Album týdne Normana Lebrechta: Britský Beethovenův Trojkoncert – více zdvořilosti než vášně

Norman Lebrecht si pro svou pravidelnou recenzi tentokrát vybral nové CD Philharmonia Orchestra, o kterém lze říci snad jen "snaha byla".
Sheku Kanneh-Mason, Benjamin Grosvenor, Nicola Benedetti (zdroj Benjamin Grosvenor)
Sheku Kanneh-Mason, Benjamin Grosvenor, Nicola Benedetti (zdroj Benjamin Grosvenor)

Nahrávky Beethovenova trojkoncertu z ní z různých důvodů prostě hrozně. A většina těch důvodů souvisí s egem. V tradičním koncertu je místo pro jednoho sólistu, dirigenta a orchestr. Beethovenův Trojkoncert vyžaduje, aby k vzájemné shodě došli klavírista, houslista a violoncellista – a to dříve, než se k nim připojí dirigent a orchestr. Může to trvat hodiny, než se všichni dohodnou.

Na nejslavnější nahrávce se podíleli tři Rusové – Richter, Oistrach a Rostropovič, spolu s berlínským despotou Herbertem von Karajanem, který byl po většinu nahrávacího času v zajetí obav, jak budou vypadat na obalu alba. Kupodivu jde o nezdařilejší verzi Trojkoncertu – možná právě díky dusivému napětí.

Nejnovější pokus zahrnuje tři britské sólisty nevyrovnaného temperamentu a vybraného chování. Šestatřicetiletá Nicola Benedetti je houslistka na vrcholu sil, zároveň je šéfkou Edinburského festivalu. Jednatřicetiletý Benjamin Grosvenor, talentovaný klavírista, na svůj velký mezinárodní průlom teprve čeká. Pětadvacetiletý Sheku Kanneh-Mason se jen těžko zbavuje nálepky violoncellisty, který hrál na královské svatbě. Strategická porada společnosti Decca vypadala nejspíš takto: „Nahrajeme nejlepšího britského Beethovena“. Kéž by to bylo tak jednoduché.

Ať se sólisté snaží sebevíc, jen těžko se jim daří vzbudit větší zájem o hudební sdílení, v němž by se nikdo z nich nepokoušel chopit vedení a postavit se ostatním. Výsledkem je slušná snaha, která postrádá charakter a napětí. Především však vyniká Philharmonia Orchestra.

Větší kreativitu vykazují “výplňové” skladby alba. Hrstku Beethovenových úprav britských lidových písní pro hlas, klavír, housle a violoncello povýšil Gerald Finley svým vytříbeným barytonem a elegantním frázováním. Mnohem zábavnější než ty příšerné staré Fischer-Dieskauovy komplety. Finley k písním nepřistupuje v bílých rukavičkách, ale chytí je rovnou za pačesy. Ostatní by se od něj mohli učit.

Ukázka na Spotify:

Beethoven – Triple Concerto

Ludwig van Beethoven: Trojkoncert C dur, Op. 56 (I. Allegro, II. Largo, III. Rondo alla polacca)
Ludwig van Beethoven: 25 Scottish Songs, Op. 108: No. 2, Sunset
Ludwig van Beethoven: 25 Scottish Songs, Op. 108: No. 20, Faithfu’ Johnie
Ludwig van Beethoven: 26 Welsh Songs, WoO 155: No. 8, Farewell, Thou Noisy Town
Ludwig van Beethoven: 26 Welsh Songs, WoO 155: No. 25, The Parting Kiss
Ludwig van Beethoven: 26 Welsh Songs, WoO 155: No. 18, Sweet Richard
Ludwig van Beethoven: 20 Irish Songs, WoO 153: No. 11, When Far From the Home
Ludwig van Beethoven: Verschiedene Volkslieder, WoO 157: No. 8, By the Side of the Shannon
Ludwig van Beethoven: 22 Scottish Songs, WoO 156: No. 1, Untitled
Londonderry Air “Farewell to Cucullain” (Arr. Kreisler for Violin, Cello & Piano)

Nicola Benedetti – housle
Benjamin Grosvenor – klavír
Sheku Kanneh-Mason – violoncello
Philharmonia Orchestra
Santtu-Matias Rouvali – dirigent

Label: Decca
Datum vydání: 31. května 2024
Hodnocení Normana Lebrechta: **

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments