Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Filharmonie Brno poprvé v kritické edici uvedla Gilgameše
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Zprávy

Filharmonie Brno poprvé v kritické edici uvedla Gilgameše

ČTKredakce
Publikováno 11/12/2014
sdílejte:
2 minut čtení
sdílejte:

Filharmonie Brno ve čtvrtek večer jako první orchestr na světě uvedla kritickou edici Eposu o Gilgamešovi od Bohuslava Martinů. Zároveň jako první české těleso nastudovala velkolepé dílo v anglickém originále. Páteční druhý koncert v Janáčkově divadle natočí Česká televize.

Martinů chtěl, aby se sólisté a sbor v Eposu o Gilgamešovi mohli pohybovat, činit gesta a kroky, které vytvoří iluzi děje. Při světové premiéře díla v roce 1958 v Basileji však ideu neprosadil. Dirigent Epos o Gilgamešovi rozpohybovat nechtěl a nastudoval dílo jako koncertní oratorium.

Brněnské provedení díla je pokusem oživit ideu poloscénického zpracování. Úkolu se režisérsky zhostil Radim Vizváry s mimem Lukášem Šimonem. Na koncertu se podílela více než sto umělců – kromě orchestru také sbor, vypravěč a sólisté jako Adam Plachetka a Adriana Kohútková.

Martinů, od jehož smrti letos uplynulo padesát pět let, napsal Epos o Gilgamešovi při pobytu na jihu Francie. Při kompozici použil světově uznávaný překlad do alžbětinské angličtiny.

Dílo, které je starší než Bible, jej fascinovalo svou aktuálností. Hledá totiž odpovědi na otázky přátelství, lásky a smrti. „Přes mocný pokrok, který jsme udělali v technice a průmyslu, shledal jsem, že se nezměnily city a otázky, které člověkem hýbají,“ napsal Martinů o eposu.

Foto Filharmonie Brno

TémataAdam PlachetkaAdriana KohútkováBohuslav MartinůFilharmonie Brno
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Když do adventní Vídně, tak jedině za hudbou
Další článek Nová hudba na druhou již po šesté
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up