Operní panorama Heleny Havlíkové (549) – Nadoblačné belcanto v nížinách feminismu z MET

Newyorská Metropolitní opera zahájila další sezonu přenosů svých inscenací do kin celého světa uvedením nového nastudování Náměsíčné Vincenza Belliniho pod taktovkou Riccarda Frizzy v režii Rolanda Villazóna. Hlavní roli Aminy ztvárnila Nadine Sierra, jejího ženicha Elvina Xabier Anduaga, hospodskou Lisu Sydney Mancasola a hraběte Rodolfa Alexander Vinogradov.

Helena Havlíková
10 minut čtení
Vincenzo Bellini: Náměsíčná – Niara Hardister, Nadine Sierra, Metropolitní opera New York 2025 (zdroj Metropolitní opera New York)

Belliniho mistrovství pro hvězdné Aminy

Vincenzo Bellini stihl za svůj krátký život svými operami proniknout po boku Gioacchina Rossiniho a Gaetana Donizettiho mezi přední skladatele doby vrcholného belcanta, stylu, který staví na ideálu kultivovaného zpěvu, plynulých legatových frázích, jemné práci s dynamikou včetně messa di voce a pružnosti technické virtuozity koloraturami a trylky. Z Belliniho jedenácti oper dodnes zůstala nejhranější Norma.

Diváckou oblibu si podržela i La Sonnambula / Náměsíčná (1831) na libreto zkušeného Felice Romaniho. Vznikla prý v hektickém tempu během dvou měsíců (místo původně zamýšleného Hernaniho Victora Huga pro sezonu 1830–31 milánského Teatro Carcano) pro Giudittu Pastu jako hlavní pěveckou hvězdu a tenoristu Giovanniho Battistu Rubiniho. Pro Náměsíčnou se Romani inspiroval scénářem Eugèna Scriba a choreografa Jean-Pierra Aumera k baletní pantomimě L´arrivée d´un nouveau seigneur / Příjezd nového pána Ferdinanda Hérolda pikantně ozvláštěné tehdy populárním motivem somnambulismu jako fascinací tajemnými stavy vědomí (premiéra v Academie Royale de Musique v Paříži v roce 1827).

Belliniho melodramma semiserio adaptuje příběh osiřelé chudé dívky Aminy v zapadlé vesnici švýcarských Alp trpící somnambulismem. Zrovna v noci před chystanou svatbou se sedlákem Elvinem ji celá vesnice „přistihne“ přímo v posteli pana hraběte Rodolfa, kam v náměsíčném stavu sama došla. Ten však situace nezneužije – na rozdíl od vypočítavé hostinské Lisy, která sama měla v úmyslu hraběte svést. Amina se marně zaklíná svou ctností a ani Rodolfově vysvětlování náměsíčnosti lidé nevěří. Elvino podezření z nevěry své vyvolené neunese a rozhodne se oženit s Lisou, svou dřívější snoubenkou. Teprve když všichni uvidí Aminu nebezpečně kráčet nad propastí, pochopí její náměsíčnost a po probuzení už nic nebrání sňatku Aminy s Elvinem.

I chatrná dějová zápletka ovšem Bellinimu postačila k tomu, aby hlavním hybatelem opery učinil nádherný virtuózní belcantový zpěv. Ostatně právě pro extrémní náročnost pěveckých partů si jen málokteré divadlo může na Náměsíčnou troufnout a standardní součástí repertoáru operních divadel se nestala. U nás ji po inscenaci Nového německého divadla v roce 1900 uvedlo pouze liberecké Divadlo F. X Šaldy v roce 2010 – v titulní roli alternovaly Olga Jelínková a Jana Kačírková.

Premiéru Náměsíčné zpívala Giudita Pasta a ještě za Belliniho života byla významnou představitelkou Aminy Maria Malibran. Roli proslavila v rámci belcantovské renesance Maria Callas ve slavné inscenaci Luchina Viscontiho v La Scale (1955), pak také Joan Sutherland v Covent Garden (1961) a MET (1963). Následovaly Edita Gruberová, Natalie Dessay, Diana Damrau. Protože Bellini psal part Aminy pro soprano sfogato, altový hlas s rozšířeným rozsahem sopránových výšek (a sopranistky si do ní začaly přidávat vysoké tóny), roli zpívaly i mezzosopranistky Frederica von Stade nebo Cecilia Bartoli.

MET zařadila Náměsíčnou do kin už v roce 2009 s dirigentem Evelinem Pidò. Režisérka Mary Zimmerman příběh „zdvojila“ a přenesla do divadelní zkušebny současnosti, kde se právě připravuje inscenace Náměsíčné: a hlavní představitelé prožívají stejný příběh jako postavy, které mají sehrát. Inscenace měla nápady, vtip a byla uměřeně vkusná. Aminu vytvořila fenomenální Natalie Dessay a Elvina neodolatelný Juan Diego Flórez.

Hudební ctitel belcanta Frizza versus Villazónův feminismus

Vyrovnat se takové inscenaci s tak legendární dvojicí sólistů je vskutku nesnadné. Svrchovaně se to podařilo dirigentovi Riccardu Frizzovi, jehož mezinárodní kariéru odstartovalo vystoupení na Rossiniho festivalu v Pesaru a od roku 2017 působí jako hudební ředitel Donizettiho operního festivalu v Bergamu. V přestávkovém rozhovoru se vyznal ze své lásky k Bellinimu a obhajoval jeho redukci orchestru na jednoduchý doprovod. Podle Frizzy je to ryze praktický důsledek stylu a náročnosti pěveckých partů, jimž je třeba vše podřídit včetně rubat i jemnější agogiky. Frizzovi, který se právě na opery vrcholného italského belcanta specializuje, se to při přenosu dařilo včetně citu pro specifikum Belliniho melodramma semiserio a jemné odstíny dynamiky.

V nové inscenaci Náměsíčné v MET jako režisér debutoval Rolando Villazón. Svou pěveckou kariéru tenoristy oceňovaného na počátku kariéry jako „nový Plácido Domingo“ po hlasové krizi nasměroval od roku 2011 k operní režii (režijní debut v Lyonu v inscenaci Massenetova Werthera). Tuto zkušenost ve svých inscenacích promítá do empatie vůči sólistům a jejich zranitelnosti.

Villazón, scénograf Johannesem Leiackerem a kostýmní výtvarnice Brigitte Reiffenstuel se v Náměsíčné téměř po celou dobu drželi libreta, které děj zasazuje do zapadlé alpské vesnice počátkem 19. století. Základem scény je hostinec v horách, respektive jeho rozlehlý sál se spoustou dveří, jehož světlé stěny přecházejí do sněhem zavalené horské krajiny s impozantními štíty v projekci na horizontu. Sněhu tam jsou v tu dobu nejspíš vysoké závěje, protože Rodolfo do hostince slézá po žebříku. Není ovšem jasné, jak se ostatním daří vstupovat normálně hned devíti dveřmi.

Villazón v celém průběhu inscenace přidal taneční postavu jakési „svobodné“ dvojnice Aminy v bílých tylových šatech a připravil si tím závěr, ve kterém se zásadně odklonil od partitury. Od podezření z nevěry konečně očištěná (chudý sirotek) Amina nejde (vděčně a pokorně) s (bohatým) Elvinem k oltáři, ale zásnubní prstýnek mu zvesela vrátí a začne stoupat po žebříku, aby si podala s ruku se svým alter ego. Jak lze dovodit, chystá se pryč z vesnice, snad za toužebnou svobodou a volností. Toto vnášení soudobého feminismu však působí násilně, protože nemá ani v libretu ani v hudbě žádnou oporu.

Sólisté s uměním belcanta

Aminu tentokrát zpívala americká sopranistka Nadine Sierra, která pěveckou kariéru zahájila už jako talentované dítě, propracovala se až k debutu v MET jako Gilda v Rigolettovi v roce 2015 a z přenosů známe ji mimo jiné jako strhující Lucii z Lamermooru v inscenaci pojaté jako natáčení filmu o soupeření mafiánských gangů v současném americkém maloměstě zmítaném drogami a prostitucí.

