Album týdne Normana Lebrechta: Beethoven z Temu – jak se skládá ve stínu génia

Jak moc ovlivnil Beethoven tvorbu svých známých? Na tuto otázku se snaží najít odpověď Norman Lebrecht ve své pravidelné recenzi, pro kterou si vybral hned dvě nová CD.
Haoli Lin (zdroj Highresaudio)
Haoli Lin (zdroj Highresaudio)

Hudebníci, kteří Beethovena znali nejlépe, byli Ferdinand Ries a Franz Clement. Ries se znal s Beethovenem z Bonnu a působil jako jeho tajemník, než se přestěhoval do Londýna, kde se aktivně podílel na činnosti Filharmonické společnosti, která si u Beethovena objednala Devátou symfonii. Clement, pro něhož Beethoven zkomponoval svůj Houslový koncert, byl při premiéře Deváté zbaven postu koncertního mistra. Přestože se ani jeden z nich neproslavil, je fascinující sledovat, jak moc Beethoven ovlivnil jejich skladby.

V Riesově případě je toho poměrně hodně. Úvodní věta jeho První symfonie si pohrává s tématem z Houslového koncertu, zatímco druhá věta bezmyšlenkovitě vykrádá Eroiku, jejíž byl Ries kopistou. Přestože jsou Riesovy krádeže do očí bijící, jsou vždy provedeny odborně.

Jeho Druhá symfonie, napsaná v Londýně v roce 1813, napodobuje Haydna, kterého Angličané zbožňovali. Ale v polovině druhé minuty Ries opět plení Eroicu jako barbarský nájezdník. Pod vedením Janne Nisonen hraje Tapiola Sinfonietta s elánem, vitalitou a letmým úsměvem.

Album na Spotify:

Ferdinand Ries: Symphonies Nos. 1 & 2

Ferdinand Ries: Symphony No. 1 in D Major, Op. 23
Ferdinand Ries: Symphony No. 2 in C Minor, Op. 80

Tapiola Sinfonietta
Janne Nisonen – dirigent

Label: Ondine
Datum vydání: 3. května 2024
Hodnocení Normana Lebrechta: ****

Clementovy Caprices a Variations znějí v podání Haoli Lina, který na sebe poprvé upozornil jako vítěz čínská národní soutěže, poměrně pracně. Jeho nahrávky jsou z velké části prvotinami, což nás zbavuje nutnosti srovnávat. Hudba je fádní, nudná a neuspokojivá. Clement na večírcích prý hrával na housle vzhůru nohama – to by možná mohlo pomoci. Beethoven označil jednu z jeho setů za „ubohý a monotónní materiál“. Naproti tomu Clementovy variace pochodu ze Salieriho opery z dnes politicky nekorektním názvem Die Neger jsou docela příjemné.

Clement: Solo Violin Works

Franz Clement: 12 Caprices: Nos. 2, 3, 10
Franz Clement: Variations sur la Romance de l’Opéra Joseph de É.-N. Méhul
Franz Clement: 12 Caprices: Nos. 4-6
Franz Clement: Variations sur un Thème tiré de la Pantomime Die 3 Sclaven
Franz Clement: 12 Caprices: Nos. 7-9
Franz Clement: Variations sur le Air Wer hörte wohl iemals mich klagen de l’Opéra Die Schweizer Familie de J. Weigl
Franz Clement: 12 Caprices: Nos. 1, 11, 12
Franz Clement: 8 Variations sur la Marche tirée de l’Opéra Die Neger de Salieri

Haoli Lin – housle

Label: Naxos
Datum vydání: 14. června 2024
Hodnocení Normana Lebrechta: **

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments