Když soudci uvažují o opeře

Americká  soudkyně Ruth Bader Ginsburg patří mezi tu nepočetnou skupinu lidí, která má ve svém vínku lásku k opeře.  A tak mezi hodinami práva už od studentských let navštěvovala i kurzy operního zpěvu. Nyní dostala šanci si tuto svou vášeň – tedy operu – dopřát i na letošním výročním zasedání americké advokátní komory v Chicagu. Spolu s nejvyšším prokurátorem se kromě poslechu operních áriií při doprovodném programu tohoto kongresu zúčastnila i panelové diskuse s názvem Křižovatky práva v opeře. Jeden z diskusních panelů se zabýval i právními aspekty úprav původních verzí oper. Na příkladu Mozartovy Kouzelné flétny se v této diskusi rozebíraly skutečnosti úprav, které v pozdějších scénických uvedeních této opery pomíjely některé původní pasáže pod záminkou sexistického nebo rasistického zabarvení. Závěrem celé debaty – jak před novináři posléze komentovala sama soudkyně Ginsburgová – bylo především to, že ctít originál je dobré, nicméně z hlediska obsahu je nutné jít s dobou a respektovat vývoj společnosti. A tak prvky, které se postupem času stávají z hlediska vývoje společnosti nevhodné, mohou být z oper a jejich novodobého uvádění vyřazeny.Na dalším příkladu z opery Benjamina Brittena Billy Budd se dokonce diskutovalo o tom, zda místo trestu smrti oběšením pro námořníka, který byl obviněn ze vzpoury, by neměl kapitán hledat jiný způsob, jak dotyčného potrestat a přitom jeho život ušetřit.  Soudkyně Guisburg k tomu poznamenala, že v novele Hermana Melvilla, podle které je opera napsána, kapitán  taková dilemata na rozdíl od dnešních soudců neřeší. Tehdy to zkrátka bylo jednodušší.

Inu, každého opera inspiruje k přemýšlení o něčem jiném. Jak vidno, (nejen) americké právníky také.

Mohlo by vás zajímat


3
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
1 Comment threads
2 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
grey

Ach, Bože, oni tu “politickou korektnost” zavádějí i do umění, co do umění, oni si dělají i své vlastní ” korektní” dějiny umění a vyřazují a upravují vše, co se jim nehodí do ” krámu “. To snad není cenzura ? Co dodat. Škoda nekorektních slov.

ronniev

Zlatá slova. To už se míjí se zdravým rozumem, a nejhorší na tom je, že tohle vymývání mozků je mnohdy úspěšné…

isi

Plně souhlasím s Vaším pohledem na situaci v kultuře a nejen v ní .Smutné je ,že to vymývání mozků má v poslední době dost úspěch.Inscenace mnohých operních domů nejsou ke koukání .Za RUSALKU v Lipsku bych je ,být majitelkou autorských práv, žalovala .Hodí se nahlédnout na klip z inscenace .Ubohé lesní žínky .Smutné .