Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Glosa: Nová Česká filharmonie. Co si o tom myslíte?
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Archivní

Glosa: Nová Česká filharmonie. Co si o tom myslíte?

Aleš Bráza
Publikováno 25/04/2012
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:

Pořádně rozčeřit stojaté vody se rozhodla Česká filharmonie, když pod vedením nového generálního ředitele Davida Marečka tento měsíc spustila kampaň s názvem Žijeme hudbou, která poprvé v historii tohoto orchestru zahrnuje i televizní spot. V něm se snaží přiblížit orchestr jako uskupení „normálních“ lidí, kteří dělají svoji práci s radostí a nadšením.

Ke kampani patří i rozhlasové spoty a také malé ptačí budky rozmístěné na stromech v okolí Rudolfina, ze kterých se linou tóny Smetany, Dvořáka či Vivaldiho upozorňující na zahájení předprodeje nové sezony filharmoniků; pod budkami jsou cedulky s takzvanými QR kódy, prostřednictvím kterých si majitelé chytrých mobilních telefonů mohou na stránkách České filharmonie stáhnout ptačí zpěv do svého mobilu.Nedílnou součástí kampaně je i tramvaj České filharmonie, která bude po Praze jezdit i v následujících letech, a také nespočet billboardů a plakátů v novém vizuálním stylu. Co je na této reklamní kampani zajímavé je především to, že její hlavní část – zmíněný televizní spot – byl natočen režisérkou Alicí Nellis, která správně pochopila, že je nezbytně nutné z myslí lidí vytlačit představu, že velký symfonický orchestr je něco, co zajímá jen pár muzikofilů, podivínů a snobů. Že hudba nazývaná vážná je nezáživná a že hudebníci zabývající se symfonickou hudbou jsou suchaři, divní patroni z většinové populace se vydělující. Impuls k tomu dal jistě i nový šéfdirigent Jiří Bělohlávek, který se netají tím, že žánrové vymezení je něco umělého, co vytvořili hudební teoretici, a že sám název vážná hudba je nešťastný, protože evokuje cosi nezábavného. Ostatně ve svém londýnském angažmá Bělohlávek sám také žánry při výběru dramaturgie bez problémů a s úspěchem překračoval.Osobně je mně takový marketingový přístup, který zvolila Česká filharmonie, nanejvýš sympatický, stejně jako jakákoli jiná neotřelá propagace a zviditelnění hudebních aktivit, zařazených do ranku takzvané vážné hudby. A to hlavně proto, že hudební povědomí a zájem veřejnosti o vážnou hudbu jsou v současném Česku mizivé. Klasická hudba, operní divadlo a balet se dostaly do jakéhosi mezního stavu – úvrati, ze které je těžké se dostat jen silou vlastní energie a snažení. Posun směrem ke dnu zájmu způsobilo mnoho faktorů: nedostatek peněz, pokles umělecké a interpretační kvality, nezájem většinové společnosti o tyto žánry a v neposlední řadě právě i nedostatečná propagace, bez které – přiznejme si to otevřeně – v dnešní době nelze nové posluchače nebo diváky do koncertních sálů či do opery dostat, natož je tam udržet.Ve světle takovéto kampaně mně pak také nepřijde nijak odvážný ani cíl, který si vedení České filharmonie vytklo: totiž posunout orchestr do první desítky na žebříčku nejlépe vnímaných orchestrů světa. Co si o tom myslíte?

Sdílet článek
Facebook email vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Musica Florea slaví dvacetiny. Co popřát?
Další článek Škatulkování hudby nemám rád, říká britský tenorista Mark Padmore
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
13 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up