Album týdne Normana Lebrechta: Sweeney Todd na dietě, Jenůfa pod rentgenem a Carmen na šrot

Miluji umělce, kteří se odvážně pouštějí do nemožného… Tedy s určitou mírou soudnosti. Hranici bych stanovil například u pokusu zahrát všech 32 Beethovenových sonát jednou rukou nebo 15 Šostakovičových kvartetů bez jediné přestávky, aby si mohl člověk odskočit. Ale každý interpret, který v hudbě objeví nové dimenze a dokáže z díla vykřesat něco, co jsem v něm nikdy předtím nepostřehl, má můj obdiv.
Fantasies (Cello Transcriptions)
Americký violoncellista Zlatomir Fung vytvořil fantazii na motivy Janáčkovy opery Její pastorkyňa, což zní takřka jako něco nemožného. Melodie i rytmus této opery vycházejí z intonace a dynamiky českého jazyka. Odstraňte ale hlas – a zbude jen obnažená kostra, rentgenový snímek… Fung a jeho klavírista Richard Fu předkládají patnáctiminutovou pitvu, v níž odhalují nejen zvukové vrstvy, ale i napětí ukryté v Janáčkově mistrovském díle. To, co dokázali, je na hranici uvěřitelnosti – a já to musím slyšet naživo.
Ostatní transkripce Dcery pluku, Viléma Tella, Mistrů pěvců a Oněgina nejsou tak ohromující a Carmen je úplné fiasko. Ale Její pastorkyňa… Ta stojí za to!
Ukázka na YouTube:
Zlatomir Fung, Leoš Janáček: Fantazie na motivy z Její pastorkyně
Adrien-François Servais: Fantazie a variace na motivy Donizettiho opery Dcera pluku, op. 16
François George-Hainl: Fantazie na motivy Viléma Tella od G. Rossiniho, op. 8
Richard Wagner: “Walther’s Prize Song” z Mistři pěvci norimberští, arr. August Wilhelmj
Petr Iljič Čajkovskij: Árie Lenského z opery Evžen Oněgin, arr. Mikhail Bukinik
Marshall Estrin: Fantasia Carmèn
Zlatomir Fung – violoncello
Richard Fu – klavír
Label: Signum
Datum vydání: 7. března 2025
Hodnocení Normana Lebrechta: ****
Sondheim: New Chamber Music Arrangements
Ačkoliv byl Stephen Sondheim mistrem detailu, byl nečekaně vstřícný k transkripcím svých děl pro menší ansámbly. Nejlépe to dokládá úprava muzikálu Sweeney Todd, zahraná pouhými devíti hudebníky na jevišti sotva větším než kapesník. Eric Stern nyní posunul tento koncept ještě dál – jeho adaptace redukuje klíčová díla na aranž pro housle, klavír, občasné violoncello a dva hlasy. Nejlépe v tomto formátu funguje A Little Night Music, následovaná Every Day a Little Death a Not While I’m Around.
Houslista William Terwilliger a klavírista Andrew Cooperstock mají Sondheimův styl v malíčku, ale zpěváci postrádají hravost a lehkost, která by dala interpretaci jiskru a ucho touží po větší barevnosti. Možná by pomohlo smyčcové kvarteto? Stále čekám na překvapení.
Ukázka na YouTube:
Album na Spotify:
Stephen Sondheim: Suite (“A Little Night Music”, ar. pro housle a klavír Eric Stern)
Stephen Sondheim: Not While I’m Around ( “Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street”, ar. pro housle a klavír Eric Stern)
Stephen Sondheim: Broadway Baby (“Follies”, ar. pro housle a klavír Eric Stern)
Stephen Sondheim: I Remember (“Evening Primrose”, ar. pro housle a klavír Eric Stern)
Stephen Sondheim: Main Title (“Stavisky”, ar. pro housle a klavír Eric Stern)
Stephen Sondheim: Every Day a Little Death (“A Little Night Music”, ar. pro housle a klavír Eric Stern)
Stephen Sondheim: Sorry-Grateful (“Company”, ar. pro housle a klavír Eric Stern)
Stephen Sondheim: Finishing the Hat (“Sunday in the Park with George”, ar. pro housle a klavír Eric Stern)
Stephen Sondheim: Now You Know (“Merrily We Roll Along”, ar. pro housle a klavír Eric Stern)
Stephen Sondheim: Fleet Street Suite (“Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street”, ar. pro housle a klavír Eric Stern)
Opus Two
Elena Shaddow – zpěv
Beth Vanderborgh – violoncello
William Terwilliger – housle
Andrew Garland – baryton
Andrew Cooperstock – klavír
Label: Bridge
Datum vydání: 4. dubna 2025
Hodnocení Normana Lebrechta: **
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]