Carmen z MET nakonec bez Escamilla

Že Elina Garanča bude jiná Carmen, než jaký je vysněný ideál většiny operních fanoušků, bylo už předem jasné. Mínění o tom, jak to nakonec dopadlo, je jen a jen otázkou osobního vkusu. Určitě je třeba zdůraznit, že od svého pražského koncertu před dvěma lety, kdy sympatická lotyšská mezzosopranistka svoji Carmen v několika ukázkách představila, na ní udělala ohromný kus práce, a navíc i její hlas získal na sytosti. Jistě, i teď jsou jeho limity evidentně skromnější v hloubkách, než ve výškách. Ale i tak Garanča a její interpretace Bizetovy hrdinky rozhodně zasluhuje respekt a zařazení do pomyslné galerie úspěšných představitelek. Mě osobně pěvecky i výrazově (a také pohybově) nejvíc zaujala v úvodní scéně druhého jednání. Elina Garanča má navíc evidentně budoucnost před sebou, a proto bude napínavé sledovat, jak se bude její Carmen dál vyvíjet.


Po odstoupení své nejspíš už skutečně bývalé partnerky Angely Gheorghiu z titulní role této produkce se tak Roberto Alagna coby Don José stal vedle Garanči představitelem vlastně skoro o celou generaci starším, vyzrálejším, zkušenějším, ale taky občas ještě pořád docela zručně maskujícím některé více či méně znatelnější “důkazy” toho, že jeho úspěšná kariéra trvá už docela dost přes dvacet let. Tentokrát určitě měl svůj lepší den, ale i tak se hlavně v druhé půli na několika málo místech hlasová únava přihlásila. Josého má ale báječně zažitého, stále jde celkově o obdivuhodný výkon.


Polský barytonista Mariusz Kwiecien s námi z New Yorku ještě včera odpoledne tamního času komunikoval, když nám poskytoval rozhovor (najdete jej zde), a ještě dnes přes den jeho jméno v MET na obsazení bylo uvedeno. Nakonec však kvůli jeho náhlé nemoci převzal roli Escamilla pouhé tři hodiny před začátkem představení novozélandský, rozhodně ne nezkušený barytonista Teddy Tahu Rhodes. Působil sice docela suverénním dojmem, ale především ve vyšší poloze byly jeho tóny o poznání méně znělé, a také představitelsky působil značně nevýrazným dojmem, úrovní hned o několik tříd níže.


Bez výhrad nelze přijmout ani Barbaru Frittoli jako Micaelu. I ona má už docela dost odzpíváno, a i když pomineme bližší záběry kamer, ani dobrá technika místy úplně “nezamaskovala” nedostatek hlasové svěžesti a znatelnější vibráto, především ve třetím jednání. Pochválit je naopak třeba Elizabeth Caballero a Sandru Piques Eddy jako Frasquitu a Mercedes, stejně jako i Keitha Millera jako Zunigu. Yannick Nézet-Séguin v čele skvělého orchestru Metropolitní opery volil povětšinou rychlejší tempa, potěšením bylo sledovat, s jakou radostí si Bizetovu partituru užívá a vychutnává, a jak z ní tu a tam dokáže “vytáhnout” nečekané akcenty.
Asi nejrozpačitějším dojmem ale působila režie. Richard Eyre sice bezesporu vytvořil některé skvělé scény (již zmíněný začátek druhého jednání či skutečně strhující finále), ale taky scény, působící bezradně (prkenné pochodování vojáků, mnohy úsměvné rádoby erotické pozice či teatrálně mávající dav před závěrečnou scénou). I kvůli stylové nejednotnosti scénografie tak nová inscenace Carmen v MET nijak zvlášť neoslňuje. I přesto to byl večer, který stál za to.
Georges Bizet:
Carmen
The Metropolitan Opera New York 16.1.2010
(live in HD)
Dirigent: Yannick Nézet-Séguin
Režie: Richard Eyre
Scéna a kostýmy: Rob Howell
Choreografie: Christopher Wheeldon
 
Carmen – Elina Garanča
Don José – Roberto Alagna
Micaela – Barbara Frittoli
Escamillo – Teddy Tahu Rhodes
Frasquita – Elizabeth Caballero
Mercédes – Sandra Piques Eddy
Remendado – Keith Jameson
Dancairo – Earle Patriarco
Zuniga – Keith Miller
Morales – Trevor Scheunemann
Dancers – Maria Kowroski, Martin Harvey

Mohlo by vás zajímat


22
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
22 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
hospodar

Jako všechna představení Metropolitní, byla i Carmen skvělá. Výkon jednotlivých protagonistů je obvykle vysoce nadstandardní a výhrady jsou vlastně nepodstatné. A tak jde spíše o celkový dojem, který je výsledkem osobních preferencí diváka. V této souvislosti mi připadalo spíše tradiční pojetí (až na skvělé baletní uvody) méně působivé než třeba prosincové představení v La Scala. Podobně jsem u skvělé a krásné Eliny Garanča postrádal jakousi "erotickou vibraci", která je zřejmě této intelektuálně orientované zpěvačce upřena. Což nic nemění na skutečnosti, že byla vynikající.

Anonymous

Obycejne se bez Carmen obejdu. Ne ze bych ji nemusel, ale nemusim ji za kazdou cenu. Kdyz vcera tesne v zacatku prenosu meli v CBC (Canadian Broadcasting Corp.)technicke problemy s pripojenim na Met, tak jsem si rikal, ze lepsi bude jit na cerstvy sobotni vzduch – bylo +2C, coz v lednu casto nemame. Vydrzel jsem v nadeji, ze to vyresi a duvodem byl Yannick Nezet-Seguin. Toho sleduji v Montrealu uz nejmene 12 let. Pamatuji se na Cosi, kde jsem ho pozoroval z prvni rady, jak prochazel text s Fiordiligi. Take v montrealskem kostele s vynikajici akustikou Eglise St. Jean Baptiste… Číst vice »

Anonymous

Ajajajaj… to se ale někdo potřebuje zviditelnit, že si pucuje podrážky o Carmen v MET:-) Myslel jsem, že tohle je web o opeře, tedy o hudbě, zpěvu a HERECTVÍ v jedno spojeném. Garanča je zcela důstojná ve zpěvu, ale jedinečná v akci, stejně Frittoli byla něžná, jemná, důstojně vášnivá jako málokterá Micaela. Režie geniální, včetně toho, jak zcela britským způsobem vyplazuje jazyk na nabobský NY věčně zapálanými cigáry v pusách nekuřáků:-) No ale co, nabob bude nabobem forever – nejen v NY, jak koukám:-)

Anonymous

Nemyslím, že by pan Dvořák byl nabob forever, ale pravda je, že tato recenze je neuvěřitelně nudná a nezajímavá. Mám z ní pocit, že je napsaná z povinnosti, že už se to tady oznámilo, tak sem něco na dané téma pověsíme. Operaplus je paradní webový portál, ale objem příspěvků, v jakém momentálně publikuje pan Dvořák, je dlouhodobě neudržitelný a už teď se to podepisuje na kvalitě některých recenzí. Možná by stálo za to zvážit rozšíření okruhu autorů. A jinak Elina Garanča byla včera neskutečně eroticky dusná, neskutečně sexy a neskutečně svůdná (kromě toho že nádherně zpívala). Žádná intelektuálka, naopak úplně… Číst vice »

Anonymous

Ladies and gentlemen, otevrel jsem lahev cerveneho k obedu a nez se do toho pustim, dovolte mi dalsi komentar. tento blog jsem nasel zcela nahodou a ctu ho, protoze si vazim vsech komentaru bez ohledu na to kdo je pise. Take jsem si vsiml, ze prispivajici vice mene respektuji nazory ostatnich. ted tady ctu o 'zviditelnosti' a o tom, ze nekdo je 'nabobob'. Nejsem si jist, koho mel autor na mysli. Kdo se tady potrebuje zviditelnit? I am 55 years old, have been there, done it, jak se rika. Take si nemyslim, ze autor recenze je nabob, i kdyz ho… Číst vice »

Anonymous

Vaclave, zkuste se taky podivat na http://www.metinhd.cz/blog

martin:))

Marci

Včerejší inscenace se mi po režijní stránce velmi líbila. Moc mile mě překvapila Elina Garanča. Hlasově, herecky – pro mě jedna z perfektních Carmen, má smysl pro detail a mě se zdálo, že si roli užívala. Co se týká ostatních výkonů taky vynikající, ale v tomto bodě se shoduji s recenzí.

