Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Klasika trošku jinak
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Čtenářský blog

Klasika trošku jinak

Pavel Hrubeš
Publikováno 24/10/2016
sdílejte:
4 minut čtení
sdílejte:

Čtenáři Opery Plus blogují

Sobotní přímý přenos Dona Giovanniho patří mezi vůbec nejzábavnější nastudování, která jsem měl možnost vidět. Vyžilá obscénnost hlavní postavy, ztvárněné Simonem Keenlysidem, dokonalý dramatický hlas a technika Hibly Gerzmavy v roli Donny Anny a famózní pěvecký i herecký projev našeho Adama Plachetky coby Leporella, to vše muselo zvedat ze sedadla snad úplně každého, kdo představení navštívil. Přes poměrně klasickou výpravu jedné z nejznámějších oper nešlo v žádném případě o klasické pojetí díla. Klobouk dolů před každým, kdo dokáže dát takovéto „klasice“ něco navíc, něco nadčasového, něco jiného, co z ní i dnes udělá tak „akční“ zábavu. Vedle velmi dobrých pěveckých výkonů vystupovaly do popředí precizní a do detailu vypilované herecké etudy a bylo patrné, jak režisér intenzivně pracoval na každém jednom charakteru každé jedné postavy.

Wolfgang Amadeus Mozart: Don Giovanni - Metropolitan Opera New York 2016 (foto Marty Sohl)
Wolfgang Amadeus Mozart: Don Giovanni – Metropolitan Opera New York 2016 (foto Marty Sohl)

Šlachovitá, jakoby mírně vyžilá figura Simona Keenlysida dokonale naplňovala představu člověka se zvráceným chápáním pojmu svoboda a volnost a spolu s přesvědčivě slizkým pojetím role bohatě vyvažovala jeho dobrý, avšak nijak výjimečný baryton. Basbaryton Adam Plachetka – bez jakékoli diskuse nejlepší mužský hlas představení, pěvecky absolutně převyšoval všechny ostatní postavy na scéně a jde nejspíše o další skok výše v jeho fantastické kariéře. A jeho až činoherně dokonalý herecký projev ukazoval na komplexní kvality hvězdy světové třídy. Lehkost zpěvu zdůrazňovala bohaté hlasové fondy a značnou rezervu, díky které mohl velkou část energie věnovat dokonalosti hereckého výkonu. Nikomu nemohlo ujít, jak moc si roli užíval a jak dobrý je nejen v dramatických polohách, ale i jako komediant. Upřímně rozesmáté publikum v několika momentech opery (této opery zvlášť) se často neslyší, ale Plachetkovy a Keenlysidovy gagy na pravých místech nešlo neocenit.

Wolfgang Amadeus Mozart: Don Giovanni - Adam Plachetka (Leporello) - Metropolitan Opera New York 2016 (foto Marty Sohl)
Wolfgang Amadeus Mozart: Don Giovanni – Adam Plachetka (Leporello) – Metropolitan Opera New York 2016 (foto Marty Sohl)

Pěvecky mohla Plachetkovi sekundovat pouze dramatická sopranistka Hibla Gerzmava jako Donna Anna, která však jednoznačně zaostávala po herecké stránce a předváděla spíše klasické operní herectví. Velmi dobrý výkon podala sopranistka Malin Byström s až afektovaně precizní výslovností a výrazným ostrým hlasem v roli Donny Elvíry a také Kwangchul Youn, jenž v roli Komtura sice nedostal žádný prostor pro herecké výkony, ale zato se dobře popasoval (i přes svůj sametově něžný bas) se „zlobou“ této role.

Wolfgang Amadeus Mozart: Don Giovanni - Paul Appleby (Don Ottavio), Hibla Gerzmava (Donna Anna), Simon Keenlyside (Don Giovanni) - Metropolitan Opera New York 2016 (foto Marty Sohl)
Wolfgang Amadeus Mozart: Don Giovanni – Paul Appleby (Don Ottavio), Hibla Gerzmava (Donna Anna), Simon Keenlyside (Don Giovanni) – Metropolitan Opera New York 2016 (foto Marty Sohl)

I představitelé vedlejších postav (Dona Ottavia a mladého zamilovaného páru Zerliny a Masetta) byli herecky přesvědčiví, jejich hlasy však v rámci přenosů z Met patří mezi ty průměrnější a nijak zvlášť nezaujaly.

K výborné hudební „opoře“ jako obvykle v Met není co dodat, takže herecky propracovaná a skvěle obsazená opera celkově velice bavila a bohužel utekla jako voda.

I váš text v této rubrice rádi uveřejníme. Naše adresa: [email protected]

Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Šanci vám poskytnou jen jednou. Roman Novitzky do třetice pro Baletní panorama
Další článek Operní gala k poctě ruské sopranistky Galiny Višněvské
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up