Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Když soudci uvažují o opeře
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
LifestyleOpera

Když soudci uvažují o opeře

redakce
Publikováno 23/08/2012
sdílejte:
2 minut čtení
sdílejte:

Americká  soudkyně Ruth Bader Ginsburg patří mezi tu nepočetnou skupinu lidí, která má ve svém vínku lásku k opeře.  A tak mezi hodinami práva už od studentských let navštěvovala i kurzy operního zpěvu. Nyní dostala šanci si tuto svou vášeň – tedy operu – dopřát i na letošním výročním zasedání americké advokátní komory v Chicagu. Spolu s nejvyšším prokurátorem se kromě poslechu operních áriií při doprovodném programu tohoto kongresu zúčastnila i panelové diskuse s názvem Křižovatky práva v opeře. Jeden z diskusních panelů se zabýval i právními aspekty úprav původních verzí oper. Na příkladu Mozartovy Kouzelné flétny se v této diskusi rozebíraly skutečnosti úprav, které v pozdějších scénických uvedeních této opery pomíjely některé původní pasáže pod záminkou sexistického nebo rasistického zabarvení. Závěrem celé debaty – jak před novináři posléze komentovala sama soudkyně Ginsburgová – bylo především to, že ctít originál je dobré, nicméně z hlediska obsahu je nutné jít s dobou a respektovat vývoj společnosti. A tak prvky, které se postupem času stávají z hlediska vývoje společnosti nevhodné, mohou být z oper a jejich novodobého uvádění vyřazeny.Na dalším příkladu z opery Benjamina Brittena Billy Budd se dokonce diskutovalo o tom, zda místo trestu smrti oběšením pro námořníka, který byl obviněn ze vzpoury, by neměl kapitán hledat jiný způsob, jak dotyčného potrestat a přitom jeho život ušetřit.  Soudkyně Guisburg k tomu poznamenala, že v novele Hermana Melvilla, podle které je opera napsána, kapitán  taková dilemata na rozdíl od dnešních soudců neřeší. Tehdy to zkrátka bylo jednodušší.

Inu, každého opera inspiruje k přemýšlení o něčem jiném. Jak vidno, (nejen) americké právníky také.

Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Notebook Michala Maška (14): Leif Ove Andsnes v Salcburku místo Krystiana Zimermana
Další článek Problémy orchestrů na Novém Zélandu a my
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up