Týden s tancem

Přinášíme nové aktuality ze světa tance a pohybového divadla: Ve středu oslaví deset let inscenace Věry Ondrašíkové GUIDE, Divadlo Komedie uvádí v pátek sólo Istvána Simona Narcissus, v sobotu uvede brněnská ORBITA projekt s Vladimírem Kloubkem, Holektiv připravil premiéru nového kusu s názvem Odpojení. Proběhl dvoudenní festival Dance Life! A taneční svět opustila choreografka Hana Machová.

redakce
17 minut čtení
Věra Ondrašíková: Guide (foto Vojtěch Brtnický)

Deset let v pohybu: GUIDE slaví výročí

Pražský soubor Věra Ondrašíková & kolektiv oslaví 3. prosince 2025 deset let od premiéry své dnes už legendární tanečně-vizuální inscenace GUIDE. Projekt, který během uplynulé dekády procestoval téměř celý svět a odehrál téměř 80 repríz, se dočkal řady ocenění a stal se milníkem v kariéře souboru. Výroční repríza proběhne přesně na den premiéry, ve 20:00 hodin, v pražském prostoru ARCHA+.

GUIDE se stal pro soubor zásadním dílem – přinesl ocenění Tanečník roku 2016 Jaru Ondrušovi, cenu za světelný design, zařazení do prestižní přehlídky AeroTwenty17 i Cenu diváků. Právě diváci se postarali o jeho největší úspěch: pravidelně vyprodané reprízy doma i v zahraničí.

„Nikdy by nás nenapadlo, že projekt oslaví takový úspěch, natož jubileum. Je to až poetické, protože právě téma času je jeho hlavním námětem. Stárnutí, obzvlášť u tanečníků, je stále poměrně křehké, možná i proto GUIDE k divákům pořád promlouvá. Důležitým tématem je ale i odvaha a hledání vlastní cesty, kterou si GUIDE určitě našel. Doufám, že jeho cesta ještě nekončí,“ říká choreografka a autorka Věra Ondrašíková.

GUIDE se během deseti let představil na řadě zahraničních scén, mimo jiné v rámci Aerowaves Spring Forward v dánském Aarhusu, v drážďanském Hellerau, na festivalu One Dance Week v Plovdivu, SIDance v Soulu, na V4 Dance festivalu v New Yorku a New Orleans, Israel Festival v Jeruzalémě, Birmingham International Dance Festival, UNIDRAM festival v Potsdami, Light Night Leeds, Vilnius Culture Night a dalších.

Po deseti letech se GUIDE vrací do Prahy, aby divákům položil stále aktuální otázku: „Co kdybychom se jednou mohli ohlédnout za svým životem – udělali bychom něco jinak?“ Vstupenky na výroční reprízu jsou k dispozici v předprodeji sítě GoOut a na webu ARCHA+.

István Simon: Narcissus (foto Rab Zoltan, zdroj Divadlo Komedie)
István Simon: Narcissus (foto Rab Zoltan, zdroj Divadlo Komedie)

Divadlo Komedie uvádí sólové představení Istvána Simona Narcissus

Pražské Divadlo Komedie uvede 5. prosince 2025 od 19:30 hodin sólovou inscenaci Narcissus maďarského tanečníka a choreografa Istvána Simona. Umělec působil jako sólista Semperoper Ballet Dresden a pražské publikum jej může znát také ze spolupráce s renomovaným českým tanečníkem a choreografem Jiřím Bubeníčkem. Simon je také známý svými choreografiemi s výrazným fyzickým projevem a prací s improvizací. Nový projekt se vrací k tématům identity, vnitřního dialogu a střetu osobních ideálů s realitou.

Narcissus je podle tvůrců taneční monodrama, které otevírá téma jemné, ale zásadní hranice mezi láskou a sebeláskou. Vychází z antického příběhu o Narcisovi a Echó, který přetavuje do současné úvahy o tom, jak idealizovaný obraz sebe sama naráží na realitu mezilidských vztahů. Evokativní inscenace zkoumá psychologické mechanismy narcismu, od fascinace vlastním odrazem až po postupnou erozi schopnosti navázat autentický kontakt. „Simon v představení pracuje s archetypy tarotu, které využívá jako symbolické orientační body v procesu sebepoznání, ztráty i vnitřní proměny. Díky nim choreografie dokáže pojmenovat nuance sebeklamu, napětí mezi osobní touhou a skutečností i možnost postupného uvolnění z uzavřeného kruhu narcistického vnímání,“ uvádí pořadatel, jímž je Lisztův institut – Maďarské kulturní centrum Praha.

Inscenace vznikla díky úzké spolupráci Istvána Simona s renomovanou choreografkou a režisérkou Yvette Bozsik. Během rozsáhlých improvizačních sezení společně vytvořili choreografii, která propojuje západoevropské improvizační techniky s režisérčiným pohybovým stylem.

„Výsledkem je inovativní, zcela originální taneční jazyk, jenž pulzuje výrazovou vitalitou,“ láká dále organizátor na svého hosta. „Představení trvá zhruba 65 minut a jeho rytmus doplňují krátké vstupy osobností, které se setkaly s narcismem. Tyto úseky střídají scény, mění atmosféru a doprovázejí proměny scénografie i kostýmů. Díky nim inscenace získává pestřejší a dynamičtější strukturu.“

Inspiraci pro vnitřní kompozici díla poskytla psychologická studie Kristiny Barcs, přičemž jednotlivé sekvence využívají tarotové archetypy – Blázna, Ďábla, Mága, Poustevníka a Oběšence. Jejich symbolika proniká choreografií, scénografií i hudební partiturou a podtrhuje složitost vnitřních proměn postavy.

Inscenace si získala uznání maďarských kulturních kritiků: Papageno.hu oceňuje jeho hluboký psychologický vhled a emocionální intenzitu, zatímco Magyar Nemzet jej označuje za průlomovou interpretaci: „Nikdy jsme neviděli narcismus tak působivě zatančený.“ Za podpory Lisztova institutu Praha Narcissus zve diváky k „intenzivnímu a podnětnému setkání s nadčasovým mýtem i s moderní psychologií“.

Vladimír Kloubek (foto Mila Vašíčková)
Vladimír Kloubek (foto Mila Vašíčková)

VLADIMÍR: loučení tanečního umělce s jevištěm v produkci brněnské ORBITY

Spolek ORBITA uvádí v sobotu 6. prosince 2025 ve 20:00 hodin v Industře Brno projekt VLADIMÍR. Jeho hlavním aktérem je tanečník a choreograf Vladimír Kloubek, který se v něm ohlíží za svou životní cestou i odkazem.

Nová tanečně-pohybová inscenace VLADIMÍR chce nabídnout osobní pohled do nitra umělce, který se ohlíží za svým životem i tvorbou. „Zkoumá hranici mezi realitou a vzpomínkou – obrazem, který si o sobě vytváříme. Vrací se ke konkrétním životním situacím, k okamžikům samoty, radosti i přílišných očekávání. Hledá rovnováhu se světem, s druhými i sám se sebou. Tématem je schopnost adaptace a smíření s minulostí,“ uvádí o novince tvůrčí tým.

Na jevišti se setkává Vladimír Kloubek, výrazná osobnost českého tance, mimo jiné dlouholetý člen Pražského komorního baletu, se svými dvěma mladšími já – Michaelem Samuelem Blaškem a Theodorem Lepoldem. Společně otevírají dialog o zkušenosti, energii a proměně v čase. „Někdy táhneme provaz stejným směrem, jindy se přetahujeme. Ale všichni se snažíme být ve stejném módu. Sladíme své představy, i když každý máme jinou cestu,“ říká Vladimír Kloubek.

Inscenace volně navazuje na projekt !GG! s Igorem Vejsadou v hlavní roli, který zkoumal taneční výpovědi umělců ve věku 60+ a rozvíjí téma emocí, jež přináší zralost a životní bilance. „Tímto představením se loučím se svou velkou láskou – s jevištěm, mou cestou do jiného světa,“ doplňuje Kloubek. „Práce na inscenaci mě baví, těší i zahání do kouta. Ale je to krásný boj. Někdy do něj vstupuji suchou nohou, jindy se brodím blátem. Oboje má zvláštní vůni.“

Pro Vladimíra Kloubka, formovaného legendárním choreografem Pavlem Šmokem, je projekt osobní i tvůrčí bilancí: „Choreografický přístup Terezy a Lukáše Lepoldových je pro mě zcela nový. Jsem těsto, které hnětl mistr Šmok – člověk, přítel, otec. On do mě vložil vše, co jsem dosud stvořil. Spojení s mladší generací je inspirativní, i když někdy šalamounsky těžké.“

Performance VLADIMÍR je setkáním tří generací na jednom jevišti. Tvůrci doufají, že bude dialogem zkušenosti, energie a času, který spojuje minulost, přítomnost i budoucnost pohybem, hudbou a sdíleným prostorem. Vstupenky zakoupíte zde.

Odpojení (zdroj soubor Holektiv)
Odpojení (zdroj soubor Holektiv)

Holektiv uvádí premiéru Odpojení

Pražský soubor Holektiv představí 7. prosince 2025 od 19:00 hodin v Žižkostele svou nejnovější premiéru Odpojení. Inscenace se zaměřuje na zásadní otázku: co znamená odpojit se – od ostatních, od sebe, od očekávání. Projekt propojuje tělo, hudbu a osobní rituály a zkoumá hranice mezi svobodou a tlakem okolního světa, mezi jednotlivcem a kolektivem.

Projekt navazuje na dlouhodobou dramaturgii Holektivu – přinášet divákům tvorbu, která reflektuje aktuální společenská témata prostřednictvím pohybu. Záměrem novinky je reagovat na zběsilé tempo dnešní doby, tlak na výkon, nepřetržitou dostupnost a narůstající vnitřní napětí.

Autorky konceptu, režisérka Jindřiška Křivánková a choreografka-performerka Eva Stará, zkoumají, jak se odpojit, a přitom nalézt opravdové spojení se sebou samými. Do procesu bylo aktivně zapojeno osm teenagerů, kteří se objevují i na jevišti a přinášejí představení živou energii a pohled mladé generace.

„Hudba Matouše Hekely pulzuje a místy navozuje transovní atmosféru připomínající taneční sety klubové scény, kde se osobní výpovědi prolínají s kolektivní zkušeností,“ říkají tvůrkyně. Součástí týmu jsou i scénografka a kostýmní výtvarnice Jana Hauskrechtová a světelná designérka Judita Mejstříková. Koproducentem projektu je CIRQUEON. Další informace a vstupenky najdete zde.

Hana Machová-Jureczková (foto Vilém Faltýnek, zdroj Národní institut pro kulturu)
Hana Machová-Jureczková (foto Vilém Faltýnek, zdroj Národní institut pro kulturu)

Zemřela choreografka Hana Machová-Jureczková (1930–2025)

Ve středu 26. listopadu 2025 zemřela ve věku 95 let tanečnice a choreografka Hana Machová-Jureczková. Narodila se 16. září 1930, v roce 1949 absolvovala tehdejší Státní konzervatoř v Praze a následně do roku 1958 tančila v baletním souboru v Ústí nad Labem. V letech 1958–1962 byla šéfkou baletu v Ostravě, v letech 1963–70 byla choreografkou Hudebního divadla Karlín. Posléze působila ve svobodném povolání a v letech 1977–88 byla uměleckou šéfkou baletu v Ústí nad Labem. Jako sólistka tančila v choreografiích Laurette Hrdinové a Josefa Judla řadu rolí lyrických, charakterních i komických, např. Smrt ve Špalíčku, Zerbinettu v Maškarádě, Čarodějku v Labutím jezeře, Zaremu v Bachčisarajské fontáně, Primabalerínu v. v. v Plesu kadetů, Šeherezádu nebo Královnu ve Sněhurce.

Zapsala se především jako choreografka, která hledala svůj osobitý styl v rámci baletního žánru a stavěla inscenace podle dispozic svých tanečníků. Klasický taneční slovník obohacovala prvky z moderních technik, dramaturgii přizpůsobovala souboru, orientovala se na původní česká díla a novinky, dbala na režijní proporce a herecké dotváření rolí. V Ostravě nastudovala například balety Coppélia, Louskáček, Nová Odyssea, Nikotina, Lašské tance, Don Juan a Prométheus. V Hudebním divadle Karlín se podílela např. na muzikálových na inscenacích Kiss Me Kate, Hello Dolly a Podskalák. Spolupracovala s brněnskou Redutou, v libereckém baletu uvedl Vola na střeše a Pulcinellu, spolupracovala s řadou dalších divadel. V Ústí nad Labem uvedla např. inscenace Ferda Mravenec, Kaliakra, Návrat ztraceného syna, Don Juan, Popelka, Symfonie (V. Jírovec), Z pohádky do pohádky, Nová Odyssea, Sluha dvou pánů, Prométheus, Hirošima, Louskáček, Lašské tance, Radúz a Mahulena ad. Byla držitelkou dvou cen Českého literárního fondu a Pamětní medaile Ministerstva kultury.

LOVE2DANCESHOW (zdroj Art 4 People)
LOVE2DANCESHOW (zdroj Art 4 People)

V Brně proběhl festival Dance Life! 2025

Ve dnech 29. a 30. listopadu 2025 proběhl dvoudenní festival Dance Life! Již 13. ročník veletrhu, na kterém se setkávají různé taneční světy, zahrnoval 80 workshopů, více než 50 show, sedm soutěží včetně mistrovství republiky a dvě velká scénická vystoupení. V sobotu se konala galapředstavení tanečních konzervatoří a profesionálních tanečních souborů. Festival v rámci programu uvede také projekt LOVE2DANCE SHOW, divadelně taneční představení v hlavní roli s Vladimírem Polívkou a více než 20 tanečníky na scéně, z nichž mnohé diváci znají z televizního pořadu StarDance. Show se v Brně představila vůbec poprvé.

