Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Od antikrista k terorismu aneb Opery a veřejné mínění
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Opera

Od antikrista k terorismu aneb Opery a veřejné mínění

redakce
Publikováno 03/02/2011
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:

Říkáte si, kam ten svět spěje. Morálka a úcta se vytratily. Všude násilí, pokrytectví, neúcta k bližnímu. A ti zběsilí operní režiséři nemají soucit ani s tak posvátným umění, jakým opera je. Ty krásné srdceryvné příběhy předělávají a ukazují v nich nahotu, násilí, zkrátka ten dnešní zvrácený svět…

 
Vězte, že ony krásné srdceryvné příběhy, které ani dnes nenechají oko nejednoho operního fanouška suchým, v době svého vzniku v mnoha případech vyvolaly mírně řečeno skandál. Některé opery bylo dokonce pro jejich údajnou nemorálnost a zvrácenost zakázáno na jevištích provozovat. Inu, co nám dnes může připadat jako srdcervoucí a zajímavý příběh, mohlo být ve své době nepřijatelné nejenom pro vládnoucí autority, ale i pro diváky. A nejenom před padesáti či sto lety, ale i relativně nedávno. Posuďte sami. Tady je několik operních děl, které měly v době svého vzniku veliké problémy s přijetím.

Salome
 
Dokonce i Maria Wittich, první operní interpretka Salome, dnes již notoricky známého kusu Richarda Strausse, v roce 1905 považovala své vystoupení v premiérovém představení podle svých slov za „nechutné“. Katolická církev operu odsoudila a tehdejší královský soudní dvůr zakázal její provozování v Anglii a zemích Královské koruny. Zákaz padl až o dva roky později na jaře 1907.

Tannhäuser
 
Wagnerova opera měla premiéru v Paříži v roce 1861, ale francouzští hudebníci a kritici označili skladatele ihned po premiéře za antikrista. Pařížský Jockey Club vyslal své členy s píšťalami do ulic v okolí Palaise Garniére právě v čas premiéry, aby rušili představení hlasitým řevem a pískotem. První vystoupení byla hlučná a chaotická i v hledišti. V průběhu druhého vystoupení se dokonce diváci v hledišti poprali se členy orchestru. Divadlo po dohodě s Wagnerem stáhlo tenhle mistrovský kousek po třech představeních z repertoáru na celé dva roky.

Smrt Klinghoffera
 
Adamsovo operní zpracování příběhu o starší židovské ženě, kterou zavraždili palestinští teroristé na výletní lodi vedlo k silným demonstracím a násilí v New Yorku. Přistěhovalci z blízkého východu pořádali během představení demonstrace v ulicích. Americké operní domy nakonec toto dílo musely vypustit na dlouhých pět let z repertoáru.


Život je mýtus

Soudobá opera skladatele Gaddafiho A Living Myth z roku 2006, která vznikla spoluprací mezi ENO (English National Opera) a Asian Dub Foundation a která otevřeně pojednává o terorismu a náboženské nesnášenlivosti Islámu vyvolala obavy z teroristického činu. „Teror a válka jsou konečně divadlo“ chlubil se skladatel po premiéře svého díla. Všechny reprízy doprovázela silná bezpečnostní opatření a kvůli obavám nevydala ENO k premiéře žádné plakáty a propagační materiály.
 
Jak vidno, opera vždy byla žánrem, který budil emoce, který odrážel dobu a skutečnost, a který přinášel zdaleka nejen hudební zážitek. Doufejme, že tak tomu bude i nadále.
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek K diskuzi o Státní opeře
Další článek Rigoletto v Met: Po Kopčákovi Sparafucilem i Kocán
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
9 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up