a balet Ljubljana. Od roku 2009 působila jako dirigentka Slovinského filharmonického sboru, jehož umělecké vedení převzala v sezóně 2012/2013 a vedla jej až do prosince 2017. V září 2018 se stala hudební ředitelkou prestižního Chœur de Radio France v Paříži, kde působila až do jara 2022. Od srpna 2023 zastává pozici hlavní dirigentky Danish National Vocal Ensemble v Kodani. Současně od roku 2024 vede také Gulbenkian Choir v Portugalsku. Jako hostující dirigentka pravidelně spolupracuje s předními evropskými sbory včetně RIAS Kammerchor, Švédského rozhlasového sboru, Bavorského rozhlasového sboru či Nizozemského komorního sboru.
Význam
Martina Batič je považována za jednu z nejtalentovanějších sborových dirigentů své generace s výjimečnou všestranností v širokém repertoáru od komorní hudby po symfonická díla. Její mezinárodní průlom přišel s vítězstvím v Eric Ericson Award v roce 2006, nejprestižnější soutěži pro mladé sborové dirigenty. Pravidelně připravuje koncerty s významnými dirigenty jako Valerij Gergijev, Jaap van Zweden, Yannick Nézet-Séguin, Leonard Slatkin či Franz Welser-Möst. V roce 2019 získala Prešernovu cenu, nejvyšší slovinské státní ocenění v oblasti umění, za své interpretační úspěchy v sborovém dirigentství. Její práce významně přispívá k propagaci sborové hudby a podporuje jak tradiční repertoár, tak současné skladby včetně objednaných děl od žijících skladatelů.
Zajímavosti
Batič vyniká svou schopností vytvářet mezi sborem a publikem zvláštní atmosféru, která umožňuje mocné hudební zážitky. Má vizi rozšiřovat tradiční chápání sborového repertoáru experimentováním s interakcí různých smyslů, novými koncertními prostory a formami vyjádření. Podle jejích slov by koncert sborové hudby měl působit jako cesta, kde se může stát cokoliv. Její jmenování do čela dánského národního vokálního souboru v roce 2022 bylo jednomyslně přijato již po prvním hostování v květnu téhož roku, což svědčí o jejím výjimečném uměleckém působení. Aktivně podporuje francouzskou sborovou hudbu a spolupracuje se skladateli na vzniku nových děl určených speciálně pro sbor.