Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Album týdne Normana Lebrechta: Wagner, Pfitzner, Strauss – Im Abendrot
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Album týdneHudbaKlasikaRecenze

Album týdne Normana Lebrechta: Wagner, Pfitzner, Strauss – Im Abendrot

Pro svou nejnovější recenzi si Norman Lebrecht vybral album německých romantických písní „Im Abendrot“ v podání barytonisty Matthiase Goerneho a klavíristy Seong-Jin Choa, které v dubnu vydá Deutsche Grammophon.

Norman Lebrecht
Publikováno 27/03/2021
sdílejte:
2 minut čtení
sdílejte:
CD: Matthias Goerne, Seong-Jin Cho - Im Abendrot (foto Detutsche Grammophon)
CD: Matthias Goerne, Seong-Jin Cho – Im Abendrot (foto Detutsche Grammophon)

Nedávno mi jedna kultivovaná ruská známá říkala, že nesnáší německou romantickou píseň – “takové vřískání, a co hůř, v němčině!” Není snadné najít argument proti podobným národnostně založeným předsudkům, ale náhodou mi jeden přistál na prahu hned druhý den.

Barytonista Matthias Goerne, s hlasem hladkým jako samet a dikcí čistou jako vodka na ledu, je dokonalou odpovědí na podobné pištivé stížnosti, o to víc, když zpívá skladby, které většinou patří do sopránového repertoáru.

Jeho program na tomto CD zahrnuje Wagnerových Pět písní na slova Mathildy Wesendonckové, výběr ze skladeb Hanse Pfitznera a pětici písní Richarda Strausse, včetně finálního kusu z jeho vůbec posledního díla, Čtyř posledních písní. Wagnerovy skladby jsou krásně zabarvené do žlutých a hnědých odstínů pobřeží německých jezer, stěžejní píseň Ve skleníku v sobě skrývá prvky Tristana a Isoldy a závěrečné Sny vás téměř zbaví nutkání milovat.

Pfitzner (1869-1949) jako skladatel připomíná starého námořníka, který vás násilně popadne za klopy zrovna když jste si vzpomněli, že máte něco důležitějšího na práci. Původně jsem chtěl při druhém poslechu Pfitznerovy písně přeskočit, ale jeho Soumrak je velmi zajímavý jako kontrast k titulní skladbě alba – Straussově písni Za soumraku.

Nahrávky pěti Straussových písní jsou malými zázraky. Vůbec nejlepší je populární Zítra!,  kterou Goerne něžně vyviklal ze sevření ženských hlasů, které ji obvykle zpívají. Kromě Goerneho jedinečného zpěvu mě zde zcela ohromil též empatický klavírní doprovod.

Goerne dlouhodobě vystupuje v dobře fungujícím duu s ruským klavíristou Daniilem Trifonovem. Tady ho však doprovází korejský výherce Chopinovy soutěže Seong-Jin Cho, umělec mnohem citlivější, než byste od něj v pouhých 25 letech čekali. V několika nejlepších momentech tohoto pětihvězdičkového alba na sebe zcela strhává pozornost posluchačů. Své známé řeknu, že jestli tolik nesnáší tento styl písně, může se zaposlouchat do tónů klavíru.

Ukázka:

Im Abendrot
Richard Wagner, Hans Pfitzner, Richard Strauss
Matthias Goerne – zpěv, Seong-Jin Cho – klavír

Label: Deutsche Grammophon
Datum vydání: 16. dubna 2021

Hodnocení Normana Lebrechta: *****/*****

TémataDeutsche GrammophonMatthias GoerneNorman LebrechtSeong-Jin ChoSEZ
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Mezinárodní centrum tance přijme pracovníka na pozici produkční/ho
Další článek Modest Petrovič Musorgskij (foto Wikimedia/CC-BY Ilja Repin) Před 140 lety zemřel ruský skladatel Modest Petrovič Musorgskij
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up