Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Album týdne Normana Lebrechta: Offenburger Streichtrio – Hungarian Serenade
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Album týdneChystá seHudbaRecenzeSoudobá HudbaZe světa

Album týdne Normana Lebrechta: Offenburger Streichtrio – Hungarian Serenade

Britský hudební kritik Norman Lebrecht si pro dnešní recenzi vybral album „Hungarian Serenade“, na němž německé uskupení Offenburger Streichtrio nahrálo 16 skladeb pětice maďarsko-židovských skladatelů, kteří – často kvůli perzekuci ze strany nacistického či pozdějšího komunistického režimu – zůstávají mimo svou domovinu téměř neznámí.

Norman Lebrecht
Publikováno 13/02/2021
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:
CD: Offenburg String Trio – Hungarian Serenade (zdroj amazon.com)

Půl století po tom, co se Bartók a Kodály vydali na turné po Maďarsku, aby s raným fonografem nahrávali uherskou lidovou hudbu, pokračovali studenti Akademie Franze Liszta v jejich stopách – ne vždy o vlastní vůli. Za komunistického režimu v 50. a 60. letech bylo pro skladatele nejbezpečnější podporovat „hudbu lidu“ – o to víc, pokud byl skladatel židovského původu, a mohl proto být snadno stigmatizován, jak tomu bylo u všech skladatelů na tomto fascinujícím albu od německého uskupení Offenburger Streichtrio.

Z pětice umělců vybraných pro toto album je mimo svou domovinu známý pouze Sándor Veress (1907-1992), a to hlavně díky tomu, že strávil druhou polovinu svého života ve Švýcarsku. Dva szatmárské tance, které zapsal na sklonku života, se vyznačují neodbytnými etnickými rytmy. Géza Frid (1904-1989) v pětadvaceti utekl do Amsterdamu, ale vždy se ve tvé tvorbě vracel k maďarským kořenům, které upravoval do celkem uvěřitelného modernistického zvuku. Ferenc Farkas (1905-2000) přežil komunismus díky tomu, že navenek předstíral věrnost straně, zatímco na Lisztově akademii vyučoval mladé rozvračeče Ligetiho a Kurtága.

Další dva autory skladeb na tomto albu potkal tragický osud. Lázsló Weiner (1916-1944) byl cellistou Jánosem Starkerem popsán jako nejnadějnější skladatel své generace. Brzy poté, co se oženil s učitelkou zpěvu Verou Rózsovou, ho nacisti uvrhli do pracovní tábora, kde byl krutě zavražděn. Jeho smyčcové trio je dechberoucí a intenzivní. Rezső Kókai (1906-1962) byl hudebním ředitelem budapešťského rádia od roku 1945 do roku 1948, kdy upadl v nemilost komunistického režimu, což ho pronásledovalo do konce života. Jeho serenáda z roku 1956 je třepotavou ozvěnou skomírajících nadějí nadaného muže.

Výborné trio z Offenburgu nahrálo poutavou kompilaci bohatě barevné a bolestně výmluvné hudby, jakou jen tak neuslyšíte. Připomínku mám jedině k nakladatelství Naxos, které jejich album pojmenovalo Hungarian Serenade (Maďarská serenáda): tato hudba čerpá z odkazu židovského stejnou mírou, jako z toho maďarského.

Ukázka:

Hungarian Serenade
Sándor Veress, Géza Frid, Ferenc Farkas, Lázsló Weiner, Rezső Kókai

Hrají: Offenburger Streichtrio – Frank Schilli, Rolf Schilli, Martin Merker

Label: Naxos
Datum vydání: 15. ledna 2021

Hodnocení Normana Lebrechta: *****/*****

TémataBéla BartókNaxos RecordsNorman LebrechtSEZ
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Traversées Baroques – hudební cesty a inspirace Judith Pacquier a Étienna Meyera
Další článek Nejmladší generaci toho mnoho dlužíme, říká dirigent Marek Štilec
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up