Anna Paulová a Daniel Wiesner uchvátili německé i švýcarské publikum interpretací soudobé hudby

Čeští umělci ovládli koncertní sály u Bodamského jezera
Anna Paulová je jednou z nejvýraznějších českých klarinetistů mladé generace. Je držitelkou mnoha významných ocenění z českých i mezinárodních klarinetových soutěží, včetně soutěže Pražského jara (2015) či Manhattan International Music Competition (2022). Zaměřuje se na skladby českých skladatelů 20. a 21. století (Bohuslav Martinů, Karel Husa, Viktor Kalabis, Josef Páleníček, Miloslav Ištvan, Jiří Teml, Zdeněk Šesták a další) a spolupracuje také se skladateli mladé generace. Zabývá se rovněž interpretací Mozartova klarinetového koncertu v originální verzi na basetový klarinet. Její interpretační umění je provázeno mimořádně výmluvnou mimikou tváře a řečí těla, která bezprostředně přenáší na posluchače její hluboký prožitek prováděné skladby.
Daniel Wiesner je vyhledávaným interpretem soudobé hudby, mnohé skladby hrál v premiéře. S řadou skladatelů navázal přátelství – s Janem Hanušem, s Karlem Husou, Ivo Bláhou, Zdeňkem Šestákem, Miroslavem Kubičkou a mnoha dalšími. Kromě cen z domácích soutěží získal také uznání v zahraničí. Je vítězem Mezinárodní klavírní soutěže v Glasgow (1990), získal ocenění v soutěži Vianna da Motta (Lisabon 1991) a Cenu Hlávkovy nadace (1993). Daniel Wiesner spolupracuje jako komorní hráč s celou řadou významných interpretů, především hráčů na dechové nástroje, a též se intenzivně zabývá interpretací koncertního melodramu. Je pravidelným partnerem předních herců a recitátorů na každoročním Melodramfestu v Praze. Dlouhodobě spolupracoval též s legendární Soňou Červenou.
Partnerství těchto dvou umělců se ukázalo jako mimořádně umělecky účinné. Svým interpretačním umem naplnili téma Svoboda v nových kompozicích, které byly určeny přímo jim. Uvedená díla vznikla z pera Holmera Beckera z Německa, Jiřího Bezděka z České republiky a Frédérica Bolliho ze Švýcarska. Jejich novinky tvořily osu koncertu.

Partyzánský program
Bolliho skladba Partisanen-Partita für Klarinette und Klavier je variačním cyklem na melodii písně Le chant des partisans, která se stala populární během francouzského odboje za druhé světové války. Podle ní nazvali pořadatelé festivalu i celý koncertní program. Autor dociloval efektního barevného kontrastu střídáním klarinetového a basklarinetového zvuku. Anna Paulová se ve skladbě projevila jako flexibilní multiinstrumentalistka. Klavírní doprovod Daniela Wiesnera citlivě reagoval na proměny klarinetového zvuku.
Bezděkova skladba Svita Svoboda pro klarinet a klavír (I. Con anima, II. Dialog, III. Stretto, IV. Katharsis) je věnována premiérujícím interpretům Anně Paulové a Danielu Wiesnerovi. Nová skladba pro klarinet a klavír rozvíjí linii Bezděkových suitových cyklů, které vznikly v posledních letech pro různé nástroje. Vždy jde o ucelenou dramaturgii posloupnosti vět, kdy navíc vztah „na dálku“ mezi první a poslední větou přináší důležitou obsahovou zprávu. V této suitě nejsou krajní části rychlé, jak je dlouhodobým zvykem. Volná závěrečná věta ve své kantiléně a posmutnělém výrazu dává předešlému dění jiný odstín – jako kdyby vracela autora z neoklasické hravosti do reálného světa kolem nás, a ten růžový není.
Beckerova skladba Nocturno für Klarinette und Klavier je vděčným koncertantním kusem, ve kterém je melodie okořeněna efektními běhy. Jejich cílový tón je položen do harmonie přinášející vždy nečekaný zvrat. Hlavní melodie je prezentována nejen v klarinetu, ale i v klavíru.

Sóla pro klarinet i klavír
Do programu byly dále zařazeny dva sólové kusy, pro klavír sólo zazněla v první části koncertu premiéra skladby od Holmera Beckera Moment musical für Klavier s poetickým podtitulem Blütenfülle im Frühling – der Herbst in brokatnem Gewand (Hojnost květů na jaře – podzim v brokátové róbě). Skladba je rozdělena na dvě části (A a B), přičemž A se opakuje ihned a B až po desetitaktové vsuvce. Krátká šestitaktová závěrečná myšlenka skladbu uzavírá. V daném dramaturgickém kontextu skladba působila jako symbol stále se opakujících změn v životě člověka stejně jako změn ročních období. Druhou část programu pak otevřela Anna Paulová jednovětou sólovou skladbou Karla Pexidra Spokojíme se s otazníkem? pro klarinet sólo. Skladba je technicky náročným neoklasickým monologem, se kterým již klarinetistka získala uznání publika na nejednom koncertě. Na obou festivalových koncertech u Bodamského jezera to nebylo jiné.
Skutečné mistrovství
Náročný program evropské soudobé hudby byl zarámován dvěma velkými repertoárovými díly: na úvod koncertu zazněla Sonatina pro klarinet a klavír Bohuslava Martinů (I. Moderato – Allegro, II. Andante, III. Poco allegro), na závěr pak Sonate für Klarinette und Klavier Es-Dur, op. 120, č. 2 (I. Allegro amabile, II. Allegro appassionato, III. Andante con moto) od Johannese Brahmse. Zde ukázala Anna Paulová skutečné mistrovství ovládání nástroje, kdy po technicky náročných skladbách často stavějících na břesknosti klarinetového zvuku, se dostavily partie zaznívající v pianissimu a měkkém rejstříku, aby plasticky vykreslily citové nuance romantického díla. Nic dlužen svému partu nezůstal ani klavírista Daniel Wiesner, který byl sólistce po celou dobu pevnou oporou.
Skvělé publikum na obou koncertech odměnilo oba interprety bouřlivým potleskem a vynutilo si i přídavky. Upřímný hold obdivu složili mnozí i přítomným skladatelům novinek.

Bodenseefestival: Chant des partisans
3. června 2025, 15:00 hodin
Museum Überlingen, Německo
Program
Bohuslav Martinů: Sonatine für Klarinette und Klavier) (1956)
Holmer Becker: Moment musical für Klavier solo (Uraufführung) (Blütenfülle im Frühling – der Herbst in brokatnem Gewand)
Jiří Bezděk: Suite Svoboda (Freiheit) (Uraufführung)
Frédéric Bolli: Partisanen-Partita (Uraufführung)
Karel Pexidr: Begnügen wir uns mit einem Fragezeichen? einsilbige Komposition für Klarinette solo
Holmer Becker: Nocturno für Klarinette und Klavier
Johannes Brahms: Sonate für Klarinette und Klavier Nr. 2 Es-Dur op. 120/2
Účinkující
Anna Paulová – klarinet
Daniel Wiesner – klavír
Bodenseefestival: Chant des partisans
3. června 2025, 19:30 hodin
Museum Rosenegg, Kreuzlingen, Švýcarsko
Program
Bohuslav Martinů: Sonatine für Klarinette und Klavier) (1956)
Holmer Becker: Moment musical für Klavier solo (Uraufführung) (Blütenfülle im Frühling – der Herbst in brokatnem Gewand)
Jiří Bezděk: Suite Svoboda (Freiheit) (Uraufführung)
Frédéric Bolli: Partisanen-Partita (Uraufführung)
Karel Pexidr: Begnügen wir uns mit einem Fragezeichen? einsilbige Komposition für Klarinette solo
Holmer Becker: Nocturno für Klarinette und Klavier
Johannes Brahms: Sonate für Klarinette und Klavier Nr. 2 Es-Dur op. 120/2
Účinkující
Anna Paulová – klarinet
Daniel Wiesner – klavír
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]