Náměsíčné ji režie stylizovala jako nezávislou sebevědomou mladou ženu toužící po volnosti bez závazků, přitahovanou světem „za obzorem“, symbolizovaným tanečním alter egem nebo globusem, který jí věnuje hrabě. I když v roli belcantové lyrické jemnosti mohla herecky trochu ubrat na svém „šibalském/rošťáckém“ pomrkávání, pěvecky roli zvládala skvěle a u publika vyvolávala bouře nadšení.

Zaujal mě španělský tenorista Xabier Anduaga, vítěz Domingovy Operalie konané v roce 2019 v Praze, pro kterého to byla po Nemorinovi v roce 2023 druhá role v MET. Dlouhé oblouky frází zpíval skvěle a herecky vystihl vnitřní zmatek důvěřivého nezkušeného mladíka, který je konfrontován s drsně očividnou skutečností, že jeho nevěsta strávila noc v hraběcí posteli.

Nejen pěvecky, ale i herecky velmi přesvědčivě působila v roli Lisy americká sopranistka Sydney Mancasola (v MET debutovala v roce 2018 rolí Frasquity v Carmen). Vystihla různé vrstvy této negativní postavy, která kontrastuje s Aminou: závist stárnoucí hospodské vůči Amině, která jí přebrala Elvina, sebevědomé pohrdání vůči Alessiovi, který ji miluje, podlézavost vůči Rodolfovi, kterého by ráda získala pro sebe, a potměšilou radost, když svolává vesničany, aby viděli Aminu v Rodolfově posteli i rozdmychávání nenávisti vůči domněle nevěrné sokyni.

Milostný trojúhelník s nadhledem doplnil zkušený ruský basista Alexander Vinogradov v roli noblesního hraběte Rodolfa, který dosvědčí Amininu nevinu a poučí vesničany, co je to somnambulismus. Učiní tak způsobem, z něhož je zřejmé, že kdyby byl mladší, možná by situace, kdy se mu v posteli náhle ocitne hezká žena, která mu navíc připomíná jeho dávnou lásku, dopadla jinak.

Portrét Teresy, komunitou respektované starší ženy, která se ujala Aminy a která pevně věří v její nevinu, vytvořila přesvědčivě Deborah Nansteel. A Alessia, zde pojatého jako přísného učitele, který zlobivou holčičku dokonce švihne hůlkou přes prsty, a zároveň ctitele až komicky beznadějně zamilovaného do Lisy, vystihl Nicholas Newton.

Zejména ve scénách pohrdání nad domněle nevěrnou Aminou, v níž si vesničané nad ní odplivnou, se Villazón snažil rozehrát také sbor, pod vedením sbormistra Tilmana Michaela tradičně skvěle zpívající a doplněný spoustou nezbedných dětí.

Triumf belcanta v problematické režii

Z nového nastudování Náměsíčné v MET je zřejmé, že s odpovídajícím obsazením a skvělým hudebním vedením lze i méně hranou Belliniho operu připomenout a učinit ji živou pro současné publikum. Riccardo Frizza a sólisté předvedli belcanto v plné kráse – barevně, technicky precizně a s výrazovou hloubkou. Villazónova režie inscenaci nadbytečně modernizuje prvky feminismu a tanečním alter ego Aminy, což s partiturou nesouzní.

Vincenzo Bellini: Náměsíčná
Metropolitní opera, přenos do kin 18. října 2025
Recenze psána z přenosu v kině Světozor

Realizační tým
Dirigent: Riccardo Frizza
Režie: Rolando Villazón
Scéna: Johannes Leiacker
Kostýmy: Brigitte Reiffenstuel
Světelný design: Donald Holder
Projekce: Renaud Rubiano
Choreografie: Leah Hausman
Sbormistr: Tilman Michael

Účinkující
Amina – Nadine Sierra
Lisa – Sydney Mancasola
Elvino – Xabier Anduaga
Rodolfo – Alexander Vinogradov
Teresa – Deborah Nansteel
Alessio – Nicholas Newton
Notář – Scott Scully
Tanečnice – Niara Hardister
Orchestr a sbor Metropolitní opery

Sdílet článek
5 1 hlasovat
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře