Adélaïde Ferrière přináší do Brna letní osvěžení

„Oba večery řídí Tomáš Hanus, který se k orchestru vrací po více než patnácti letech. Velmi se na něho těšíme, každé jeho účinkování v Česku, a zejména v rodném Brně, bývá velkou událostí,“ uvedla Marie Kučerová, ředitelka Filharmonie Brno.
Večer rámují dva impresionisté – italský a francouzský – a jejich nejslavnější skladby připomínající hudební obrazy. Respighi pozve posluchače na procházku kolem čtyř římských fontán, u každé se zastaví v jinou část dne. Na něj naváže Koncert pro bicí a orchestr tureckého skladatele a klavíristy Fazila Saye, který proslul svými svéráznými interpretacemi klasických děl.
„Jako skladatel oslovuje všechny, kdo mají rádi dráždivou exotiku a nezvyklé barvy nástrojů nepatřících do výbavy běžného orchestru,“ uvedl hudební publicista Boris Klepal. Čtyři věty koncertu, který zazní v české premiéře, nesou názvy sólových bicích nástrojů dominujících dané větě: Waterphone, Rototoms – Timpani, Vibraphone – Campana a Marimba – Boobams.
Nástroj waterphone se skládá z rezonanční misky s bronzovými pruty po obvodu a trubkovým rezonátorem uprostřed, do kterého se nalévá trocha vody, jež rozhoupe tón bez jasné výšky. Je to jediný sólový nástroj koncertu bez možnosti konkrétního ladění. Druhá věta svádí dohromady dva druhy podobných bubnů, které se ladí na konkrétní výšku tónu. Třetí je z hlediska sólových nástrojů obsazena nejtradičněji – vibrafonem a zvony. Závěrečná pak spojuje marimbu a soustavu přesně laděných dlouhých bubínků s nádechem etnického zvuku.
„Na veškerých bicích je však vůbec cosi archetypálního, co se zarývá pod kůži bez ohledu na kultivovanost moderních symfonických nástrojů,“ podotkl Klepal.
Druhá polovina večera bude patřit Debussymu a jeho Preludiu k Faunovu odpoledni inspirovanému básní Stéphana Mallarmého. Snové dílo bývá považováno za první impresionistickou skladbu vůbec. Následující kompozice Moře, tři symfonické skici pro orchestr, patří k Debussyho mistrovským a nejuznávanějším dílům, které představuje moře v proměnlivém denním světle.
Sólového partu Sayova koncertu se ujme mezinárodně renomovaná francouzská hráčka na bicí nástroje Adélaïde Ferrière, která vystupuje na předních světových pódiích a festivalech. Je držitelkou mnoha ocenění, v roce 2017 například získala na Victoires de la Musique Classique cenu Révélation Soliste Instrumental, čímž se zapsala do historie jako vůbec první hráčka na bicí nástroje, které byla tato cena udělena.
Ferrière se představí už zítra večer na sólovém koncertě v Besedním domě s názvem Sólo (nejen) pro bicí a marimbu.
„Posluchači se mohou těšit na malý buben, marimbu, vibrafon a další nástroje,“ upřesnil dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš. Při sólovém koncertě zazní díla Johna Cage, Andrewa Thomase, Franca Donatoniho, Iannise Xenakise a J. S. Bacha v různých úpravách.
Kromě úterka, čtvrtka a pátku se mohou zájemci setkat s Ferrière ještě v pátek dopoledne při mistrovském kurzu, který je otevřený i veřejnosti.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]