Problémy orchestrů na Novém Zélandu a my

Nejenom v Česku se vedou vášnivé debaty o tom, jak dál provozovat symfonické orchestry.  Novozélandské ministerstvo kultury a kulturního dědictví publikovalo k veřejné diskuzi dokument  o současném modelu financování orchestrální sektoru. Ten podle dotyčného dokumentu zaznamenal mezi lety 2007-2010 velký pokles návštěvnosti, konkrétně 32 %. To podle ministerstva vyžaduje sdílení hráčů a interpretů a také zvýšení výkonnosti a pracovní efektivity orchestrů. Vláda Nového Zélandu proto chce, aby se o tom všem diskutovalo.Sdílení pracovních míst mezi soubory by mohlo znamenat škrty počtů orchestrálních hráčů na plný úvazek. Mezi dotčené subjekty by přitom patřila řada orchestrů – mimo jiné Auckland Philharmonia, Vector Wellington orchestr, Christchurch symfonie i nejpretižnější New Zealand Symphony, uvažuje ministr kultury. Zpráva se zabývá více scénáři řešení problému, které zahrnují mimo jiné třeba vytvoření centrální administrativní společnosti, zajišťující provozní záležitosti všech orchestrů, či snížení podpory  státu a převod orchestrů pod financování příslušných měst, až po redukci počtu orchestrů.Fakt,  že Česko se potýká se stejným problémem, tj. s návštěvností a problematickým financováním řady symfonických těles, jejichž počet je u nás ještě daleko vyšší, než ve zmíněné, vlastně srovnatelné ostrovní zemi, je nasnadě. Případné návrhy scénářů řešení tohoto problému by se ale u nás k veřejné diskusi jen těžko dostaly. Nebo myslíte, že ano? A vzniknou vůbec někdy?

Související články


Reakcí (4) “Problémy orchestrů na Novém Zélandu a my

  1. Redakce> takova diskuze doufam v CR opravdu nenastartuje. Nebo si opravdu myslite, ze o poctu profesionalnich hudebniku a teles by se melo rozhodovat ve verejnych diskusich?

    Kdyz uz tedy o takove diskusi uvazujete, pojdte diskutovat. Povezte nam vas nazor. Kolik orchestru zrusit, kolik lidi propustit. Povezte nam, kdo o tom ma rozhodovat (jmena, jmena!!) Uvedte duvody, kterymi to propustenym budete vysvetlovat…

    P.S. ten obrazek z clanku (obsazeni orchestru) si schovejte, abyste ho mohli ukazovat lidem, kteri nebudou vedet, o cem to maji vlastne diskutovat (rozhodovat)

    1. Vy budete buď navedená nebo opravdu tak mimo. Zajimavé, že komentujete zásadně jen a jen věci, které jakoby se do týkaly vaší profese. Že byste sama tedy, když už všem těm věcem, které komentujete, tak dobře rozumíte, někdy napsala něco konkrétního místo těchto blafů a prázdných odstavců navozujících dojem uražené ješitnosti jedné zhrzelé bývalé pracovnice dramaturgického oddělení SOP? Asi vám v divadle, které vás stále ještě zaměstnává, nedali pořád dostatečnou lekci, že? Socialismus milá paní je už dávno pryč a o počtu hudebních těles rozhoduje poptávka, tedy to, kolik jich naše země z hlediska návštěvnosti uživí, ne to kolik jich vystudovalo a tudíž je musí stát platit. Vy co sedíte od školy někde v kulturních institucích nabýváte s dobou sezení v takových institucích dojmu, že se o vás musí přece stát postarat (za mizerné peníze, ale musí) a že hraní v orchestru nebo třeba dramaturgie v divadle je post nadosmrti, že zaměstnankyně SOP (nyní sloučeného ND)… :-) V kanceláři poslušná a oddaná pracovnice, na internetu odbojná jájá, která se bije hlavně za umělce neumělce :-)

  2. Máme skvělé, technicky velmi dobře připravené orchestry, které jsou s kvalitními dirigenty schopni zahrát neuvěřitelně krásně. Pokud klesá návštěvnost, je možná škoda, že orchestry a jejich propadace nedělá pro zvýšení návštěvnosti víc…
    Např. při Prague Proms se nám moc líbilo, jak několik členů orchestru hrálo navečer krátké ukázky z klasiky na ochozu Obecního domu – směrem do ulice a lákalo kolemjdoucí… Lidé se zastavovali a tleskali. A pak – s dirigentem panem Peškem zahráli fantasticky Mozartův koncert, že jsme si chtěli – po první části – doma co nejdřív pustit Formanova Amadea, ale ve druhé části zahráli strhujícím způsobem Gershwinovu Rapsodii v modrém, a my si chtěli možná ještě raději pustit Allenův Manhattan…
    Ano – byl to „letní koncert“ a program tomu odpovídal, sál byl vyprodaný a publikum nadšené… A myslím si, že na podobnou „osvětu“ i skladbu repertoáru by mělo vedení souborů víc myslet, aby obecenstvo neubývalo a spíš přitahlo ke klasice mnohem víc mladých posluchačů. Zmiňuji se o tom především proto, že po technické i interpretační stránce jsou naše orchestry skvělé a jen totální ignorant by mohl přijít s podobným „šetřícím“ nápadem jako na Novém Zealandu.
    I když po tom, co se v poslední době stalo se soubory ND a SOP lze očekávat cokoli…

Napsat komentář

Reklama