Akademie komorní hudby na jubilejním koncertě potvrdila, že se investice do mladých talentů vyplatí

Český spolek pro komorní hudbu poskytl jeden ze svých večerů oslavě 10. výročí Akademie komorní hudby. Na pódiu Dvořákovy síně Rudolfina se ve středu 19. listopadu 2025 představily tři generace stipendistů akademie, kterou založil violoncellista Tomáš Jamník. Znovu se potvrdila vynikající úroveň mladých českých instrumentalistů, jejich zápal a vzájemné hudební a přátelské propojení.

Alena Sojková
9 minut čtení
Český spolek pro komorní hudbu: Koncert k 10. výročí Akademie komorní hudby, 19. listopadu 2025, Rudolfinum, Dvořákova síň – Tomáš Jamník (zdroj Akademie komorní hudby)

Akademií prošlo na sto padesát mladých hudebníků

Založení Akademie komorní hudby bylo jedním z mnoha nápadů Tomáše Jamníka, které posouvají hudební vzdělávání mladých českých hudebníků na vysokou, ba vrcholnou úroveň. Tomáš Jamník, sám výborný komorní hráč (člen Dvořákova tria), si je vědom, jakou roli v celkové kultivaci hráče má komorní interpretace. Po zkušenostech v německé nadaci Villa Musica Rheinland-Pfalz se rozhodl založit v roce 2015 podobnou instituci v Česku a úzce ji provázat s německou nadací. Čeští hudebníci tak mají možnost zdokonalovat se i koncertovat přímo v Německu, stipendisté nadace Villa Musica se zase objevují na kurzech i koncertech u nás. Tato vzájemná provázanost je zdrojem neocenitelných zkušeností, kontaktů a přátelských vazeb.

V průběhu deseti let prošlo tříletými stipendii na sto padesát mladých hudebníků, z nichž většina již patří mezi uznávané a oceňované mladé umělce – jsou mezi nimi například členové vynikajících komorních souborů (Kukal Quartet, Trio Incendio, Slavic Trio, Siebeneichener Quartett), sólisté (Anna Paulová, Anna Sysová, Vilém Vlček, Matouš Zukal) a platní orchestrální hráči (Filip Zaykov, Barbora Trnčíková, Amelia Tokarska, Kateřina Krejčová, Vilém Petras, Tomáš Karpíšek, Petr Sedlák). Není divu, že na výročním koncertě v Rudolfinu se odehrál jeden z hudebních zázraků, vyvěrajících z energie mládí, radosti ze společného hraní a vysoké interpretační úrovně.

Český spolek pro komorní hudbu: Koncert k 10. výročí Akademie komorní hudby, 19. listopadu 2025, Rudolfinum, Dvořákova síň – Tomáš Jamník, lektoři, členové a absolventi Akademie komorní hudby a stipendisté nadace Villa Musica Rheinland-Pfalz (zdroj Akademie komorní hudby)
Český spolek pro komorní hudbu: Koncert k 10. výročí Akademie komorní hudby, 19. listopadu 2025, Rudolfinum, Dvořákova síň – Tomáš Jamník, lektoři, členové a absolventi Akademie komorní hudby a stipendisté nadace Villa Musica Rheinland-Pfalz (zdroj Akademie komorní hudby)

Brilantní a vyvážené výkony všech účinkujících

V první polovině koncertu se představily komorní soubory, absolventi Akademie komorní hudby, posílené hosty. Kukal Quartet (Eliška Halečková Kukal, Klára Lešková, Daniel Macho a Filip Rufer, hostující Jan Fišer a Vilém Vlček) zvolil úvod z opery Capriccio pro smyčcové sexteto Richarda Strausse, které zahrál svým typickým hebkým, dynamicky propracovaným zvukem a vysoce kultivovaným tónem. Od založení souboru obdivuji jeho střídmý, nepatetický projev, který dává vyniknout obsahu skladby, a technickou i výrazovou zběhlost jeho členů.

Český spolek pro komorní hudbu: Koncert k 10. výročí Akademie komorní hudby, 19. listopadu 2025, Rudolfinum, Dvořákova síň – Kukal Quartet, Jan Fišer a Vilém Vlček (foto Marek Novotný)
Český spolek pro komorní hudbu: Koncert k 10. výročí Akademie komorní hudby, 19. listopadu 2025, Rudolfinum, Dvořákova síň – Kukal Quartet, Jan Fišer a Vilém Vlček (foto Marek Novotný)

Trio Incendio (Karolína Falkenauer Františová, Filip Zaykov, Vilém Petras a Anežka Jiráčková jako host) pokračuje v pozoruhodné tradici těchto českých komorních uskupení a patří k nejuznávanějším mladým komorním souborům. Je oceňována jejich souhra, individuální hráčské schopnosti, cit pro výstavbu frází a mimořádná péče o krásně znějící tón. To vše ukázali v Mahlerově Kvartetní větě a moll (první větě z Mahlerova nedokončeného Klavírního kvartetu). Již nasazení v prvních taktech bralo dech, hráčům se podařilo posluchače okamžitě vtáhnout do svého světa a nezbývalo jen se kochat klavíristčinou křehkostí i rezolutností a nezpochybnitelným mistrovstvím Filipa Zaykova a Viléma Petrase. Výborně si s nimi porozuměla violistka Anežka Jiráčková.

Český spolek pro komorní hudbu: Koncert k 10. výročí Akademie komorní hudby, 19. listopadu 2025, Rudolfinum, Dvořákova síň – Trio Incendio a Anežka Jiráčková (foto Marek Novotný)
Český spolek pro komorní hudbu: Koncert k 10. výročí Akademie komorní hudby, 19. listopadu 2025, Rudolfinum, Dvořákova síň – Trio Incendio a Anežka Jiráčková (foto Marek Novotný)

Kvintet pro klavír a dechové nástroje Es dur, KV 452 Wolfganga Amadea Mozarta interpretovalo Slavic Trio ve složení Barbora Trnčíková (hoboj), Anna Sysová (klarinet), Petr Sedlák (fagot) s hosty Přemyslem Vojtou (lesní roh) a Jakubem Sládkem (klavír). Naslouchat jejich hře bylo rovněž potěšením, dnes již zkušení hráči (Barbora Trnčíková a Petr Sedlák jsou členy Alinde Quintet, vítěze soutěže ARD, rovněž Přemysl Vojta je ozdoben vavříny z mnichovské ARD, Anna Sysová patří k nejlepším českým klarinetistkám) dodávali svým nástrojům bohaté barvy, klasicistní lehkost (vyzdvihuji klavíristu Jakuba Sládka), vychutnávala jsem si bravurní zdobení trylky a souzvuky jednotlivých nástrojů (hoboj s klavírem) i závěrečné ztišení.

Český spolek pro komorní hudbu: Koncert k 10. výročí Akademie komorní hudby, 19. listopadu 2025, Rudolfinum, Dvořákova síň – Slavic Trio, Jakub Sládek a Přemysl Vojta (foto Marek Novotný)
Český spolek pro komorní hudbu: Koncert k 10. výročí Akademie komorní hudby, 19. listopadu 2025, Rudolfinum, Dvořákova síň – Slavic Trio, Jakub Sládek a Přemysl Vojta (foto Marek Novotný)

Vrcholem večera byla světová premiéra

Velmi kvalitních výkonů a pozoruhodné dramaturgie jsme byli svědky i v druhé polovině koncertu. Jan Ryant Dřízal napsal u příležitosti desetiletého výročí Akademie komorní hudby na objednávku Tomáše Jamníka skladbu Suite Mortale, taneční suitu pro dvanáct dechových nástrojů, violoncello, kontrabas a harfu. Publikum tuto kompozici, podle autora „pohrávající si s prvky světské zábavy i mystické hrůzy z konečnosti bytí“ vřele přijalo. Hudební nápady autora, srozumitelný jazyk, melodická invence a výsostná interpretace z ní učinily vrchol večera. Zábavnost, hravost i znepokojivost a temná hloubka posluchače pohltily. Skladba věnovaná Tomáši Jamníkovi staví do popředí virtuózní part violoncella, kterému jsou v některých pasážích na roveň postaveny harfa a kontrabas (excelentní harfistka Amelia Tokarska a kontrabasista Tomáš Karpíšek). Dechový ansámbl však nezastává doprovodnou roli, jednotlivé nástroje mají velmi důležitou úlohu v dialogu s violoncellem či harfou. Skladatel myslel na všechny hráče – krásná sóla napsal pro kontrafagot (málokdy se slyší tento nástroj v jeho specifickém zvuku, zaujala Emílie Smoláková), hoboj či flétnu (mimořádný Natan Ca‘ Zorzi), její souzvuk s harfou byl překrásný. Výtečně interpretovaná skladba, jejíž taneční části tarantela, tango, valčík a galop propojuje motiv mementa mori, ústí v závěrečnou katarzi. Poté následovalo dlouhé ticho a ohromný potlesk.