Workshopová sekce nabídla desítky zkušených lektorů, mimo jiné například tanečníka, choreografa a pedagoga Jiřího Bubeníčka, Adrianu Maškovou známou z televizního pořadu StarDance nebo tanečníky nezávislých českých souborů DEKKADANCERS či 420PEOPLE, kteří jsou představiteli žánru současného tance. Soutěžní část v největších sálech a studiích nabídla sedm tanečních klání, a to jak ve společenských tancích, tak ve stepu či ve streetových battlech. Uskutečnilo se tak přes 50 vystoupení různých žánrů a stylů.

Jana Burkiewiczová: Maldí, krásní a navždy, Jihočeské divadlo (foto Michaela Karásková Čejková)
Jana Burkiewiczová: Maldí, krásní a navždy, Jihočeské divadlo (foto Michaela Karásková Čejková)

„Vstupenka, která pomáhá českému tanci“ opět bude

Nadační fond pro taneční kariéru ve spolupráci s tuzemskými baletními soubory – a letos poprvé i s nezávislým souborem DEKKADANCERS – pořádají další ročník série benefičních představení na podporu českých tanečních profesionálů. Z ceny vstupenek na benefiční představení bude část věnována na úhradu nákladů spojených s odbornou asistencí a poradenstvím tanečníkům, kteří jsou nuceni ukončit svou aktivní taneční kariéru. Ať už je důvodem zranění či věk, v České republice více než 3/4 tanečníků̊ baletu končí kariéru před třicítkou a jen zcela výjimečně mohou tančit po čtyřicítce.

Projekt Vstupenka, která pomáhá českému tanci se poprvé objevil jako vánoční benefice již v roce 2016 ve spolupráci s baletními soubory Národního divadla v Praze, Národního divadla v Brně, Divadla F. X. Šaldy v Liberci, Jihočeského divadla v Českých Budějovicích a Divadla J. K. Tyla v Plzni. V roce 2018 se vánoční benefice zúčastnily baletní soubory Národního divadla v Praze, Národního divadla v Brně̌, Divadla F. X. Šaldy v Liberci a Divadla J. K. Tyla v Plzni.

V roce 2018 byla zahájena tradice letní benefice, kterou odstartoval Valmont Jihočeského divadla na letní scéně otáčivého hlediště v Českém Krumlově. O rok později se přidal olomoucký balet, který uvedl projekt Michala Štípy Balet Gala na letní scéně festivalu Moravské divadelní léto v Korunní pevnůstce Olomouc. V roce 2023, tedy v pocovidové atmosféře, kdy se znovu obnovoval kulturní provoz, si během benefičních akcí vstupenku zakoupilo celkem 3 602 diváků, kteří tak přispěli částkou 331 350 Kč na podporu umělkyň a umělců v závěru nebo během přerušení aktivní taneční kariéry.

Vybraná částka ze vstupenek / z benefičních představení putuje především na kurzy, školení a poradenství, kterými Nadační fond pro taneční kariéru podporuje profesionálky a profesionály v oblasti tance a pohybového divadla. Doporučuje, aby se na druhou kariéru připravovali s dostatečným předstihem a zajistili si adekvátní odrazový můstek pro nadcházející změnu. Po relativně krátké, přesto fyzicky i psychicky náročné kariéře, tak tanečníci nemusí končit svoji kariéru v nejistotě a bez jakékoliv podpory.

Od listopadu 2025 až do února 2026 proběhnou tato benefiční představení:

29. 11. 2025 Mladí, krásní a navždy v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích

22. 12. 2025 Louskáček – Vánoční příběh v Národním divadle v Praze

6. 1. 2026 Louskáček v Divadle J. K. Tyla v Plzni

15. 1. 2026 Labutí jezero v Moravském divadle v Olomouci

28. 1. 2026 Poslední večeře souboru DEKKADANCERS na Jatkách78

7. 2. 2026 Sněhová královna v Divadle F. X. Šaldy v Liberci

Nadační fond pro taneční kariéru vznikl v roce 2015 a je jedinou organizací v České republice, která cíleně podporuje tanečníky, performery a akrobaty v procesu změny kariéry a přípravy na ni. Buduje systém, který těmto umělcům zajistí adekvátní podmínky v období profesní změny. Fond poskytuje informace a zprostředkovává služby související s rozvojem a změnou kariéry tanečníků a dalších profesionálů z oblasti pohybových umění. Druhým hlavním úkolem NFTK je lobbing a prosazení spořícího programu pro umělce v oboru performing arts.

NFTK organizuje vzdělávací programy – semináře, workshopy – šité na míru tanečním profesionálům. Tyto programy jsou zaměřené na rozjezd podnikání, fundraising, osobní PR apod. Organizuje setkání ke sdílení dobré praxe a šíření informací o problematice druhé kariéry na konzervatořích. V roce 2018 fond za svou činnost obdržel prestižní evropské ocenění PEARLE*. Je členem mezinárodní sítě tzv. transition center IOTPD (International Organization for the Transition of Professional Dancers)

Sdílet článek
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře