Album týdne Normana Lebrechta: Paul Ben-Haim – Mezi biblickou poezií a hollywoodským šmrncem

Hledáte-li v těchto rozkolísaných časech přehlížené hudební investice, mohla by se vám vyplatit sázka na Paula Ben-Haima. Zdá se, že se mu blýská na lepší časy. Lahav Shani natáčí jeho symfonie pro Deutsche Grammophon, a i další díla se znovu dostávají na světlo. Tato 145minutová kompilace kombinuje orchestrální a komorní tvorbu s působivým výsledkem – a vede posluchače k novému pohledu na autora, jehož dílo bylo často nepochopeno.
Paul Frankenburger působil jako asistent Bruna Waltera v Mnichově až do roku 1933, kdy kvůli nástupu nacistického režimu emigroval do Brity ovládané Mandátní Palestiny a přijal nové jméno – Ben-Haim, tedy „syn života“. Byl skutečným obroditelem, vydal se po stopách dávno ztracených melodií sefardských Židů a svým pedagogickým působením formoval dvě generace skladatelů, včetně Noama Sherriffa.
Ben-Haim bývá pro své zájmy o folklór a etnickou hudbu často srovnáván s Bartókem, ale pozornější poslech napovídá, že měl blíže spíše ke Korngoldovi, který hledal přístup k širšímu publiku skrze aluze na filmovou hudbu a známé motivy. Yizkor, jeho „báseň pro housle a orchestr“ z roku 1942, působí mnohem lyričtěji, než by se vzhledem k pietnímu tématu dalo očekávat. V podání houslistky Liv Migdal se skladba rozvíjí v celé své kráse. Ben-Haim komponoval s pozoruhodným citem pro smyčce – a ještě lépe pro hluboký alt. Když Hagar Sharvit zpívá jeho Středomořské písně, slyšíme až elgarovskou uvolněnost.
Skladba To the Chief Musician přináší poutavou úvahu o tom, jakou roli má dirigent a ve které se mísí aluze na žalmové texty s jemnými odkazy na Mahlera, Bartóka či Hindemitha – v duchu, jaký bychom mohli znát od Korngolda. Skladba se blíží koncertu pro orchestr, ale její pojetí je výrazně osobité. Soubor nabízí množství hudebně podnětných objevů v podání výjimečně inspirativního orchestru Staatskapelle Weimar. Už dlouho mě nic takhle nepohltilo – a doporučuji tuto nahrávku každému, kdo má rád hudební dobrodružství.
Ukázka na YouTube:
Album na Spotify:
The Cosmos Of Paul Ben-haim: Orchestral & Chamber Music
Paul Ben-Haim: Yizkor – Poem For Violin And Orchestra
Paul Ben-Haim: Three Songs Without Words For Violin And 12 Strings (Arioso, Ballad, Sephardic Melody)
Paul Ben-Haim: Arabic Song For Violin And Piano
Paul Ben-Haim: Berceuse Sfaradite For Violin And Piano
Paul Ben-Haim: Dance And Invocation For Orchestra
Paul Ben-Haim: Three Songs Without Words For Bassoon And 12 Strings (Arioso, Ballad, Sephardic Melody)
Paul Ben-Haim: Kochav Nofal ( A Star Fell) – Three Songs For Mezzo Soprano And Piano (My Mind Wasn’t Paul Ben-Haim: Set On The Matter, Star Fell, At Sundown)
Paul Ben-Haim: To The Chief Musician For Orchestra
Paul Ben-Haim: Three Songs Without Words For Violincello And Piano Violoncello (Arioso, Ballad, Sephardic Melody)
Paul Ben-Haim: Bat Yonim For Mezzo Soprano And Piano
Paul Ben-Haim: Five Melodies From The East For Mezzo Soprano And Piano (Ani Tzame, Kumi Tz’i, Im Paul Nin’alu Dalte’i Nevidim, Tiyelu Kichwassim, Elohe’i Tsidki)
Paul Ben-Haim: Interpretation Of Bach’s Choral Prelude For Orchestra
Paul Ben-Haim: Two Easy Pieces For Violin And Piano (Tale, Small Parade)
Paul Ben-Haim: Three Songs Without Words For Clarinet And Piano Clarinet (Arioso, Ballad, Sephardic Melody)
Paul Ben-Haim: Three Studies For Violin Solo (Vivo, Fuga, Presto E Molto Leggiero)
Hagar Sharvit – mezzosoprán
Daniel Gerzenberg – klavír
Liv Migdal – housle
Staatskapelle Weimar
Jesko Sirvend – dirigent
Label: CPO
Datum vydání: 4. dubna 2025
Hodnocení Normana Lebrechta: ****
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]