Podobně tomu bylo i po závěrečné skladbě, v níž vystoupil smyčcový komorní orchestr Akademie komorní hudby složený ze současných i někdejších stipendistů, zahraničních stipendistů nadace Villa Musica Rheinland-Pfalz a lektorů. Deset houslistů, pět violistů, pět violoncellistů a tři kontrabasisté se ponořili do symbolického sdělení Metamorfóz pro 23 sólových smyčcových nástrojů Richarda Strausse. Tato autorova hudební závěť inspirovaná zprávami o zničení Mnichova a tamější opery, obecně reakce na válku a zánik starých hodnot, publikum pokaždé dojme a přiměje k zamyšlení. Její humanistické poselství vytváří most mezi hudebníky a posluchači, nikdy jsem nezažila interpretaci této skladby bez této srozuměné sounáležitosti. Nejinak tomu bylo i na výročním koncertě Akademie komorní hudby. Soubor vedený koncertním mistrem České filharmonie Janem Fišerem hrál Metamorfózy s hlubokým zaujetím, koncentrovaně, ukázněně a s uměleckým étosem. Celý večer byl těmito atributy prodchnut a nebylo náznaku, že se v budoucí cestě mladých hudebníků vytratí.

Český spolek pro komorní hudbu: Koncert k 10. výročí Akademie komorní hudby, 19. listopadu 2025, Rudolfinum, Dvořákova síň – Tomáš Jamník, lektoři, členové a absolventi Akademie komorní hudby a stipendisté nadace Villa Musica Rheinland-Pfalz (foto Marek Novotný)
Český spolek pro komorní hudbu: Koncert k 10. výročí Akademie komorní hudby, 19. listopadu 2025, Rudolfinum, Dvořákova síň – Tomáš Jamník, lektoři, členové a absolventi Akademie komorní hudby a stipendisté nadace Villa Musica Rheinland-Pfalz (foto Marek Novotný)

Český spolek pro komorní hudbu: Koncert k 10. výročí Akademie komorní hudby
19. listopadu 2025, 19:30 hodin
Rudolfinum, Dvořákova síň

Program
Richard Strauss: úvod z opery Capriccio pro smyčcové sexteto
Gustav Mahler: Kvartetní věta a moll (první věta z nedokončeného Klavírního kvartetu)
Wolfgang Amadeus Mozart: Kvintet pro klavír a dechové nástroje Es dur, KV 452
Jan Ryant Dřízal: Suite Mortale (světová premiéra)
Richard Strauss: Metamorfózy pro 23 sólových smyčcových nástrojů

Účinkující
Kukal Quartet
Trio Incendio
Slavic Trio

Eliška Bošková – flétna
Natan Ca‘ Zorzi – flétna

Štěpánka Andělová – hoboj
Tereza Tourková – hoboj

Barbora Trnčíková – hoboj

Gabriela Matoušková – klarinet
Anna Paulová – klarinet
Anna Sysová – klarinet

Petr Sedlák – fagot
Emílie Smoláková – fagot

Klára Dohnalová – lesní roh
Hao-Chun Sung – lesní roh

Přemysl Vojta – lesní roh

Amelia Tokarska – harfa

Jan Fišer – housle
Eliška Halečková Kukal – housle

Terézie Hledíková – housle
Kateřina Krejčová – housle
Klára Lešková – housle
Marek Pavlica – housle
Markéta Anna Peldová – housle

Cosima Soulez Larivière – housle
Natálie Toperczerová – housle
Filip Zaykov – housle

Bohumil Bondarenko – viola
Karolína Franclíková – viola
Conrad Jacobshagen – viola
Anežka Jiráčková – viola
Daniel Macho – viola

Tomáš Jamník – violoncello
David Pěruška – violoncello
Vilém Petras – violoncello
Filip Rufer – violoncello

Vilém Vlček – violoncello

Theodor Ditrich kontrabas
Tomáš Karpíšek kontrabas
Zdeněk Pazourek kontrabas

Karolína Falkenauer Františová – klavír
Jakub Sládek – klavír

Sdílet článek
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře