Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Finalisté Chopinovy soutěže vyhlášeni, bez našeho Marka Kozáka
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Hudba

Finalisté Chopinovy soutěže vyhlášeni, bez našeho Marka Kozáka

Do finále 17. mezinárodní klavírní soutěže Fryderyka Chopina ve Varšavě soutěže se probojovalo deset klavíristů (osm mužů a dvě ženy). Glosujeme vystoupení našeho Marka Kozáka ve 3. soutěžním kole, který do finále bohužel nepostoupil.

Libor Nováček sen.
Publikováno 17/10/2015
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:

Finalisté 17. mezinárodní klavírní soutěže Fryderyka Chopina ve Varšavě:

Seong-Jin Cho (Jižní Korea)
Aljoša Jurinić (Chorvatsko)
Aimi Kobayashi (Japonsko)
Kate Liu (Spojené státy americké)
Eric Lu (Spojené státy americké)
Szymon Nehring (Polsko)
Georgijs Osokins (Lotyšsko)
Charles Richard-Hamelin (Kanada)
Dmitry Shishkin (Ruská federace)
Yike (Tony) Yang (Kanada)

Veškeré podrobnosti najdete zde.

Poznámky k vystoupení Marka Kozáka ve 3. soutěžním kole Chopinovy soutěže: ušima a očima recenzenta
Ukázněný a soustředěný výkon bez známek jakékoliv nervozity, střídmé vystupování s naprosto přímým a energií nezatěžujícím posezem u nástroje. Klávesová technika připomínající jeho učitele profesora Ivana Klánského. Držím palce. Marek začíná v naplněném sále Varšavské filharmonie. Je tam inspirující akustika. Nástroj  Steinway.

Marek Kozák (foto YT)
Marek Kozák (foto YT)

Polonaise-fantasie As dur, op. 61
Elán polonézy i melancholie fantazie je vyjádřena beze zbytku. Koncentrace Marka Kozáka je výtečná. Každá epizoda má odlišný charakter s důrazem na cílenou gradaci. V této skladbě, pro Chopina „nové “, slyším i Liszta. Velmi kvalitní výkon, přestože začít touto skladbou musí být velmi těžké.

Mazurka c moll, op. 30, č. 1
Na tento kujawiak by se dalo snadno tančit. Bez jakýchkoliv manýrů, ve velké kázni (i když je nadepsána „in tempo rubato“), navíc s úhozovou  sebekontrolou.

Mazurka b moll, op. 30, č. 2
Marek si vychutnává jak dynamiku, tak humor šibalské kukačky této miniatury.

Mazurka Des dur, op. 30, č. 3
Rubata i ritardanda naprosto muzikální, krásné odlišení dur i moll v náladě, výrazu i tempu. Možná, že dynamické rozdíly by mohly být větší.

Mazurka cis moll, op. 30, č. 4
Poslední Mazurka plná sotto voce a kouzelných pianissim. Dá se při ní meditovat. Trylky by mohly být průzračnější. Celý soubor mazurek byl charakterově velmi dobře odlišen.

Sonata b moll, op. 35
Sonáta, a nejen první věta, je úkol přetěžký. Sostenutu chybí trocha klidu, v průběhu druhé části malé technické nedostatky. Finální gradace nebyla fff, chyběla síla – nebo to byl záměr? Vždyť tato skladba, toto drama, ještě nekončí…

Scherzo má sílu a agresi, trio piu lento by mohlo mít více poezie a větší oblouk.
Smuteční pochod: cítím jej pomaleji, víc zadržovaný tečkovaný rytmus, trio krásné, ale snad vyžaduje ještě více legata a pravidelné osminy. V jednoduchosti je krása.
V Prestu bych rád slyšel více levé ruky a dramatickou interní dynamiku, i když nadepsáno sotto voce e legato. Chybí skryté akcenty a zdůraznění nepravidelného frázování.

Scherzo E dur, op. 54
Jasné a jemnější scherzo je interpretovi bližší než předchozí drama sonáty. Bohužel, ne vše vyšlo v závěru podle interpretova přání.

International Chopin Piano Competition (foto YT)
International Chopin Piano Competition (foto YT)
TémataInternational Chopin Piano CompetitionMarek Kozák
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Dvakrát Vídeň: in memoriam Friedemann Weigle a hitmaker Gossec
Další článek Edita Gruberová poprvé jako Anna Bolena ve Vídni, příští týden i v přímém přenosu
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up