Arabella v Salcburku: vítězství rozumu nad srdcem

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Stále vzpomínám, s jakou nervozitou a obavami jsme loni předstupovali před salcburské publikum,“ píše v úvodu programu k Osterfestspiele 2014 jejich umělecký ředitel Christian Thielemann, a pokračuje: „Na konci se Staatskapelle Dresden i mně dostalo od diváků tak vřelých projevů nadšení, že jsme okamžitě začali považovat Salcburk za svůj druhý umělecký domov.“ Což o to, o podobné komplimenty nebývá v tiskovinách tohoto typu nouze nikdy, ale tentokrát je třeba dát drážďanskému šéfdirigentovi za pravdu. Před rokem nový rezidenční orchestr Velikonočního festivalu jasně dokázal, že se jako prvotřídní těleso může se svými předchůdci – Berlínskými filharmoniky – směle srovnávat, a v tradiční úvodní operní inscenaci se úctyhodně uvedl Wagnerovým Parsifalem. Tím se Christian Thielemann přihlásil nejen k oslavám dvousetletého výročí narození bayreuthského titána, ale i k odkazu zakladatele festivalu Herberta von Karajana, s nímž současný „Künstlerischer Leiter“ jako mladý asistent právě na přípravách Parsifala spolupracoval. A zatímco věčně rozcuchaný Sir Simon Rattle nějaké odkazy či výročí příliš neřeší (loni zahájil „svůj“ Velikonční festival v Baden-Badenu Mozartovou Kouzelnou flétnou, v tomto roce se mu zalíbila Pucciniho Manon Lescaut), Thielemann se svou vždy pečlivě učesanou pěšinkou nemohl jinak než povinně připomenout letošní sto padesáté narozeniny Richarda Strausse.Na první pohled se by se mohlo zdát, že „lyrická komedie o třech dějstvích“ Arabella z roku 1933 je jako jubilantovo mistrovské dílo skvělou volbou. Výběr padl logicky na operu, jejímž libretistou je Hugo von Hofmannsthal – o dalších kulatých deset let mladší Straussův kongeniální spolupracovník a spolu s ním také jeden ze zakladatelů Salcburského letního festivalu. Premiéry ani zhudebnění své poslední předlohy se už Hofmannsthal nedožil, a chtělo by se věřit, že způsob, jakým Strauss kompozici pojal, je jakousi graciézní poctou zesnulému kolegovi. Jako by to byl tentokrát příběh, síla slova a důraz na herecké schopnosti představitelů, které z elegantní a vycizelované partitury vystupují do popředí více, než bývalo u jejího autora zvykem. Historka o krásné dceři ze zchudlé šlechtické rodiny Arabelle, jejím mužném ctiteli z „divokých slovanských končin“ Mandrykovi a Arabellině sestře Zdence, která v nedobrovolném mužském převleku jejich vztah nejprve řádně zkomplikuje, aby mu následně pomohla k naplnění a sama našla lásku, bývá obyčejně divácky nesmírně vděčným dílem.

Sérii lyrických, komických, vážných, ba i poněkud drsných příhod však k ideálnímu vyznění obvykle více sluší menší divadelní scény, kde tato v podstatě konverzační opera jako celek vyznívá většinou nejlépe. Ne že by se úspěšné inscenace Arabelly v průběhu věků neobjevily i ve velkých operních domech, ale obrovitý salcburský Grosses Festspielhaus s jevištěm stometrové délky a hledištěm pro takřka dva tisíce dvě stě diváků je přece jen extrémní případ. A to i navzdory faktu, že historicky první operou, která zde zazněla, byl roku 1960 jiný plod společné práce tandemu Strauss–Hofmannsthal, a to Růžový kavalír.Inscenační tým mladé švýcarské režisérky Florentine Klepper stál tedy mimo jiné před otázkou, jak Arabelliny a Mandrykovy milostné peripetie zprostředkovat rozsáhlému auditoriu na ploše zvící fotbalového hřiště. Osobně se domnívám, že výsledný tvar je hodný úcty a v mnoha ohledech i obdivu. Spolu se scénografkou Martinou Segnou totiž Klepper vytvořila svět, který v prvním dějství funguje doslova ve filmových střizích. Zcela realistický interiér bytu hrabat Waldnerových, situovaný vzhledem do let 1900 až 1910, upoutá už vkusnou kombinací blankytně modrého (a trochu omšelého) nátěru na stěnách a bílé (a podobně oprýskané) barvy na štucích a dalších architektonických prvcích.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Hodnocení

Vaše hodnocení - Strauss R.: Arabella (Osterfestspiele Salcburk 2014)

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na