Album týdne Normana Lebrechta: Fortepiano Beethovenovy přítelkyně

Novým albem týdne Normana Lebrechta je nahrávka klavírních skladeb, které pořídila Ines Schüttengruberová na fortepiano z dílny Nannette Streicherové, Beethovenovy přítelkyně.
Hammerflügel Nannette Streicherové, stav po restauraci (zdroj Kunsthistorische Museum Wien)
Fortepiano Nannette Streicherové, stav po restauraci (zdroj Kunsthistorische Museum Wien)

Chvějou se mi prsty, když zapínám tlačítko play. Tato nahrávka nás zvukově přibližuje Beethovenovi, jak je to jen možné. Právě toto je zvuk, který prostupoval Beethovenovu pracovnu, když komponoval nejméně polovinu ze svých dvaatřiceti sonát.

Nannette Streicherová vyráběla klavíry a mnoho dalšího. V roce 1812 přijala Beethovenovu objednávku na Hammerflügel – kladívkové křídlo. Po instalaci nástroje Nanette navštěvovala Beethovena každý druhý den, peskovala jeho služebnictvo, pomáhala mu s účty a vůbec dělala co mohla, aby pomohla nejbezmocnějšímu z mužů překonat každodenní strasti. Lidé začali klevetit o jejich intimním vztahu, ale na 60 dochovaných dopisů a Beethovenovy knihy rozhovorů ukazují pouze lidský vztah plný respektu, který byl významný pro oba. Nanette se naučila, jak vylepšit své klavíry tak, aby odpovídaly náročné hudbě, kterou Beethoven skládal – a Beethovenovi se dostalo péče, kterou potřeboval.

Beethoven, přestože Nanette důvěřoval, si svůj další klavír koupil jinde. Nanette navzdory tomu zůstala jeho nejvěrnější přítelkyní.

Slyšet nástroj, který Nannette vyrobila v roce 1813, tedy na samém počátku jejich spolupráce, je tak vzrušující, až se mi třesou prsty. Model, který slyšíme na nahrávce, byl po dlouhá desetiletí ponechán svému osudu ve skladě, než jej Kunsthistorické muzeum ve Vídni nechalo opravit. Dochovaly se pouze dva její klavíry se stejným rokem výroby. Jako kdybyste slyšeli Beethovenovy prsty na klávesách.

Hudební výkon Ines Schüttengruberové není nijak zvlášť působivý. Beethovenova desetiminutová Fantasie g moll (proč ne radši sonátu op. 106 “Hammerklavier”?), si sotva zaslouží tolik času. Schubertova Fantasie z roku 1811 má k vyspělosti daleko. Skladby Hummela, Moschelese a Voříška zdůrazňují, jak dalece Beethoven předběhl svou dobu a jak málo udělali jeho vrstevníci pro prolomení bariér.

Rozhodující je však dvojice pochodů, které nesložil nikdo jiný než Nannette Streicherová. Ačkoliv se jedná o nevýznamné skladby určené pro ladiče klavírů nebo snad mladé studenty, přesto prozrazují asertivitu a sílu charakteru, které Beethovena oslovily a díky nimž se v letech hluchoty a bolesti necítil na světě tak osamělý. Beethoven zemřel v roce 1827. Nannette jej přežila o šest let. Toto album slouží jako pocta její nepostradatelnosti pro velkého skladatele a podílu na vzniku nejlepších klavírních děl klasicistní éry.

Album na Spotify:

The Nannette Streicher Fortepiano

Ludwig van Beethoven: Fantasie g moll, op. 77
Johann Nepomuk Hummel: Variantní témata, op. 34 č. 1 La sentinelle
Franz Schubert: Fantasie c moll, D2e (D933)
Ignaz Moscheles: Fantasie Es dur op. 13
Jan Václav Voříšek: Fantasia, Op.12 (I. Andante, II. Allegro con brio)
Nannette Streicher: Dva pochody pro klavír (Arr. pro čtyřruční klavír, I. Pochod D dur, II. Pochod C dur)

Ines Schüttengruber

Label: Gramola
Datum vydání: 27. ledna 2023
Hodnocení Normana Lebrechta: ****/*****

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


5 1 vote
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments