Ševčík Academy Quartet dosvědčil, že spontaneita je větší hodnotou než technická preciznost

Večer v Prysku, kam 30. září 2025 dramaturgie festivalu Lípa Musica situovala koncert souboru vynikajících českých instrumentalistů Ševčík Academy Quartet, nesl programový název Romeo a Julie v Prysku. Nedávno rekonstruovaný barokní kostel sv. Petra a Pavla vytvořil po výtvarné stránce překrásné prostředí pro zvuk smyčců, dostatečně intimní a koncentrované. Přesto podmínky pro produkci, ale i recepci, byly z jiného důvodu docela drastické. Tím důvodem byla teplota sedm stupňů Celsia, nepřátelská všem tělesným aktivitám, kde hraje hlavní roli preciznost jemné techniky a koordinace, interpretaci hudby z toho samozřejmě nevyjímaje. Jak se prostor plnil lidmi, teplota malinko stoupla, ale to muzikantům stále moc nepomohlo. I v devíti stupních je hudba neprovozovatelná, tedy na vrcholné úrovni.

Ivan Žáček
3 minut čtení
Lípa Musica: Romeo a Julie v Prysku, 30. září 2025, kostel sv. Petra a Pavla, Prysk – Ševčík Academy Quartet (foto Martin Špelda)

Složení souboru Ševčík Academy Quartet, byť vytvořeného ad hoc, bez ambice konkurovat profesionálním kvartetům, nicméně vrcholný zážitek slibovalo. Kvality vynikajících instrumentalistů, Josefa Špačka, Jana Fišera, Jiřího Kabáta a Tomáše Jamníka, toho byly dostatečnou zárukou. Tvrdou daň tvrdým podmínkám splatilo nejvíce provedení úvodní skladby večera, Italské suity Igora Stravinského, jež je adaptací pro housle a violoncello, vlastně už třetí toho jména, původní Suity z baletu Pulcinella (1922). Prvé (1932/1933), pod názvem Suite italienne, určené violoncellu a pianu, se dopustil sám Stravinskij ve spolupráci s Grigorijem Pjatigorským. Druhou adaptaci pro housle a piano vytvořil autor se Samuelem Dushkinem o rok později, a konečně tu, jež zazněla v Prysku, vytvořil opět Grigorij Pjatigorskij ve spolupráci se Jaschou Heifetzem, s nímž ji pak také prováděl. Nepochází tedy od Stravinského a je velmi náročně traktovaná, pro oba party. Takže vše hrálo proti nešťastným muzikantům, Josefu Špačkovi a Tomáši Jamníkovi, a bylo jen zákonité, že se dopouštěli řady drobných nepřesností. Dravý muzikantský projev však nakonec převážil vše a opět názorně dosvědčil, že spontaneita je větší hodnotou než technická preciznost.

Tři madrigaly Bohuslava Martinů pro housle a violu H. 313 z roku 1947 jsou dílem zralého autora, který tu zúročuje své zkušenosti houslové hry – byl sám zdatným houslistou – což mu umožňuje uplatnit zvukovou fantazii naplno, takřka bez jakýchkoli limitací. Obou partů se úspěšně zhostili houslista Jan Fišer a violista Jiří Kabát, na slyšitelně lepší technické úrovni.

Závěr večera patřil Sergeji Prokofjevovi a jeho Suitě z baletu Romeo a Julie, v adaptaci Jiřího Kabáta pro kvartet, jež je kompilací všech tří originálních Suit (op. 64bis, op. 64ter a op. 101). Musím říci, že nepříliš šťastnou, pokud máme na mysli zachování původního charakteru témat a baletních postav. V kvartetní verzi to zní vše zásadně jinak a je zřejmé, že Kabát zde šel primárně vstříc sonorickým možnostem kvarteta a na věrnost vůči originálu rezignoval. Jinak ovšem klobouk dolů před výkonem všech čtyř instrumentalistů, kteří v závěru večera spojili své síly, aby koncert vystupňovali k působivému klimaxu. Pak ještě přišly na řadu dvořákovské přídavky, co jiného než Když mne stará matka z Cigánských melodií op. 55/4 a bohužel i Humoreska v nevkusné kvartetní verzi.

Lípa Musica: Romeo a Julie v Prysku, 30. září 2025, kostel sv. Petra a Pavla, Prysk – Ševčík Academy Quartet (foto Martin Špelda)
Lípa Musica: Romeo a Julie v Prysku, 30. září 2025, kostel sv. Petra a Pavla, Prysk – Ševčík Academy Quartet (foto Martin Špelda)

Lípa Musica: Romeo a Julie v Prysku
30. září 2025, 19:00 hodin
Kostel sv. Petra a Pavla, Prysk

Program
Igor Stravinskij (1882–1971): Italská suita (arr. Grigorij Pjatigorskij)
Introduzione
Serenata
Aria
Tarantella
Minuetto e Finale

Bohuslav Martinů (1890–1959): Tři madrigaly (Duo č. 1) pro housle a violu H. 313
Poco allegro
Poco andante
Allegro

Sergej Prokofjev (1891–1953): Suita z baletu Romeo a Julie (arr. Jiří Kabát)
Introdukce
Probouzející se ulice
Julie děvčátko
Montekové a Kapuleti
Mercutio
Smrt Julie

Účinkující
Ševčík Academy Quartet
Josef Špaček – housle
Jan Fišer – housle
Jiří Kabát – viola
Tomáš Jamník – violoncello

Sdílet článek
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře