Aktuálně z tanečního světa – Praha, Plzeň i Trutnov

  1. 1
  2. 2
Několik aktuálních zpráv z tanečního a pohybového divadla ve zkratce. V Trutnově hostuje izraelská choreografka Sharon Vazanna. V pondělí se uskuteční třetí talkshow z cyklu Choreograf v ringu. Cirk La Putyka do nové série inscenace Cesty zapojil ukrajinské studenty. Probíhá festival Mezinárodní týdny tance.


Sharon Vazanna – Good Children (foto archiv pořadatele UFFO Trutnov)

Přední izraelská choreografka Sharon Vazanna uvede v Trutnově dvě oceňované inscenace
Do východočeského Trutnova přicestuje skvělá tanečnice a úspěšná choreografka Sharon Vazanna. Ve polyfunkčním divadle a kulturním epicentru UFFO uvede po Velikonocích dvě inscenace – High a Good Children.

Sharon Vazanna proslula jako tanečnice, performerka, autorka a choreografka. Od úspěšných studií v Rotterdamu a Jeruzalémě opakovaně spolupracuje se špičkovými umělci z celého světa. Nyní se chystá na cestu do Trutnova. „Měla k nám přijet už před dvěma lety s tanečním představením Monster, ale kvůli covidové pandemii z toho v poslední chvíli bohužel sešlo. O to víc se na ní teď těšíme,“ upozorňuje Libor Kasík, ředitel společenského centra UFFO.

Výčet úspěchů nebo prestižních štací Sharon Vazanny je bohatý. Co zmínka, to významná instituce či známé jméno. Seznam spolupracovníků tvoří například umělci Anouk Van Dijk, Mats Ek nebo Idan Cohen. Tančila ve švédském Cullberg Ballet a v Kibbutz Contemporary Dance Company v Izraeli. Založila vlastní taneční skupinu Body in Dance. Získala řadu ocenění, nejvýznamnější od ministerstva kultury za umělecký tanec pro mladé choreografy nebo cenu publika v soutěži Masdanza Choreography na Kanárských ostrovech. Je žádanou taneční pedagožkou.

V neděli 24. dubna přiveze do Trutnova dvě inscenace, pod kterými je autorsky podepsaná. Good Children původně vytvořila pro Curtain Up Dance Festival v roce 2019 a na jevišti v ní účinkují tři performeři – dva muži a jedna žena. Představení High se dvěma tanečníky (muž a žena) mělo premiéru v roce 2014 v Jeruzalémě. Obě inscenace patří mezi nejvíc oceňované a uznávané.

„Úžasnou práci Sharon už mohli obdivovat diváci v USA, Španělsku, Itálii nebo Švýcarsku. Já jsem měl to štěstí v Tel Avivu a hned jsem věděl, že její dílo musím zprostředkovat českým milovníkům tance a divadla obecně. Už se na ni v Uffu moc těšíme. Jinde v Česku letos ani v nejbližších letech její inscenace k vidění určitě nebudou,“ slibuje Libor Kasík, jenž zároveň zdůrazňuje díky za podporu izraelské ambasádě. Více podrobností o představení a prodeji vstupenek najdete na webových stránkách UFFa v sekci Program.

 

Choreograf v ringu – 3. část originálních rozhovorů s tvůrci
Pulsar spolu s plzeňskou scénou Moving Station a s týmem roadshow Choreograf v ringu pokračuje ve vysílání rozhovorů s tvůrčími osobnostmi tanečního světa: 3. kolo proběhne již v pondělí 25. dubna od 19hod. Hosty budou Kateřina Stupecká Michal Záhora. Offline či online návštěva je zdarma, sledovat můžete ve FB události nebo na weových stránkách, na stránkách provozovatele Moving Station nebo spolku Pulsar.

Třetí díl série akčních rozhovorů s choreografy domácí scény současného tanečního umění, které vždy startují poslední pondělí v měsíci na Hlaváku v Praze a po jízdě vlakem vrcholí živým streamem z boxerského ´ringu´ v Moving Station v Plzni.

Stále se něco odehrává. Každou minutu, každou vteřinu. Přemýšlíme, jednáme, tvoříme. Pojďme se zeptat těch, pro které se tvorba stala životním stylem. Museli bojovat, když si šli za svým? To vám v dalším kole našeho „ringu“ řeknou Kateřina Stupecká a Michal Záhora.

 

Cirk La Putyka – Cesty (foto Lukáš Bíba)

Studenti z Ukrajiny hrají v největším představení souboru Cirk La Putyka
Novocirkusové představení Cesty, kterým loni soubor Cirk La Putyka slavil desáté výročí své existence, doplní umělci z Ukrajiny. Před válkou do Česka utekla dvacítka studentů Kyjevské akademie divadelního a cirkusového umění, kterým soubor pomohl dostat se do Prahy do bezpečí a nabídl jim spolupráci. Díky 16 z nich diváci v nové verzi představení Cesty uvidí téměř 60 herců, akrobatů, tanečníků a hudebníků. Uvádět se bude v šapitó Azyl78 od 23. dubna do 14. května.

Vedle výpravných scén z historie cirkusové rodiny Kludských, minulosti a současnosti souboru a jeho aktivit v době koronaviru bude představení v režii Rosti Nováka ml. reflektovat nové směry, kterými se začal Cirk La Putyka i kvůli válce na Ukrajině ubírat.

„Vzhledem k tomu, že máme docela dost času na zkoušení, snažíme se pracovat i na hotových scénách z loňského roku. Naše mladá krev má nové zkušenosti, které se ve výsledné podobě určitě projeví. Studenti z Ukrajiny se stali nedílnou součástí našich životů,“ uvádí principál Cirku LaPutyka. „Jdeme nyní po společné cestě, která nevíme, kam vede. Ale jdeme po ní spolu a snažíme se žít svobodně a v bezpečí spojeni cirkusovým uměním.“

Nově v představení účinkuje například i Duo Stauberti s akrobacií na tyči, jedny z nejlepších světových cyrwheelerů na světě Charlieho Wheelera a Oleho Lehmkuhla nebo finského artistu Teemu Sköna. Cyr wheel je novocirkusová disciplína využívající velkého kovového kruh, v němž se během svého vystoupení nachází artista. Akrobatickým pohybem a vlastní vahou rotuje kolem své osy a kolem otočného kola. Divákovi může jeho počínání připomínat rozpohybovanou slavnou ilustraci Leonarda da Vinciho Vitruvian Man.

V představení Cesty projdou diváci společně s umělci čtyři cesty, které jsou důležité pro soubor, jeho tvůrce, akrobaty, tanečníky, herce, scénografa, kostýmního výtvarníka, technickou složku i produkci. První z cest je inspirovaná největším evropským Cirkusem Kludský. Druhá je ta, po níž kráčí soubor Cirk La Putyka, je o osobnostech, které jej tvoří. Třetí cesta se dotkla všech v době, kdy umělci hledali cesty k divákům a naopak. Poslední inspirační cestou je pro tvůrce přímo den, kdy návštěvníci usednou v šapitó Azyl78.

 

Mezinárodní týdny tance (foto archiv Taneční centrum Praha)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments