Album týdne Normana Lebrechta: Alexander Gadžijev – Prokofjev, Čerepin

Norman Lebrecht si tento týden ke své pravidelné recenzi vybral CD s nahrávkami děl Sergeje Prokofjeva, Nikolaje Čerepnina a jeho syna Alexandra Čerepnina v podání slovinsko-italského klavíristy Alexandera Gadžijeva.
Alexander Gadjiev (zdroj Alexander Gadjiev)
Alexander Gadžijev (zdroj Alexander Gadžijev)

Západní orchestry vnímají ruské skladatele 20. století černobíle. Prokofjev, Šostakovič, Rachmaninov a Stravinskij jsou úspěšní skladatelé, ostatní jsou kasovní propadáky.

Zůstane-li Prokofjev sám v místnosti s klavírem, může to být pro posluchače celkem traumatizující. Jeho Pět sarkasmů z let 1912 až 1914 má k atonalitě stejně blízko jako Schönberg k záchvatu vzteku v rybárně, zatímco Prchavé vidiny z let 1915 až 1917 jsou daleko za hranicí toho, co byste nechali hrát ukrajinského uprchlíka na svém ceněném Bechsteinu.

Prokofjev je možná ten nejprotivnější skladatel, s jakým jste se kdy setkali – a nedovolí vám to zapomenout. V nejlepších momentech je Prokofjev provokativní, hrozivý, jedinečný a nezaměnitelný. Takto zahrané Vidiny vzbuzují respekt.

Stejně jako mnoho velkých skladatelů, ani Prokofjev nezaznamenal úspěch ze dne na den. Jedním z jeho učitelů byl svérázný Nikolaj Nikolajevič Čerepnin, který v roce 1917 napsal hudební zpracování Puškinova Rybáře a ryby, než se rozhodl pro celoživotní exil a zapomnění na Montmartru. Jeho syn Alexandr zůstal v Rusku, ale okouzlilo ho Japonsko a vzal si čínskou manželku. Skončil ve Spojených státech, kde psal obskurní harmonické struktury pro mainstreamové orchestry, které byly zřídkakdy hrány.

Umístit Prokofjeva mezi otce a syna, jak to činí Alexander Gadžijev v tomto strhujícím a osvěžujícím recitálu, je fascinující ve více ohledech, než je možné popsat v jediné krátké recenzi. Sedmadvacetiletý Gadžijev je klavírista, který vás donutí přemýšlet. Slovinsko-italský rodák (v roce 2021 se umístil na druhém místě na Chopinově soutěži ve Varšavě) dal tomuto albu téměř dadaistický název The Bark of Yearning (Kůra touhy). Bohužel, název alba není na obalu. Pro nahrávací průmysl je těžké držet krok s kreativitou umělců.

Ukázka č. 1:

Ukázka č. 2:

Ukázka č. 3:

Prokofiev, Tcherepnin: The Bark of Yearning 
Sergej Prokofjev: Sarkasmy (5), Op. 17
Sergej Prokofjev: Prchavé vidiny, Op. 22
Alexandr Nikolajevič Čerepnin: Pieces (8) for piano, Op. 88
Alexandr Nikolajevič Čerepnin: Préludes nostalgiques (4), Op. 23
Nikolaj Nikolajevič Čerepnin: Rybář a ryba, Op. 41

Alexander Gadjiev

Label: Avi Music
Datum vydání: 15. července 2022

Hodnocení Normana Lebrechta: ****/*****

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments