Hudební obětina nejen s J. S. Bachem

V pondělí 10. května skončila programem s názvem Hudební obětina jarní řada cyklu Barokní podvečery, který pořádá Collegium Marianum. Koncert byl tentokrát rozdělen na dvě poloviny (přestávka na koncertech Collegia Marianum většinou nebývá), přičemž první byla věnována J. S. Bachovi. Ten tři roky před smrtí navštívil pruského krále Bedřicha II. Jeho syn Carl Phillip Emanuel byl u jeho dvora dvorním cembalistou. Jednoho večera král zahrál na cembalo téma a požádal Bacha – otce, aby zaimprovizoval. Bach tak učinil a po návratu domů složil dílo, jehož části z daného tématu vychází. Cyklus dvou fug, deseti kánonů a triové sonáty nazval Hudební obětina a postupně ho zaslal Bedřichovi. Jen některé části tohoto vrcholného díla barokní polyfonie předepsal Bach určitým nástrojům, u dvou kánonů je na interpretech, aby našli způsob, jak spojit hlasy kánonu. Jeden z těchto kánonů Quaerendo invenietis zahráli Dmitri Sinkovsky (housle), Marek Štryncl (violoncello), Sebastian Knebel (cemballo) a Jana Semerádová (flauto traverso, umělecká vedoucí). Následovala Triosonáta c moll – také z Hudební obětiny. Zejména rychlé věty si svou dravostí získaly všechny posluchače a posluchačky, vysoká úroveň je u těchto umělců a jedné umělkyně samozřejmostí. Sinkovsky pak sklidil velký úspěch ve známé a technicky velmi obtížné Ciacconě z Partity d moll

Johann Sebastian Bach se svými třemi syny

Po přestávce přišla řada na Bachovy syny a hudbu poněkud lehčí, „galantnější“. Zazněla Triosonáta B dur Carla Philippa Emanuela a Lamentabile pro flétnu a housle Wilhelma Friedemanna. Autorem závěrečné triosonáty však byl Johann Friedrich Fasch (1688 – 1758), dnes poněkud méně známý skladatel. Sám se ucházel o místo kantora u sv. Tomáše, pro které byl ovšem vybrán Telemann a později J. S. Bach. Od roku 1722 působil v Zerbstu jako kapelník a ve své době patřil k ceněným skladatelům (vážil si ho i Bach). Soubor nadchl publikum jak precizní hrou, tak evidentní radostí z jejího provozování i temperamentem, s nímž skladby provedl.

Nejbližší koncert souboru Collegium Marianum se koná již 14. května v kostele sv. Šimona a Judy. V rámci festivalu Pražské jaro zazní skladby s mariánskou tematikou, sólistkami budou Hana Blažíková (rozhovor s ní jsme přinesli ZDE) a Markéta Cukrová (rozhovor s touto zpěvačkou naleznete ZDE).


Collegium Marianum
Dmitry Sinkovsky – housle
Marek Štryncl – violoncello
Sebastian Knebel – cemballo
Jana Semerádová – flauto traverso, umělecká vedoucí
Barokní knihovní sál Collegium Marianum, Praha, 10. května 2010

program:
Johann Sebastian Bach
– Canon perpetuus a 4 Quarendo invenietis z Hudební obětiny, BWV 1079
– Triosonáta c moll z Hudební obětiny, BWV 1079
– Ciaccona z Partity d moll, BWV 1004
Carl Philipp Emanuel Bach
– Triosonáta B fur Wq. 161.II
Wilhelm Friedemann Bach
– Lamentabile
Johann Friedrich Fasch
– Triosonáta G dur

www.collegiummarianum.cz

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments