Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Apokalypsa hrou – taneční premiéra v Alfredu ve dvoře
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Tanec

Apokalypsa hrou – taneční premiéra v Alfredu ve dvoře

Divadlo Alfred ve dvoře zve mnoho souborů a umělců, kteří překračují hranice žánrů. Někdy předem těžko odhadnete, kolik vás čeká tance, pohybu, divadla, slova, multimédií nebo vlastního zapojení. Divadlo, a to divadlo stokrát jinak. Nejnovější projekt, který propojil české a zahraniční umělce, připravila choreografka a režisérka Silke Grabinger s tanečníky svého souboru SILK Fluegge a českými performery. To, že jde o děti či mládež, je jen doplňující informací. Inscenace Disastrous je totiž profesionální po všech stránkách, kombinuje taneční a pohybové divadlo, výbornou pedagogickou práci a přináší působivou jednoduchost.

Lucie Kocourková
Publikováno 10/06/2017
sdílejte:
4 minut čtení
sdílejte:
Silke Grabinger: Disastrous – SILK Fluegge – Alfred ve dvoře Praha 2017 (zdroj FB Alfred ve dvoře / foto Linda Průšová)

Trojice tanečníků Michaela Hulvejová, Matej Kubuš (Slovensko), Jerca Rožnik Novak (Slovinsko) a jejich mladší kolegové Dorota Gůrová, Ester Táchová a Kirill Chander Rumyantsev spolu vedou dialog, pohybový i slovní, o naději, víře, přesvědčení, nebezpečí apokalypsy, ale i o radosti. V inscenaci si vystačí se stohem novin a mikrofonem. Noviny jsou symbolem médií obecně a média jsou neutuchajícím zdrojem katastrofických scénářů a hrozeb, ostatně negativita je jednou z nejsilnějších zpravodajských hodnot, takže údiv není na místě. Zde je novinový papír spíš fyzickým médiem a rekvizitou – pád velké „věže“ vystavěné z tohoto nestabilního materiálu je katalyzátorem sporu, hádky a následujícího řetězu fyzických akcí.

Začátek inscenace dynamicky vývoj neslibuje, zavání klišovitým ztvárněním tématu manipulace, když nejprve dospělí performeři usměrňují pohyby a pózy dětí, a role se posléze mění, to za ponurých zvuků hudebního podkresu, který by slušel jako soundtrack hororu. Po apokalypse s babylonskou věží denního tisku se inscenace stává překvapivější. Interpreti se publiku představují a nechávají nahlédnout do svých nejzákladnějších názorů na svět a své místo v něm, na nějž mají právo i ti nejmladší. Čím více se dostávají do vzájemné interakce, tím víc se uvolňuje atmosféra a tím lépe poznáváme, kolik síly a expresivity se skrývá i v tom nejmenším.

Obdivuhodná je sehranost profesionálů s mladými tanečníky, kteří jsou ještě vlastně dětmi. Ačkoli je zřejmé, že jevištní zkušenost již mají (přinejmenším jména dvou malých interpretek najdeme v produkcích souboru Alfred Junior přidruženého k této scéně), je fascinující jistota ve spolupráci na leckdy náročné choreografii, vzájemná důvěra i zdravý exhibicionismus mladých tanečníků. Ať je to třeba fingovaný zápas Mateje Kubuše s jednou z dívenek nebo realisticky vypadající souboj Kirilla Rumantseva s Michaelou Hulvejovou, kdy mezi během, převaly a kontaktní partneřinou stačí ještě křičet. V inscenaci nechybí ani motiv hry a zapojení dobrovolníka z publika (i když je jasné, že byl ve skutečnosti rodinným příslušníkem).

Forma v inscenaci Disastrous přebíjí obsah, protože divák se soustředí právě na profesionalitu, s jakou se podařilo vytvořit pohybový materiál přiměřeně náročný pro všechny účinkující. Není tu vidět snaha po zjednodušení fyzické akce nebo podbízení se, a to ani ve vztahu k publiku, přitom se jistě počítá jak s dospělými, tak s dětmi. Je však zřejmé, že autoři se soustředí na jedno téma a sdílejí s diváky svou vlastní představu naděje pro tento svět.

Prostředí, v němž se účinkující ocitají, je nedefinované, stejně tak jako jejich vztahy, v nichž panuje rovnoprávnost, nezastupují oddělené světy. Ukazují tím i dvojakost naší vlastní existence, naší psychiky, duality dítě-dospělý, kterou máme přirozeně v sobě, i když se to snažíme popírat. A tak snad nejmocnějším pohnutím, které po závěrečné novinové bitvě mezi publikem a vystupujícími zůstává, je nutkání sejít na scénu a skočit do hory novinového papíru, která zůstala v rohu jeviště, jako do závěje čerstvě napadaného sněhu. Tomuto nutkání však zatím podlehli jen dětští diváci. Dospělí se přece po zemi válet nemůžou. Nebo…? Uvidíme v říjnu. Prý bude repríza…


Hodnocení autorky recenze: 90%


Disastrous
Režie, koncept, choreografie: Silke Grabinger
Produkce, asistentka choreografie: Olga Swietlicka
Dramaturgická spolupráce: Angela Vadori
Světelný design: Jan Derschmidt
Kostýmy: Bianca Fladerer
Premiéra 8. června 2017 Alfred ve dvoře Praha
(psáno z reprízy 9. 6. 2017)

Tanečníci a performeři – Michaela Hulvejová, Matej Kubuš, Jerca Rožnik Novak, Ester Táchová, Dorota Gůrová, Kirill Chandler Rumyantsev

www.silk.at
www.alfredvedvore.cz

TémataAlfred ve dvořeDorota GůrováEster TáchováJerca Rožnik NovakKirill Chander RumyantsevMatěj KubušMichaela HulvejováSILK FlueggeSilke Grabinger
Sdílet článek
Facebook email vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Janáčkův máj zakončen levou rukou klavíristy Jeana-Philippa Collarda
Další článek Zapomenuté knižní poklady. Leoš Janáček: Hledal jsem proutkem pramenitou vodu
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up