Anonymous

Martine, dekuji ti za odkaz, podival jsem se a pridal jsem ten link do "my favourites". Yannick je fakt skvely. Jako kazdy, zejmena v oblasti umeni, neni na zavadu, kdyz nekdo s $$$ pomuze. Mam-li verit memu zdroji informace, tak Madame Jacqueline Demarais z rodiny ktera vlastni uspesnou montrealskou formu Power Corporation pomohla v tomto pripade. Ja jen reknu: Money well spent. Merci madame Demarais. 18.9.2008 Yannick dirigoval Brucknera v Eglise St.Jean Baptiste. Zcela nahodou to je my birthday. Byl jsem tam a zazitek byl tak silny, ze jsem se doslova vymotal z kostela, cestou domu kpupil sushi to go,… Číst vice »

Tantris1978

Milý Anonymní (tím nenarážím na absenci podpisu, vytýká-li někdo někomu na netu, že se nepodepíše, tak si zřejmě plete médium)! Nepřijde mi, že recenze je nudná, ale to je věc názoru a nemá cenu se o tom přít. Co však nechápu, je Vaše hláška o tom, že objem příspěvků, který pan Dvořák produkuje, je dlouhodobě neudržitelný a podepisuje se na kvalitě recenzí. Čtu všechny operní recenze v našem denním tisku, Hudební rozhledy a Harmonii (abych zůstal v Čechách) a recenze, články a rozghovory páně Dvořákovy patří mezi to nejlepší, co zde je. Přečtěte si výpotky H.Havlíkové, kde trumfuje sama sebe… Číst vice »

Dana Šimková

Milý Tantrisi, nejdříve se běž podívat ke "konkurenci", než tu budeš na někoho plivat síru!!! Lituji, Operadream není fanclub T. Hampsona a nikdy nebyl. Zájem se obrací úplně jiným směrem a, kdybys k nám občas přišel, jistě by sis toho všiml. Já jen, aby ses před ostatními zbytečně neztrapnil… Ale naštěstí už jsi u nás dlouho nebyl a jsem za to vděčná, ani nevíš, jaký tam je klid!

bianca

Dovolím si malou poznámku ke srozumitelnosti recenzí – už od rána si lámu hlavu, co chtěl autor tohoto článku říci slovy o hlase Eliny Garanci, že .."jistě, i teď jsou jeho limity evidentně skromnější v hloubkách, než ve výškách …".Skutečně nevím, co si mám představit pod pojmen skromnější limity v hloubkách, ale nakonec je mi to jedno, protože jsem slyšela co jsem slyšela, a já osobně k výkonu Eliny žádné výhrady nemám. Co se týká blogu operadream, tak my, kdo tam píšeme svoje příspěvky, se snažíme o co největší rozmanitost,která je však limitována jednak malým počtem autorů a jednak i… Číst vice »

Tantris1978

Milé dámy, jak jsem čekal, tak jste se ozvaly. Ano, na operadream už jsem nebyl dlouho (a to doslova: ani přečíst, natož glosovat), po onom výletnickém článku do Bejrútu (čti Bayreuth) nemám chuť. Věřím tomu, že tam je klid, nebo snad mrtvo? A jestli nebylo i díky mně, pak jsem tomu rád. Nejen Vy jste si jistě všimly, že mám rád poněkud vyhrocenější diskuse a bavím se tím, jak je druhé strany chápou jako osobní útoky – nedostatek (sebe)ironie a nadhledu je pro operní fanoušky typický (stálo by za delší úvahu).

Anonymous

Je pravda, ze operadream posledni dobou trochu polevil v adorovani bozskeho Thomase Hampsona. O to vic ale zacal piarovat ND Brno. Ze by ten jiny smer, kam se operadream obraci, ktery zminuje Dana:))

Anonymous

Klasika. Čím menší pískoviště, tím víc se dětičky mlátí kbelíčkama po hlavičkách.

Zdena Plachá

Milí operní fandové,jsem nadšená zde rozpoutanou diskuzí ohledně Carmen! Senzace!Ale teď vážně…..Jsem moc spokojená. Můj osobní sobotní zážitek byl opravdu hluboký. Jako člověk stojící někde nerozhodně mezi moderním a tradičním pojetím oper, jsem si tuto novou inscenaci skutečně užila! Dokonce jsem se mnohými režijními nápady skvěla bavila a tak jsem se opravdu smála spolu s americkým publikem! Nejsem fanynkou pana Alagni, ale v sobotu – klobouk dolů! Obdivuhodný výkon, pokud si promítnu jeho kariéru! Škoda, ale asi není možné se dočkat Dona Josého skutečně s mladickým pelem, každý tenor nejdříve musí dozrát a to asi do třicítky není dost dobře… Číst vice »

Vaclav Becvar

Souhlasim s pani Plachou, pro mne to byl velky zazitek. E. Garancu jsem ji slyšel několikrat i na zivo a podobne jako u naší M. Kozené jsem jeji projev predtim povazoval za trochu nudny a studeny.. s temito obavami jsem šel i na jeji Carmen a mohu říct, že mne nesmírně překvapila, kolik smyslnosti a herecke propracovanosti do své Carmen dala..Pevecky byla vynikajici.. a myslim,ze v budoucnu jeji Carmen bude jeste zrát (viz nazor p. Dvoraka). Escamilio mne vůbec nepripadal nudný, pevecky velmi dobry a myslim, ze představitelsky to byl nadherny muzny typ toreadora, který se jen tak na jevisti… Číst vice »

Eva

Objevila jsem tento web nahodou a jsem velmi potesena. Recenzi Carmen plne podepisuji, taky si myslim, ze Garanca ma vetsi perspektivy dalsiho rustu ve vyssich tonech, nez tech hlubsich. Nevim, jak tomu muzou nekteri ctenari nerozumet. Eva

Ruda

Chodím na tenhle web pravidelně a rád. Nad Carmen z Met, titulem to "odrhovaným" všemi operními domy, jsem samozřejmě čekal rozsáhlou diskusi. Nečekal jsem však, že mnoho diskutujících k tomuto tématu nebude, jak se říká "v pohodě". Ostatně je to zajímavé. Rádoby skalní fanoušci opery (jak sami o sobě říkají nebo rádi od druhých slyší) nedokáží přijímat názory jiných s nadhledem. Sáhnete-li na jejich "miláčky" typu Garanča, Netrebko, Villazón, jste rázem ten, kdo jim bere hračku. A mnohdy ani nepochopí, že to, co se v recenzi píše je vlastně kladné hodnocení. Nemyslím si, jako někteří zde anonymně diskutující, že by… Číst vice »

Khail

No comment…

Při pomyšlení, že vedle některých zde diskutujích sedám v divadle, nebo je potkávám o přestávce v kině, mi naskakuje husí kůže.

Lidi, říká se, dvakrát měř a jednou řež. To platí zejména o výlevech v některých diskusních příspěvcích! :-)))

Rút

ozaj suhlasim s Vaclavom, Tantrisom i Khailom. Pokial si pozriete web poriadne, najdete vpravo dolu ponuku ku spolupraci. Mozno, keby ju ten anonym, ci ta pani, co nechape povodnu recenziu, vyuzili, ozaj by mohli publikovat srovnavaciu recenziu.
Autorov je tu do desiatich, mozno aj viac. Keby aj pan Dvorak ostal samy, je to len a len zasluzne. Kto nechce citat, nech nechodi a nerobi dusnu atmosferu.

Mgr. Tomáš Kotler

Dobrý den či večer, jsem fanouškem opery od té doby, co jsem se jí poprvé účastnil jako účinkující – a byla to právě Bizetova Carmen.Carmen mne esteticky uspokojí téměř vždy, poněvadž, když už se to jakkoliv nedá sledovat, tak si aspoň pobroukávám sám :-)Opera je křehká symbióza dramatu a hudby a je velmi jednoduché toto jemné předivo zpřetrhat – tu nevhodným režisérským, hereckým, pěveckým či jiným zásahem, ale já když odcházím do šatny po představení a míjím spoluposluchače glosující, co právě shlédli, uvědomuji si, že potřebuji mít celkový zážitek příjemný či povznášející, detaily (které se povedly či nezdařily) mne obvykle… Číst vice »