Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení A je tu standing ovation!
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Publicistika

A je tu standing ovation!

Nejspíše žijeme z hudebního hlediska v nejšťastnější možné době. Alespoň soudě podle toho, kolik koncertních výkonů je od publika oceněno potleskem vestoje. Do Rudolfina jsem poprvé vstoupil v polovině let sedmdesátých. A ač je to už čtyřicet let, dobře si pamatuji, že v té době jsem zažil jedno jediné standing ovation. Claudio Abbado a Berliner Philharmoniker si je vysloužili za Beethovena, ze kterého mě mrazí dodnes.

David Železný
Publikováno 06/03/2017
sdílejte:
2 minut čtení
sdílejte:
Standing ovation – ilustrační foto (zdroj https://blog.ceskafilharmonie.cz/foto Petra Hajská)

V dnešní době končí potleskem vestoje takřka každý koncert. U některých jsem schopen to pochopit. To, jak Cecilia Bartoli a Rolando Villazón odevzdali pražskému publiku absolutně vše a snad ještě něco víc, to si standing ovation zasloužilo. Podobně jako neuvěřitelný výkon České filharmonie s Valerijem Gergijevem v přetěžkém Stravinského Svěcení jara. Jak mají ale umělci vnímat stojící publikum jako mimořádnou poctu a ocenění výkonu a nasazení blížícího se absolutnu, když je tolik nadužíváno? To, co má být unikátní, jsme tím devalvovali na běžný standard.

Jonas Kaufmann je jistě zcela mimořádný tenorista. Jeho poslední pražský výkon si ale ovace vestoje prostě nezasluhoval, stejně jako podivně experimentální provedení Beethovenovy 9. symfonie Berlínskou filharmonií se Simonem Rattlem. Ale i to bych snad se skřípěním zubů přežil a bral to jako ocenění toho, že se tak významní umělci vůbec vydali do Prahy. Bohužel se ale bouřlivého potlesku vestoje dočkal i Český národní symfonický orchestr za své předloňské provedení Janáčkovy Sinfonietty, které bylo tak děsivou destrukcí této fenomenální skladby, že jsem litoval toho, že u sebe nemám pytlík rajčat. V případě žesťové sekce dokonce střelnou zbraň.

Já vím, že žijeme ve zrychlené době a některá díla klasické hudby jsou prostě dlouhá. Po dvouhodinovém sezení už sebou člověk šije a není nic příjemnějšího než vstát a protáhnout si tělo. Ale důvod, proč se výjimečně tleská vestoje, je přece jiný. Jsou to emoce, které vás samy vymrští ze sedadla, je to pocit něčeho absolutního, ryzí krásy a k tomu jakéhosi vnitřního duchovního sepětí pódia a auditoria. Vždyť i vsedě se dá pořádně zatleskat a ocenit dobré, velmi dobré či vynikající výkony. Standing ovation si prosím nechme jen na ty absolutní, fenomenální.

Tématapotleskstanding ovation
Sdílet článek
Facebook email vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Týden s hudbou
Další článek Hudebně obdivuhodný Tannhäuser v Chemnitzu
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
4 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up