Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Dialogy karmelitek – víra postavená před lidský soud
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Opera

Dialogy karmelitek – víra postavená před lidský soud

Svjatoslav Dohovič
Publikováno 21/03/2013
sdílejte:
4 minut čtení
sdílejte:

Rozhovor s režisérkou dnešní premiéry Poulencových Dialogů karmelitek ve Státním divadle v Košicích Lindou Keprtovou


Pre režijný debut v divadle, v ktorom pôsobíte ako dramaturgička ste si vybrali operu Francisa Poulenca
Dialógy karmelitánok, ktorá bude mať nielen slovenskú premiéru, ale aj československú premiéru vo francúzskom origináli. Čím to je, že hoci je toto dielo považované za vrchol francúzskej opery 20. storočia, na operných pódiách sa nezjavuje príliš často? 

Motivů, proč patří tento titul k těm méně uváděným, můžeme dozajisté nalézt hned několik. Opera Dialogy karmelitek je bezesporu velmi náročná personálně. V košické inscenaci se na jevišti představí až devadesát účinkujících, bohatý je taktéž i orchestrální aparát. V neposlední řadě se nám však nabízí otázka, proč jsou obecně opery druhé poloviny dvacátého století spíše popelkou operních dramaturgií. Snad nejsou ještě natolik prověřeny časem, abychom jim zcela důvěřovali. Dialogy jsou však operou, které, myslím si, důvěřovat můžeme.Je vaše naštudovanie inscenácie skôr sondou do obdobia Veľkej francúzskej revolúcie, alebo sa viac zameriava na duchovný rozmer opery?

Každý z obou světů předkládá nezodpovězené otázky. Každý svět přináší inspiraci, každý ze světů se nechá zlákat. Protože se však natolik liší, každý polichocen svou odpovědí, dovolují si rozvinout protiklad sebe samých. Snad přistihneme obé v jejich nejskrytějším zákoutí, snad neopomeneme připomenout si, jak křehká jest hranice mezi strachem ze života a bázní před smrtí.

Dej opery vychádza zo skutočných udalostí, zo skutočného príbehu mníšiek rádu karmelitánok. Ovplyvnila vás táto skutočnosť?

Musím se doznat, že ano. V myšlenkách obcházela jsem si obraz zevního úpadku lidské bytosti, člověka zbaveného svých přirozených práv. Zda-li síla myšlenky, jež stává se pohnutkou k lidskému konání, není tou nejsilnější vůlí. A zda-li překročení svých vlastních hranic, není stopou nejlidštější.Do akej miery ste si porozumela s Poulencovou partitúrou?

Jednou mi naslouchala, jindy zrazovala. V sladkých momentech chlácholila, v momentech mého kolébání přicházela s rozcestím. Nikdy neuspala, a s ironií hleděla na režisérovo lopotění.

A na záver možno trochu viac ako tradičná otázka. Ku ktorej postave v inscenácii máte ako režisérka najbližší vzťah?

Nemohu nepřiznat, že jsem byla v této věci během příprav a poté během samotného zkoušení velice promiskuitní. V tuto chvíli se však nejvíce tulím k dámskému sboru, představující řeholní sestry. Jednoznačně však opravdu odpovědět nelze. Každá postava si rozkrývá svůj příběh, příběh nenavoněný, příběh odžitý. Příběh, ve kterém je víra odsouzena lidským soudem. Tím nesmyslným nástrojem, jenž tiká v každém mlčení.

Ďakujem za rozhovor.

Francis Poulenc:
Dialógy karmelitánok
(Dialogues des carmélites)
Hudobné naštudovanie: Ondrej Olos
Dirigent: Ondrej Olos /Maroš Potokár

Réžia: Linda Keprtová
Scéna: Linda Keprtová
Kostýmy: Danica Hanáková
Zbormajster: Lukáš Kozubík
Dramaturg: Linda Keprtová
Koncertný majster: Jozef Bikár/Peter Michálik
Premiéra: 22.3.2013 Štátne divadlo Košice

Markíz de la Force – Ludovic Kendi / Marián Lukáč
Rytier de la Force – Jaroslav Dvorský / Zsolt Vadász
Blanche de la Force – Lucie Kašpárková / Janette Zsigová
Thierry – Pavol Spišský
Madame de Croissy – Adriana Hlavsová / Jitka Zerhauová
Sestra Konstance zo St. Dennis – Michaela Várady
Matka Maria de I’Incarnation – Denisa Hamarová / Lucie Hilscherová
M. Javelinot – József Havasi
Madam Lidoine – Tatiana Paľovčíková / Lívia Obručnik-Vénosová
Sestra Matilda – Lenka Čermáková
Matka Jeane – Michela Bregantin
Kaplán – Anton Baculík / Róbert Smiščík
Prvý komisár – Titusz Tóbisz
Druhý komisár – Marek Gurbaľ
Žalárnik – Marek Gurbaľ
Dôstojník – Štefan Hundža
Ženský hlas v zákulisí – Barbara Išky

www.sdke.sk

Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Úspěch v HD, ale za jakou cenu?
Další článek Trochu jinak v SND. Podívejte se
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up