Album týdne Normana Lebrechta: Kam až dokáže Česká filharmonie zvednout mahlerovskou laťku?
Pokud by vás někdy zajímalo, proč kompakty vycházejí z módy, stačí si přečíst drobné písmo na zadní straně bookletu. Toto provedení bylo nahráno v listopadu a prosinci 2018 ve Dvořákově síni v Praze. Uplynulo téměř pět let, než jsme ho mohli slyšet. A před třemi měsíci, sotva se první kopie dostaly do distribuce, byly okamžitě staženy – z důvodu „výrobní vady“, která zřejmě vznikla v německé lisovně. To nemá nahrávací firmy čas hodnotu?
Nevadí. Po poslechu nahrávky, která dále zvedá laťku připravovaného mahlerovského cyklu České filharmonie a jejího šéfdirigenta Semjona Byčkova, je vše odpuštěno. Češi mají pro Mahlera jedinečnou reputaci – jednak jsou Mahlerovým krajanským orchestrem, ale také proto, že dřevění a žesťoví sólisté, pro které Mahler ve Vídni komponoval, byli často stejného původu. V dopise Janáčkovi Mahler tvrdil, že česky neumí. Jeho hudba však občas ano – a to velmi hlasitě – a tento orchestr dokáže tuto podstatu vyjádřit nejlépe. Dalším opomenutím vydavatelství bylo neuvedení sólistů v poznámkách na obalu, abychom je mohli ocenit.
Mahlerovy partitury z archivu České filharmonie, nesou poznámky legendárních interpretů, včetně samotného Mahlera, Zemlinského, Bruna Waltera, Václava Talicha a Rafaela Kubelíka. Každý z nich přispívá svým jedinečným pohledem a ten Byčkovův je stejně cenný, jako pohled kterýkoliv z jeho předchůdců. Byčkov pojal první části v poněkud záměrném moderatu, které se zpětně ukáže jako klamné, když si uvědomíte, jak mikroskopicky budoval napětí v hodinovém rozpětí, až katarze ve sboru Vzkříšení nabídne organické znovuzrození.
Sólistky Elisabeth Kulman a Christiane Karg jsou ztělesněním klidu a Pražský filharmonický sbor září jak lesní jezero za úsvitu. Toto provedení, spolu s provedením Oskara Frieda, Klemperera, Bernsteina, Tennstedta, Abbada a obou Fischerů – Ivána a Ádáma, patří podle mého názoru k nejlepším Vzkříšením, která kdy byla nahrána. Monumentální mistrovské dílo, zázračně oživené.
Album na Spotify:
Mahler: Symfonie č. 2 Vzkříšení
Gustav Mahler: Symfonie č. 2 Vzkříšení
Christiane Karg – soprán
Elisabeth Kulman – mezzosoprán
Pražský filharmonický sbor
Česká filharmonie
Semjon Byčkov – dirigent
Label: Pentatone
Datum vydání: 7. dubna 2023
Hodnocení Normana Lebrechta: *****/*****
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]