Album týdne Normana Lebrechta: Hledání sebe sama v Písních osudu

Ve své pravidelné recenzi se Norman Lebrecht tentokrát věnuje novému albu houslisty Gidona Kremera, které nahrál se svým souborem Kremerata Baltica. Nahrávky vznikaly postupně během let 2019 a 2022.
Gidon Kremer (zdroj Midsummer Vilnius)
Gidon Kremer (zdroj Midsummer Vilnius)

Za půlstoletí, co Kremer vydává nahrávky, je toto jeho nejosobitější deska. Gidon Kremer si jako syn lotyšského Žida, kterého nacisté připravili o první rodinu a který se následně znovu oženil s německou Švédkou, často klade otázku „Kdo jsem?“ V Rize vyrůstal v prostředí sovětského antisemitismu a potlačování baltské národní identity. V Moskvě studoval u Davida Oistracha a v roce 1970 získal první místo v Čajkovského soutěži. O deset let později se usadil v Německu, poté ve Francii. Dodnes žije s kufrem po ruce ra se svou Kremeratou Balticou cestuje po světě.

Na tomto albu se mezi skladateli z pobaltských zemí objevuje i sovětsko-polsko-židovský skladatel Mieczysław Weinberg, Kremerův miláček. Název úvodní skladby This too shall pass (I to přejde) vše vystihuje. Pro housle, vibrafon a smyčcový orchestr ji napsala Litevka Raminta Šerkšnytė a vyvolává představu pustiny poseté útržky písní.

Mezi čtyřmi skladbami Giedriuse Kuprevičiuse jsou i dvě úpravy kadiše, židovské vzpomínkové modlitby – jedna pro housle a druhá zářivá pro soprán a orchestr. Lotyš Jēkabs Jančevskis přispěl temným Lignem pro smyčce a esoterické nástroje. Weinberg je zastoupen souborem jidiš balad a dojemném Nokturnem pro housle a smyčcový orchestr z roku 1948. Je to živoucí pocta ztraceným kulturám – více než jakékoli muzeum holocaustu.

O tom, do jaké míry považuje Kremer housle za svůj vlastní hlas, svědčí i to, že se nástroji věnuje i ve svých 76 letech, kdy většina jeho současníků již dávno přešla k dirigování. Během desetiletí se jeho tón zjemnil z preciznosti formované Moskvou k příjemné všeobjímající vřelosti. Toto strohé, ale inspirativní album, je plné idealismu a lidskosti. Nevzpomínám si, že bych někdy doporučoval takovou desku jako zásadní. Tuhle ovšem ano.

Album na Spotify:

Songs of Fate

Raminta Šerkšnytė: This Too Shall Pass
Giedrius Kuprevičius: Chamber Symphony ‘The Star of David’
Giedrius Kuprevičius: Kaddish-Prelude
Giedrius Kuprevičius: Penultimate Kaddish
Giedrius Kuprevičius: Komorní symfonie ‘Davidova hvězda’ (úprava pro soprán a housle)

Mieczysław Weinberg:: Nocturne
Mieczysław Weinberg: Aria, Op. 9

Mieczysław Weinberg: Dětské písně, Op. 13 (pro soprán a klavír, na motivy básní Itzhoka Lejba Pereze)
Mieczysław Weinberg: Kujawiak

Jēkabs Jančevskis: Lignum

Vida Miknevičiūtė – soprán
Gidon Kremer – housle
Magdalena Ceple – violoncello
Andrei Pushkarev – vibrafon
Kremerata Baltica

Label: ECM
Datum vydání: 19. ledna 2024
Hodnocení Normana Lebrechta: *****+

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments