Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Pražský komorní balet uvedl BEAT
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Zprávy

Pražský komorní balet uvedl BEAT

ČTKredakce
Publikováno 17/04/2014
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:

Na Nové scéně Národního divadla měla včera večer světovou premiéru inscenace Pražského komorního baletu s názvem BEAT. Pro tuzemský soubor, který letos slaví padesáté výročí svého založení, ji připravila dvojice choreografů Uri Ivgi a Johan Greben. Sami autoři o ní říkají, že hlavními tématy a inspirací pro jejich práci jsou pocity moderního člověka, hledání kořenů, pocitu sounáležitosti či příslušnosti k nějakému společenství, propojení se Zemí.Nejde tedy o dějový balet, dílo ale také není zcela abstraktní. BEAT je o rituálech, které člověka spojují se Zemí, odkazuje k archetypům, jež jsou svou podstatou nevyjádřitelné, univerzální a nadčasové a v díle jsou ztvárněny symboly odpovídajícími dnešní době a společnosti. Ivgi a Greben prezentují své nápady a myšlenky prostřednictvím vynalézavého pohybového slovníku, který využívá lidské tělo, v kombinaci s poetickými obrazy, jež se člověka dotýkají.

Autorem hudby je britský skladatel, hudebník a zvukový designér Tom Parkinson, s nímž dvojice pracuje už několik let; nikdy nepoužívá už předem hotové hudební dílo. „Celá naše tvorba je organický proces a hudba se vyvíjí postupně, stejně jako struktury našich pohybů a kroků. Motivujeme i tanečníky, aby se posunuli na další úroveň přidáním vlastního osobního rukopisu,“ říká Uri Ivgi. Autorem světelného designu je Pavel Kotlík.

Johan Greben zahájil svou kariéru v Nizozemském národním baletu v roce 1985. Účinkoval v dílech slavných choreografů George Balanchina, Williama Forsytha, Marthy Graham, Hanse van Manena a mnoha dalších. Za svou první choreografii Later (Později) z roku 1989 získal ocenění amsterdamské Nadace pro umění a následně vytvořil řadu děl pro nejrůznější soubory, festivaly a školy v rámci celé Evropy. Od roku 1995 působí jako nezávislý choreograf. Kromě vlastní tvorby se věnuje i pedagogické práci.

Proces hledání je blízký také Urimu Ivgimu z Izraele, s nímž od roku 2003 tvoří umělecké duo. Ivgi se začal naplno věnovat tanci až v roce 1987, kdy dokončil studia dramatických umění a sochařství. V letech 1990 až 1997 tančil ve slavném souboru Kibbutz Contemporary Dance Company v dílech Matse Eka, Jiřího Kyliána, Ramiho Be’era a dalších. V roce 1998 obdržel mezinárodní i izraelská ocenění za tanec i choreografii a přestěhoval se do Nizozemska, kde se začal soustředit na choreografickou tvorbu. Společně s Grebenem vytvořili choreografie pro soubory ve Španělsku, Švédsku, Maďarsku, Nizozemsku, Velké Británii, Rusku.

Foto ART DOT studio

TémataJohan GrebenNová scéna PrahaPražský komorní baletTom ParkinsonUri Ivgi
Sdílet článek
Facebook email vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Tatranský skladatel a hoteliér
Další článek Jan Klusák oslaví osmdesátiny
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up