Michael Emanuel Bauer je současný německý kompozitor a muzikolog, který se proslavil především svou tvorbou pro hudební divadlo, komorní hudbu a film. Narodil se 4. ledna 1974 v bavorském městě Roding a patří k významným představitelům generace kompozitorů využívajících techniky hudební apropriace.
Životopis
Po absolvování gymnázia ve Zwieselu studoval Bauer od roku 1995 muzikologii a historii na univerzitě v Regensburgu, později přestoupil na Ludwig-Maximilians-Universität v Mnichově, kde v roce 2003 získal titul Magister Artium v oboru muzikologie. Paralelně absolvoval kompoziční kurzy u předních osobností současné hudby – Karlheinze Stockhausena, Dietera Schneblela a Bernharda Langa. V roce 2002 vystudoval klavír na Neue Jazzschool München a v letech 2004–2006 studoval filmovou a divadelní hudbu u Peer Rabena, kompozitora známého především spoluprací s režisérem Rainerem Wernerem Fassbinderem. V roce 2012 na Univerzitě pro hudbu a dramatické umění v Grazu promoval v oboru muzikologie a jazzových studií s disertační prací věnovanou filmové hudbě Peer Rabena.
Tvorba
Bauer pracuje jako svobodný kompozitor od roku 2001, přičemž se zaměřuje především na hudební a mluvené divadlo, rozhlasové hry a filmovou hudbu. Jeho díla byla uvedena na prestižních festivalech a v významných divadlech, včetně Wiener Festwochen, Münchener Biennale, Deutsches Theater Berlin, Residenztheater München či Staatsschauspiel Dresden. Kompozičně se pohybuje v oblasti současné hudby s výrazným využitím collage technik a hudebních citátů, což jej přibližuje k uměleckému proudu Appropriation Art. Kromě divadelní hudby komponuje komorní díla a hudbu k artovým a dokumentárním filmům. K jeho známějším dílům patří „Seznam Zkratek…Melodramatic Loops“ pro hlas a klavír či kompozice pro Münchener Biennale.
Význam
Bauer je nositelem prestižního Leonhard und Ida Wolf-Gedächtnispreis města Mnichov z roku 2005, který oceňuje mladé hudební talenty. Za svou filmovou tvorbu získal několik významných ocenění, včetně Hessischer Filmpreis a Filmpreis NRW. Působí jako pedagog na univerzitách v Bayreuth, Hildesheim a Osnabrücku, kde přednáší o skladbě a divadelní hudbě. Od roku 2019 je členem poroty mezinárodní skladatelské soutěže Antonína Dvořáka v Praze. Jeho teoretické práce o hudební apropriaci publikoval v knize „nothing is original! künstlerische und kulturelle aneignung in zeitgenössischer musik, pop und jazz“ (2024).
Zajímavosti
Bauer intenzivně spolupracuje s dramatičkou Gesche Piening na rozhlasových hrách, které získaly ocenění „Hörspiel des Monats“. Jeho tvorba se vyznačuje experimentálním přístupem k hudebním žánrům a častým používáním „found footage“ technik, kdy adaptuje a vzájemně propojuje hudební citáty z různých období a stylů. Dlouhodobě žije střídavě v Mnichově a Regenu, odkud pochází, a udržuje si vazby k bavorskému hudebnímu prostředí i přes svou mezinárodní kariéru.