Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Occamova břitva v divadle Ponec
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Zprávy

Occamova břitva v divadle Ponec

ČTKredakce
Publikováno 24/01/2014
sdílejte:
2 minut čtení
sdílejte:

Práce mladých českých a slovenských choreografů, kteří spolupracují s Pražským komorním baletem, uvedlo včera večer divadlo Ponec. Soubor, který letos slaví padesát let svého působení, jim dal prostor v projektu nazvaném Occamova břitva. V jeho prvním ročníku se představili dva tanečníci souboru Nikol Šneiderová a Šimon Kubáň a student choreografie na HAMU Palo Kršiak.Occamova (Ockhamova) břitva je princip logické úspornosti pojmenovaný podle anglického logika Williama z Ockhamu (1287 až 1347), který jej používal, údajně je však daleko starší. Nejčastěji se interpretuje způsobem, který říká, že pokud pro nějaký jev existuje vícero vysvětlení, je lépe upřednostňovat to nejméně komplikované.

„Název je vybrán na základě kritérií, které požadujeme od nové generace choreografů. Přesnost, jednoduchost výpovědi, jasnost tématu, údernost s apelem na intelektuálně zaměřeného diváka, důraz na pohybovou analýzu, výzkum pohybu nebo silný vizuální obraz. Vyhranění se vůči všemu ostatnímu – odříznutí se!“ vysvětluje umělecká vedoucí Pražského komorního baletu Hana Polanská Turečková.

Včerejší večer se skládal ze tří kratších choreografií, první vytvořila členka Pražského komorního baletu Šneiderová, nazvala ji Intelektuál a tančila v ní s Tomášem Červinkou a Šimonem Kubáněm. Kubáň je autorem druhé choreografie s prostým názvem 2nd Chapter. V duetu o pasivním přístupu k seberealizaci, který způsobuje lidský strach, tančí autor s Jaroslavou Janečkovou.

Třetí inscenaci s názvem Eros vytvořil tanečník a choreograf Kršiak, který si k ní vybral hudbu Sylvie Bodorové a obsadil do ní Lenku Bílkovou, Jaroslavu Janečkovou, Markétu Jandovou, Nikol Šneiderovou, Tomáše Červinku, Šimona Kubáně a Olivera Mahara.

Pražský komorní balet, který v tehdejším Československu patřil k prvním představitelům současných tendencí v moderním tanci, oslavám padesátého výročí svého založení věnuje celý svůj letošní program. Členové souboru kromě nových inscenací připomenou i osobnost choreografa Pavla Šmoka, který Pražský komorní balet zakládal a patří k tuzemským protagonistům moderního tance.

Foto Jiří Thýn

TémataHana Polanská TurečkováNikol ŠneiderováPalo KršiakPražský komorní baletŠimon Kubáň
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Národní hledalo novou Konstanci
Další článek Human Locomotion jako odkaz na Muybridge
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up