Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Rossiniho Armida: Triumf Renée Fleming
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Opera

Rossiniho Armida: Triumf Renée Fleming

Vít Dvořák
Publikováno 02/05/2010
sdílejte:
6 minut čtení
sdílejte:

Už jen samotný fakt, že Rossiniho Armidu newyorská Metropolitní opera i přes celkem citelné škrty ve svých plánech v době krize uvedla, si zaslouží poklonu. Pro nastudování po všech stránkách obtížného titulu navíc udělala evidentně takřka maximum možného, počínaje financemi a konče přizváním vesměs špičkových umělců, takže jakékoli byť dílčí výhrady jsou vlastně tak trochu nevděčností.
Armida Gioacchina Rossiniho nejspíš byla pro řadu i celkem pravidelných návštěvníků operních domů velkým překvapením. Je úplně jiná, než notoricky známý a pořád dokola hraný Lazebník sevillský (přitom měla premiéru jen pouhý rok po něm), je ale také ze zcela jiného soudku, než například Popelka či Italka v Alžíru. Vedle muzikologů snad už jen pravidelní příznivci rossiniovského festivalu v Pesaru dnes mají zevrubnější představu o tom, jak nesmírně mnohovrstevnatý a fascinující Rossiniho operní odkaz ve své šíři, čítající několik desítek titulů, je a jaké skvosty obsahuje. Také partitura Armidy je bezesporu pozoruhodná, obsahující virtuózní koloratury, mistrovsky prokomponované ansámbly, působivě dramaticky vypointované situace, ale třeba i nečekaně rozsáhlou baletní scénu (možná je zajímavé v tomto ohledu připomenout, že Rossini napsal svoji Armidu několik let před svým odjezdem do Paříže, kde se teprve s fracouzským operním stylem důkladněji seznámil).


Vedle samotného dramaturgického počinu Metropolitní opery je nastudování Rossiniho Armidy třeba ocenit i kvůli Renée Fleming, která si podle svých slov tuto roli nesmírně přála na jevišti zazpívat, a která je bezesporu jednou z mála interpretek, schopných nárokům krkolomného, enormně náročného partu dostát. Ale pěkně popořádku.

záběr ze zkoušky s režisérkou M.Zimmerman
Režisérka Mary Zimmerman měla před sebou nelehký úkol. Enormě dlouhá Armida (čisté tři hodiny hudby) rozhodně není lehce jevištně uchopitelná, a zvlášť z dnešního pohledu „klipovité“, uspěchané doby je těžké během čtyřhodinového představení udržet diváky v plné pozornosti od začátku do konce. Řešení se nabízelo určitě víc, ale je myslím dobře, že tentokrát Zimmerman nesáhla k možnosti děj aktualizovat (jako to docela šťastně udělala například nedávno při Belliniho Náměsíčné), jakkoli k tomu i dnes třeba už jen velmi živé téma konfrontace světa žen a mužů láká.
záběr ze zkoušky
Podtržení pohádkovosti námětu renesanční básně Osvobozený Jeruzalém od Torquata Tassa se myslím ukázalo být správným krokem. Svár lásky a pomsty v duši titulní hrdinky, personifikovaný do dvou tanečních postav a promyšleně rozvíjený od prvních minut až do strhujícího závěru příběhu o nakonec zhrzené Armidě dokázal společně s postupným, stále výraznějším scénickým vykreslováním děje udržet pozornost diváků po celou dobu.
Pro letos jednapadesátiletou Renée Fleming se Rossiniho Armida stala velkou a nelehkou prověrkou její pěvecké formy. Ano, Fleming už dřív ukázala, že i v belcantových rolích dokáže být skvělá. Jenže od doby svého výtečného alba Bel Canto, pořízeného v roce 1999 (vedle dalších Belliniho, Donizettiho i Rossiniho hrdinek zahrnuje i čtyři árie právě z Armidy), Flemingová zpívala hlavně úplně jiný repertoár, v čele se Straussovými hrdinkami. Dokázat se „vrátit zpět“, v tak ohromné kondici a s tak výjimečným výsledkem, to muselo ohromit snad každého.

Jistě, dnes zní soprán Flemingové například ve výškách přece jen trochu méně křišťálově, než před oněmi jedenácti lety, občas se teď její koloratury zdají být ne zcela ideálně lehké, přísně vzato ne úplně výšky jí nyní vyšly ideálně, ale to vše je skutečně bráno těmi nejpřísnějšími měřítky a hraničí to – jak již bylo řečeno zkraje – tak trochu s nevděčností. Prostě Armidu v Metropolitní opeře je třeba brát jako ohromný triumf Renée Fleming, vedle níž všechny ostatní výkony, jakkoli byly skvělé, zůstaly tak trochu ve stínu.


Zmínit je třeba ale přinejmenším ještě jedno jméno: Lawrence Brownlee. I když třeba oproti Rossiniho Popelce před rokem působil teď o trochu méně svěžím dojmem, také on si zaslouží všechny superlativy, podobně jako John Osborn coby skvělý Goffredo, a vlastně i všichni ostatní. Velmi dobře si vedl i v MET debutující Riccardo Frizza, i když zejména v předehře měl trochu smůlu na ne zcela přesné žestě.
Rossiniho Armida byla skvělou tečkou za uplynulou sezonou přímých přenosů z MET. Na tu příští předprodej právě začíná a například zprávy o přípravách prvních dvou dílů Wagnerova Ringu vypadají více než slibně.

Gioacchino Rossini:

Armida
Dirigent: Riccardo Frizza
Režie: Mary Zimmerman
Scéna a kostýmy: Richard Hudson
Choreografie: Graciela Daniele
The Metropolitan Opera Orchestra, Chorus and Ballet
Live in HD 1.5.2010

Armida – Renée Fleming
Rinaldo – Lawrence Brownlee
Goffredo – John Osborn
Gernando – Barry Banks
Ubaldo – Kobie van Rensburg
Carlo – Barry Banks
Eustazio – Yeghishe Manucharyan
Astarotte – Keith Miller
Idraote – Peter Volpe
Love – Teele Ude
Revenge – Isaac Scranton
Ballet Rinaldo – Aaron Loux
Violin solo – David Chan
Cello solo – Rafael Figueroa
www.metoperafamily.org
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Dvakrát Adamova Giselle, ta druhá i v hledáčku bulváru
Další článek Dallas: Ohromný úspěch nové opery Moby-Dick
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
22 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up