Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Legendární slovenská primabalerína slaví osmdesátiny
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Tanec

Legendární slovenská primabalerína slaví osmdesátiny

redakce
Publikováno 11/05/2010
sdílejte:
2 minut čtení
sdílejte:

Dnešní představení Čajkovského Labutího jezera ve Slovenském národním divadle bude jiné, než ta předchozí. Je věnováno osmdesátinám legendě slovenského baletu Gustě Herényiové-Starostové. Právě dvojrole Odetty-Odílie patřila k jejím nejoblíbenějším. Vedle ní však za bezmála čtyřicet let ztvárnila na jevišti slovenské první scény mnoho desítek dalších neméně úspěšných rolí.

O.Nedbal: Z pohádky do pohádky (1956 – Zlatovláska, Jozef Zajko jako Princ)

P.I.Čajkovskij: Labutí jezero (1953 – Odetta, Vladimír Marek jako Princ)

Gusta Herényiová patří do první generace slovenských interpretů klasické baletní literatury. Baletu se začala věnovat ve dvanácti, už o pět let později, roku 1947, se stala členkou baletu Slovenského národního divadla. Po třech letech dostala sólistickou smlouvu. Pamětníci potvrzují, že v sobě hlavně měla potřebnou dávku ctižádosti, pracovitosti a vytrvalosti. Debutovala v Delibesově Coppélii jako Svanilda, mezi dalšími nejúspěšnějími rolemi je vedle již zmíněného Labutího jezera například Zlatovláska v Nedbalově baletu Z pohádky do pohádky a Lesní víla z Pohádky o Honzovi, Zarema z Asafjevovy Bachčisarajské fontány, Aurora z Čajkovského Spící krasavice, Prokofjevova Popelka a Julie, Adamova Giselle i Myrta. Recenze především oceňovaly precizní, technicky čisté provedení a také snahu o působivé přetlumočení daného tématu.

P.I.Čajkovskij: Labutí jezero (1973 – Odilie, Zoltán Nagy jako Princ)


A.Krejn: Laurencia (1958)

Odchodem ze scény ale umělecká práce Gusty Herényiové neskončila. Dál ve Slovenském narodním divadle působila jako pedagožka a asistentka choreografů. Zanedlouho, už koncem května, budou mít diváci možnost vidět jubilantku na jevišti znovu, a to v chystané premiéře světoznámého choreografa Jamesa Kudelky made in: Canada.

A hlavní celoživotní krédo letošní osmdesátnice? Spokojenost je projevem stagnace, nespokojenost projevem pokroku.

Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Hudební obětina nejen s J. S. Bachem
Další článek Zbyněk Müller: Opera vyměněná za filharmonii
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up