Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Max Emanuel Cenčić a operní Benátky v Rudolfinu
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Hudba

Max Emanuel Cenčić a operní Benátky v Rudolfinu

Hana Ehlová
Publikováno 05/04/2015
sdílejte:
5 minut čtení
sdílejte:

Naprosto ojedinělý hudební zážitek nabídl publiku Dvořákovy síně Rudolfina sobotní koncert kontratenoristy Maxe Emanuela Cenčiće. Večer, kterým pěvec uzavřel své evropské turné pořádané v rámci projektu Venezia, přinesl neuvěřitelně pestrý a po dramaturgické stránce skvěle vystavěný program složený výhradně z děl autorů spjatých s prostředím barokních Benátek.Vedle méně známých operních árií skladatelů Francesca Gaspariniho, Tomasa Albinoniho, Antonia Caldary a dalších, zaznělo také několik instrumentálních kusů, kterých se fantastickým způsobem zhostil soubor dobových nástrojů Il Pomo d’Oro pod vedením dirigenta – houslisty Riccarda Minasiho.

Ten celý večer zahájil Vivaldiho Houslovým koncertem C dur RV 181a zahraným s neuvěřitelnou přirozeností a lehkostí, které však nechyběla potřebná energičnost, což je ostatně slovo, jenž asi nejlépe vystihuje nasazení, s nímž soubor doslova už přišel na jeviště. Nejinak tomu bylo v případě Maxe Emanuela Cenčiće, jehož z počátku zejména v některých koloraturách mírně zastřený hlas, se velmi brzy rozezněl v celé své šíři plné bohatých výrazových možností, kterým nechyběl patřičný emotivní náboj.Ať už se jednalo o bravurní árii Barbaro, non comprendo Antonia Caldary (Adriano in Siria) či lamento Sposa, non mi conosci Geminiana Giacomelliho (Merope), Cenčić  byl vždy zcela ponořen v roli. Po intonační stránce téměř zcela bezchybné koloratury odzpívané s velkou lehkostí, stejně jako čisté přechody mezi různými hlasovými polohami, daly vyniknout všem odstínům jeho velmi specificky zabarveného hlasu. Díky již zmíněné pečlivě vystavěné dramaturgii měl navíc program po všech stránkách vzestupnou tendenci; zvláště v rámci druhé poloviny koncertu lze jen těžko některé z čísel vyzdvihnout jednoduše proto, že všechna byla skvělá.Zejména půvabná árie Mormorando quelle fronde (La constanza combattuta in amore), jejímž autorem je Giovanni Porta, plná hravých pizzicat a jemných trylků svým čistým provedením mohla směle konkurovat závěrečné dvojici Vivaldiho extrémně náročných a virtuózních árií z oper Argippo a L’odio vinto dalla constanza. Ty na Cenčićovo přání zazněly v opačném pořadí, než jaké bylo uvedeno v programu, což při potlesku na samém konci večera zpěvák překvapivě s omluvou vysvětlil tím, že se necítí dobře a jednoduše již nemůže zpívat, kvůli čemuž přirozeně nezazněl žádný přídavek. Nutno říci, že vzhledem k tomu, jak bravurně odzpívána všechna čísla byla, toto prohlášení způsobilo téměř údiv – pokud Cenčić takto zpívá v hlasové indispozici, pak je třeba mu vyseknout opravdu hlubokou poklonu.Jako bravurní je třeba označit také výkon souboru Il Pomo d’Oro, který byl Cenčićovi po všech stránkách vyrovnaným partnerem. Málokdy se člověk setká s tak velkým a upřímným potěšením z hudby a ze samotné hry, které člověk nejen slyší, ale v tomto případě také vidí; hráči se na sebe po celou dobu neustále usmívali, s naprostou přesností reagovali na sebemenší změny tempa a především dynamiky, která se pohybovala v neuvěřitelně široké škále plné nejrůznějších barevných odstínů. Zejména v pomalých větách instrumentálních čísel, jejichž vrcholem byl nepochybně Vivaldiho Houslový koncert e moll „Il Favorito“ RV 277, bylo úžasné poslouchat, kolika způsoby lze zahrát prosté piano.Bezděčná přirozenost Riccarda Minasiho, který například velmi vtipně poprosil diváky v předních řadách, aby tleskali až po závěrečné větě instrumentálních koncertů, stejně jako jeho živelnost při hře i dirigování ansámblu, přispěla k celkově velmi uvolněné a příjemné atmosféře v sále, který svou velikostí možná není – z hlediska akustiky – na koncerty podobného typu tou úplně ideální volbou.
Hodnocení autorky recenze:
100 %

Max Emanuel Cenčić – Venezia
Dirigent, houslista: Riccardo Minasi
Max Emanuel Cenčić (kontratenor)
Il Pomo d’Oro
4. dubna 2015 Dvořákova síň Rudolfinum Praha

program:
– Antonio Vivaldi: Houslový koncert C dur RV 181a
– Tomaso Giovanni Albinoni: Pianta bella, pianta amata (Il nascimento dell’Aurora)
– Antonio Caldara: Barbaro, non comprendo (Adriano in Sira)
– Giuseppe Antonio Brescianello: Symfonie F dur, op. 1/č. 5
– Francesco Gasparini: Dolce mi oben, mia vita (Flavio Anicio Olibrio)
– Antonio Vivaldi: Mi vuoi tradir, lo so (La verità in cimeno)
=přestávka=
– Baldassare Galuppi: Koncert a quattro G dur
– Giovanni Porta: Mormorando quelle fronde (La constanza combattuta in amore)
– Geminiano Giacomelli: Sposa, non mi conosci (Merope)
– Antonio Vivaldi:
Houslový koncert e moll „Il Favorito“ RV 277
A’piedi miei svenato (Argippo)
Anche in mezzo a perigliosa (L’odio vinto dalla constanza)

Foto Petr Dyrc

TémataIl Pomo d'OroMax Emanuel CenčićRiccardo Minasi
Sdílet článek
Facebook email vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Po kolejích do opery
Další článek Pražský komorní balet pojede na turné po Jižní Koreji
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up