Adrianne Pieczonka má ráda Rusalku, Jenůfu i Káťu

Představovat kanadskou sopranistku Adrianne Pieczonku je vlastně tak trochu formalita. Sympatická majitelka plného, tmavěji zabarveného a magicky přitažlivého hlasu je už delší dobu jednou z nejvyhledávanějších operních star po celém světě. Vynikající technika jí dovoluje střídat takové role, jako jsou Mozartova Donna Anna či Hraběnka na straně jedné a Wagnerova Sieglinda a Elisabeth na straně druhé. Její repertoár zahrnuje i Gounodovu Markétku, Verdiho Desdemonu, Čajkovského Taťánu, Pucciniho Toscu, Straussovu Císařovnu v Ženě beze stínu, Brittenovu Ellen Orfordovou, a také Rusalku, Káťu Kabanovu a Jenůfu. To jen namátkou. Právě dnes představí Adrianne Pieczonka poprvé svoji Amélii ve Verdiho Simonu Boccanegrovi publiku v newyorské Metropolitní opeře a zanedlouho pak v přímém přenosu i návštěvníkům kin po celém světě. Jsme rádi, že Adrianne Pieczonku můžeme přívítat na našem webu.


Vaší zatím poslední rolí v MET je Amelia ve Verdiho opeře Simon Boccanegra. Jaký k této roli máte vztah? Čím je pro vás zajímavá?

Amelii zpívám poprvé. Je to pro mě velmi zajímavé poprvé ztvárnit tuto roli právě v Metropolitní opeře. Jsem nadšená, že budu zpívat dceru Boccanegry s Plácidem Domingem. Zpívali jsme společně už mnohokrát a tak vím, že to bude velmi, velmi silný zážitek. Amelie je charakterově silná postava. Je to sirotek, který najde svého dlouho ztraceného otce. Je zamilována do Gabriella Adorna a je připravena pro něho v tehdy politicky velmi nestabilní Itálii i zemřít. Miluju Verdiho. Tohle je jedna z mých nejoblíbenějších Verdiho oper.

G.Verdi: Requiem (Los Angeles Philharmonic-dirigent P.Domingo – 2007)

Inscenace Simona Boccanegry v MET je tradiční, realistická. Máte raději takové produkce nebo vás spíš lákají moderní režie?

Možná jsem staromódní, ale užívám si klasické režie víc, než avantgardní. Tahle produkce Simona Boccanegry je prostě nádherná – kostýmy, scéna a světla jsou senzační. Nejsem proti novým inscenátorským přístupům, ale nemám ráda, když režisér chce šokovat publikum a zkouší postavit operu na absolutně nereálném základě. Ano, asi jsem srdcem tradicionalistka.

L.van Beethoven: Fidelio (Leonora – Toronto 2009)

Vystupujete často jak v Evropě, tak v Americe. Jak se od sebe liší publikum?

Myslím, že publikum v Evropě je více demonstrativní – déle aplaudují, jsou více slyšet, křičí bravo nebo bučí. V Severní Americe je publikum rezervovanější. I když v Metropolitní opeře najdete publikum, které je stejné, jako to evropské. A to je dobře.

R.Wagner: Die Walküre (Sieglinde – Bayreuth 2006)

Do konce této sezóny máte váš kalendář vyvěšený na vašich webových stránkách, z MET míříte mimo jiné do Vídně a do Berlína. Co chystáte pro další sezóny?

Na přelomu září a října budu debutovat v Opera Bastille jako Senta v Bludném Holanďanu. V prosinci budu ve Vídní zpívat Maršálku v Růžovém kavalírovi. Ve Vídni budu zpívat Sentu, přizvána jsem k nové produkci Canadian Opera Company – na jaře 2011 budu zpívat v Ariadně na Naxu. Také budu Toscou v Berlíně a Elsou v Lohengrinovi na mnichovských letních festivalových hrách.

R.Strauss: Ariadne auf Naxos (Mnichov 2008)

Váš repertoár zahrnuje také dost rolí v operách Richarda Wagnera: Sieglinda, Elisabeth, Freia, Erda, Eva. Přibudou nějaké další wagnerovské postavy?

Senta. Chtěla bych zpívat Isoldu, ale musím ještě pár let počkat. Je to velká vokální výzva.

V repertoáru máte i Dvořákovu Rusalku a Janáčkovu Jenůfu a Káťu Kabanovu. Líbí se vám? Zpíváte je ráda?

Velmi ráda zpívám tyhle české role, zvlášť Janáčkovy hrdinky. Je to trochu obtížné naučit se správnou českou výslovnost, ale myslím, že český jazyk je velmi vhodný pro zpěv. Doufám, že v budoucnu budu mít šanci ztvárnit víc českých rolí.

G.Verdi: Don Carlos (Elisabetta – Barcelona 2007)

Velmi široký je váš koncertní repertoár. Co z něj máte nejraději?

Strašně ráda zpívám ve Verdiho requiem. Dalším mým koncertním favoritem je Richard Strauss a jeho Poslední čtyři písně.

 

Co váš soukromý život? Kde žijí vaši blízcí a jak často je vídáte?

Žiji v Torontu, v Kanadě. Posledních dvacet let jsem ale prožila v Evropě, nejdříve ve Vídni, a potom v Londýně. V roce 2005 jsem se natrvalo vrátila do Toronta. Jsem vdaná a máme čtyřletou dceru. Cestujeme často společně, ale teď začala dcerka chodit do školy. Snažím se, abychom se všichni viděli, jak je to jen možné. Často vystupuji pro Canadian Opera Company, což pro mne znamená být doma!

www.adriannepieczonka.com

Mohlo by vás zajímat


9
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
9 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Vaclav Becvar

Adrianu Piezconku jsem uz zazil nekolikrat, řekl bych, že její naprosto domenou je hudebni svet Richarda Wagnera, dnes asi stezi nalezneme lepší Ariadnu, Maršálku, Arabellu, ale zpiva velmi dobre i italsky reportoar. V Praze jsme ji mohli slyšet před několika lety ve Stavovském divadle v dosti udesne remakovane inscenaci D.Giovanniho jako skvostnou donu Annu.

Anonymous

Nejdrive Yannick Nezet-Seguin (Carmen, Met), ted Adrienne Pieczonka. Dekuji, ze (asi nahodnou shodou okolnosti) jste prezentovali to nejlepsi, co soucasne mame v Kanade v opere. Adrienne jsem videl a i s ni kratce mluvil po predstaveni loni v cervnu, kdyz byla obsazena jako Tosca v san Francisco Opera. Produkce je bohuzel uz stara a prestoze soprano i tenor byli skveli, jako celek to nepusobilo moc zajimave. Kdo prezpiva koho? A nebyla to vina Adrienne! Rekl bych, ze jsem i vyhodil penize za neco, co jsem tam videl uz v roce 2001, kdyz Eva Urbanova tam byla jako Tosca. Letos bude… Číst vice »

Anonymous

Leonora3:Adrianne Pieczonku jsem zazila dvakrat, jednou v dosti osklivem predstaveni La Scaly, kdy zpivala Desdemonu s Otelem, ktery byl evidentne indisponovan a jehoz jmeno jsem jiz nikdy neslysela. A tak byla spolu s Renatem Brusonem hvezdou vecera.Druhe setkani bylo v pondeli na premiere Simona Boccanegra v teto sezone v inscenaci z r.95. Vedle Ameliiny dvorni damy to byla jedina velka zenska role ve spolecnostivelkych roli muzskych a spolu tvorili dreamteam, ktery se v tak silne konstelaci muze objevit snad jen v Met a na ktery jiste nezapomenu do konce zivota..Pote, co jsem si precetla rozhovor s Adrienne na blogu, je… Číst vice »

Anonymous

Pro Leonora 3:
Kdyz tady ted psila zminka o Simon Boccanegra v Met, tohle napsali v London Financial Times:

http://www.ft.com/cms/s/2/379e6866-051b-11df-a85e-00144feabdc0.html

Kdyz to ctu, mam "mixed feelings." Ani Adrienne ani Placido v tom nevypadaji jako ze by to byl nejlepsui vecer jejich koncertni kariery. Nevim, nebyl jsem tam. Posudte sami.

Vaclav Tom

Pepa

Adrianne Pieczonku jsem měl možnost vidět a slyšet také jako Desdemonu (tantokrát v Bayerische Staatsoper po boku Johana Bothy) a jako Donu Annu ve Stavovském divadle. Ve Straussovi ani Wagnerovi jsem zatím neměl příležitost, ale její Senta by mě opravdu zajímala.

Anonymous

leonora3:Vaclave Tome, ze Simona zadne "mixed feelings" nemam. precetla jsem co napsali v Fin. Times, jeji sofistikovane mluve jsem bohuzel dost dobre nerozumela. Taky jsem si precetla co napsali v NY Times, tomu jsem rozumela dobre a taky mne promluvili z duse, tak jak jsem predstaveni vnimala ja. Byl to paradni vecer, ve Vidni obcas zajizdime i na premiery, ale taky success jsem davno nezazila ani na premiere. Placido je charizmaticka osobnost, svoji zjevem idealni pro Simona. Jine je, ze barvou hlasu je tenor a charakter tmavsi barytonove barvy docilit nemuze. Kombinaci baryton se sopranem (asi nejsem sama kto miluje… Číst vice »

Anonymous

Prajem dobry vecer Leonora. Ked ste tam bola a vsetko videla aj slysela, tak to je vera najlepsie. Ja som mal tie "mixed feelings" len ked som cital tu review vo Financial Times. Mate pravdu, jazyk je velmi sophisticated a to je jeden z duvodov, preco to kazdu sobotu citam. Rozumim tomu velmi dobre. Placida ma tiez v oblibe a verim,ze to bol velky zazitok. Viem sam, co to je cakat v Met u stage door a potom sa rozpravat s tymi stars. Bol som tam loni v marci na La Sonnambula (N. Dessay a J-D Florez). Tiez pisali volaco,… Číst vice »

Pepa

Rozhodně doporučuji úžasný rozhovor s Adrianne Pieczonkou (v angličtině, viz odkaz níže). Po jeho přečtění ji mám ještě radši…

http://www.musicalcriticism.com/interviews/pieczonka-0110.shtml

Anonymous

Pepo, dekuji za odkaz na tento skvely "candid and very open" rozhovor. Stalo by to i za preklad pro ty, co neumeji anglictinu. Take ji mam v oblibe. Ze je 100% Canadian (ja jsem naturalized Canadian), to je pro me extra bonus. Zase se budu muset vydat nekam, kde bude vystupovat. Ted jsem na ceste do Vidne na I Puritani v sobotu.

VT