Atrium na Žižkově zve na klavírní cyklus plný českých i světových premiér

Světové i české premiéry a skladby méně známých tvůrců, které práh koncertních síní běžně nepřekračují. Atrium na Žižkově ve spolupráci s předním českým klavíristou Miroslavem Beinhauerem uvede cyklus tří koncertů soudobé hudby a hudby 20. století. Cílem unikátního projektu je přiblížit technicky náročná, avšak posluchačsky atraktivní díla, z nichž část zůstává široké veřejnosti téměř neznámá. Cyklus nese název Nová hudba v Atriu a milovníci soudobé hudby se mohou těšit na skladby Petra Bakly, Milana Knížáka, Aloise Háby, Johna Adamse, Helmuta Lachenmanna a Adriána Demoče. První koncert se uskuteční 6. dubna 2023 v sále pražského Atria.
Miroslav Beinhauer (foto Adolf Horsinka)
Miroslav Beinhauer (foto Adolf Horsinka)

Výjimečnost cyklu spočívá zejména ve zvoleném repertoáru. Jak vysvětluje jeho dramaturg a interpret, Miroslav Beinhauer: „Hlavní myšlenkou je uvést dramaturgicky různorodou klasickou hudbu, která se jinde téměř neobjevuje. Atrium disponuje velmi kvalitním koncertním křídlem, proto jsem zvolil klavírní program, respektující zároveň akustická specifika barokní architektury.“

O+

Každý z koncertů bude samostatnou hudební kapitolou. Úvodní koncert představí vrcholná díla renomovaných žijících skladatelů. Zazní první „velká“ virtuózní kompozice amerického skladatele Johna Adamse Phrygian Gates a křehká Ein Kinderspiel německého skladatele Helmuta Lachenmanna, přičemž se nejedná o cyklus určený dětem, jak by se dle názvu mohlo zdát. Českou premiéru bude mít klavírní verze skladby Ma fin est mon commencement Adriána Demoče a pražskou premiéru kompozice No. 4 Petra Bakly, který přislíbil svou účast na koncertě.

Další koncerty mají recitálovou formu. V květnu Atrium na Žižkově rozezní klavírní kompozice Milana Knížáka, které sám autor popisuje jako „změť hudebních vzpomínek“ psaných „na sucho, u stolu, bez jakýchkoliv hudebních nástrojů“. Nesou překvapivé názvy, jako Trampská sonátka (2021), Želé (2022) či Ukradeno Ježkovi a Satiemu, přesypal a dosypal Milan Knížák (2022). Většina z nich bude uvedená vůbec poprvé. Na podzim pak posluchači uslyší nezaslouženě pozapomenuté skladby jednoho z nevýznamnějších českých skladatelů 20. století, Aloise Háby.

„Pro možnost rozšíření hudební nabídky programu Atria o soudobou hudbu jsme se vyloženě nadchli, neboť se jedná o jedinečnou příležitost, jak oslovit širší okruh posluchačů. Rádi bychom ji postupně do našeho programu začleňovali více a tímto nenásilně návštěvníky přesvědčili, že i toto klasické odvětví stojí za pravidelný poslech a přispět tak k jeho popularizaci,“ říká programová manažerka Atria Jana Gajová.

Interpretace se ujme přední český klavírista a odborník na soudobou hudbu a hudbu 20. století Miroslav Beinhauer. Na svém kontě má spolupráci s renomovanými světovými skladateli jako Klaus Lang, Bernhard Lang, Georg Friedrich Haas či Marc Sabat a účast na mnoha festivalech jako například musikprotokoll, Struny podzimu či Ostravské dny. Zároveň je jediným na světě, kdo dokáže hrát na unikátní šestinotónové harmonium Aloise Háby.

O+

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře