Album týdne Normana Lebrechta: Krzysztof Penderecki – Credo
Příští týden tomu bude rok, co zemřel polský skladatel Krzysztof Penderecki. A přitom se stále nedočkal pohřbu. Omezení týkající se koronaviru spolu s tím, že jeho rodina a přátelé trvají na státním pohřbu, způsobila všemožná zpoždění a odklady. Smutná to dohra životu zasvěcenému Bohu a člověku.
Ač byl Penderecki modernistickým skladatelem, byl nesvůj v čistě avantgardní estetice a naopak se vždy rozzářil, když se naskytla příležitost složit dílo, které by oslavovalo jeho římskokatolickou víru. Credo, které si spolu objednaly v roce 1996 Bach Academy ve Stuttgardu a Bach Festival v Oregonu, je plné jakéhosi osvobození, snad od nutnosti uspokojit kohokoliv pod úrovní andělů.
Je to bohatě texturované a skrz na skrz melodické dílo. Jsou v něm pasáže, které odkazují na Stravinského Symfonii žalmů a Mahlerovu Symfonii vzkříšení, ale Penderecki se na své předchůdce příliš dlouho neohlíží. Nalezneme též momenty nezapomenutelné originality pro pět sólistů (sopranistku Juliane Banse, basistu Thomase Quasthoffa, tenoristu Thomase Randleho a mezzo-sopranistky Mariettu Simpsonovou a Milagro Vargasovou) a přitom jim ušetří síly k obrovskému vyvrcholení s oregonským orchestrem a sborem pod taktovkou Helmuta Rillinga. Vrcholy jsou senzační – je to ta nejsilnější hudba, kterou Penderecki kdy napsal. Tato nahrávka živého koncertu nás přenáší zpět do doby, kdy měl malý festival na zapadlém americkém univerzitním kampusu dostatečné ambice k tomu, aby angažoval ty nejlepší žijící skladatele. Podobný už možná nezažijeme.
Krzysztof Penderecki – Credo
Oregon Bach Festival Orchestra & Choir
Dirigent: Helmuth Rilling
Label: hänssler CLASSIC
Datum vydání: 25. září 2020
Hodnocení Normana Lebrechta: ****/*****
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]