Jiří Bárta a Tereza Fialová – Podvečer nedbalé elegance i pevného řádu
Český spolek pro komorní hudbu přizval na svůj 2767. koncert ve své historii 18. února 2025 violoncellistu Jiřího Bártu a klavíristku Terezii Fialovou. Vystoupení proběhlo…
Jiří Bezděk (*26. února 1961) je český skladatel, pedagog, hráč na akordeon, teoretik a publicista.
Studium
Na Lidové škole umění Bedřicha Smetany v Plzni se do roku 1979 učil hře na akordeon. Dále absolvoval v letech 1975–1981 plzeňskou konzervatoř u profesorů Jaroslava Vlacha, Evžena Zommera a Jaromíra Bažanta. Již jako student získal na mezinárodních akordeonových soutěžích nespočet ocenění a jeho komorní skladby byly prováděny na koncertech v rámci Svazu českých skladatelů a koncertních umělců.
V letech 1983–1988 studoval skladbu na HAMU pod vedením Václava Riedlbaucha. Paralelně se věnoval i oboru hudební teorie, který zakončil diplomovou prací s komplexní analýzou Čtvrtého klavírního koncertu Bohuslava Martinů. Své vzdělání si v pozdějším věku rozšířil doktorandským studiem u Ilji Hurníka na katedře hudební výchovy Pedagogické fakulty Ostravské univerzity. Jeho disertační práce se věnovala harmonizaci melodie s výsledkem homofonie s rysy tonality. Doktorát úspěšně obhájil na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze v roce 2000.
Kariéra
V letech 1983–1984 učil na Lidové škole umění Kralovice. Od roku 1984 je profesorem na plzeňské konzervatoři. Jako pedagog na katedře hudební kultury Západočeské univerzity v Plzni působí od roku 1990, o devatenáct let později se stal vedoucím katedry. Zaměřuje se primárně na klavírní improvizaci, dějiny hudby 20. století, teorii interpretace a analýzu skladeb. Po obhajobě své habilitační práce v roce 2006 byl jmenován docentem pro obor hudební teorie a pedagogika na Pedagogické fakultě Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Na Musikwerkstatt Regen v Bavorsku působil jako hudební pedagog po dobu patnácti let.
Jako popularizátor hudby vede velké množství přednášek v různých koutech České republiky. V roce 2002 proběhla na mnichovské Ludwig-Maximilians Universität přednáška o jeho tvorbě v rámci semináře o nejnovějších kompozičních metodách. Další přednáška, tentokrát o české poválečné hudbě a Bezděkově tvorbě, se uskutečnila v roce 2003 na Columbijské univerzitě v New Yorku, na jejíž objednávku zkomponoval skladbu Metamorfózy. Téhož roku zrealizoval v rámci Česko-německého fondu budoucnosti projekt Nové klavírní skladby českých a německých skladatelů. Jako lektor působil na festivalu Dny soudobé hudby. Je také předsedou Západočeského hudebního centra, členem Asociace hudebních umělců a vědců a od roku 2009 místopředsedou skladatelského sdružení Přítomnost v Praze.
Dílo
Zkomponoval cca sedmdesát skladeb a vydal šest CD. Napsal pár orchestrálních skladeb, například Tři věty pro orchestr, Koncert pro klavír a orchestr, I. symfonii, II. symfonii a Sinfonii pro smyčce. Více se však zaměřuje na komorní skladby, z nichž uveďme například klavírní sonáty, Diptych horský, Momentky pro akordeon, Variace pro housle a klavír, Tři kubistická zátiší pro flétnu violoncello a cembalo, Čtyři anekdoty pro housle a klavír, Tři prosby pro varhany, Variace pro klavír, Záběry přelomu, Tři kresby R. A. Moodymu pro cembalo, Atmosféry pro cembalo, Chvíle rodiny, Suita 2002 pro cembalo, One in two, Opsáno ze stříbřitého jasu, De mortuis nihilnis bene, Zvuky neuróz a urozených duší, Polykač nožů… Hojně se také zabývá melodramy.
V roce 1987 získal čestné uznání za I. klavírní sonátu na soutěži Generace v Ostravě. V roce 1990 získal 3. cenu za skladbu Záběry přelomu pro dva klavíry, čestné uznání za Koncert pro klavír a orchestr v rámci soutěže ministerstva kultury České republiky a čestné uznání za Tři kubistická zátiší pro flétnu, violoncello a cembalo na soutěži západočeských skladatelů.
V roce 2001 byly provedeny jeho skladby na mezinárodním projektu Vokální hudba českých a německých soudobých skladatelů, který se uskutečnil v Německu. O rok později byly realizovány jeho skladby v rámci projektu Nové klavírní skladby českých a německých soudobých skladatelů. V roce 2006 provedl své skladby na slavnostním koncertě k otevření nového koncertního sálu v Haus zur Wildnis u Zwieselu. Významnou částí jeho profesního života byla také rekonstrukce opery Bloud Josefa Bohuslava Foerstera, při které se podílel na instrumentaci ztracených částí partitury. Jeho skladby byly uvedeny například na Dnech soudobé hudby, Mladém pódiu, Smetanovských dnech, Hudební přítomnosti, Tribuně komorní písně a Pražských premiérách 2004. Zkomponoval mimo jiné i hudbu k dokumentárním filmům o kulturních památkách. Jeho díla se hrála i v zahraničí, například v Německu, Holandsku, Rakousku, Bulharsku, Dánsku a na Islandu.
Jeho několikadílnou publikaci pod názvem Česká škola hry na keyboard využívá mnoho pedagogů základních uměleckých škol, stejně tak jako publikaci Soudobá hudba před tabulí. Dále se ve svých knihách odborně zaměřuje mimo jiné na výuku dějin hudby druhé poloviny 20. století a na výuku harmonizace melodie.
Český spolek pro komorní hudbu přizval na svůj 2767. koncert ve své historii 18. února 2025 violoncellistu Jiřího Bártu a klavíristku Terezii Fialovou. Vystoupení proběhlo…
Na patnáctém koncertě 130. sezóny Českého spolku pro komorní hudbu vystoupil Komorní orchestr České filharmonie s uměleckým vedoucím Andrásem Schiffem. Do programu byla zařazena díla Beethovenova,…
O druhé únorové neděli 16. února 2025 se konal v pražském Rudolfinu další z koncertů orchestrálního cyklu Prague Philharmonia. Sólistou večera byl houslista Josef Špaček. Zazněla Předehra…
Další koncert Kruhu přátel hudby při Plzeňské filharmonii proběhl v Domě hudby 12. února 2025. Vystoupil na něm mladý klavírista Matouš Zukal. Do svého programu zařadil…
Na prvním únorovém abonentním koncertě České filharmonie v pražském Rudolfinu 5. února 2025 zazněly v premiérách nové skladby Jiřího Temla a Richarda Blackforda. Program završil…
Dalším hostem pražského festivalu hudebního divadla Opera 2025 byl soubor Národního divadla Košice, který 4. února ve Stavovském divadle provedl dílo Karola Szymanowského Král Roger.…
Janáčkovou operou Káťa Kabanová byl zahájen 29. ledna 2025 již šestnáctý ročník Festivalu hudebního divadla Opera 2025. Na prknech Stavovského divadla zpěvohru provedlo Slezské divadlo…
Český spolek pro komorní hudbu nabídl posluchačům 15. ledna 2025 ve Dvořákově síni pražského Rudolfina koncert Harmonie českých filharmoniků, tělesa sdružujícího hráče na dechové nástroje z České…
V rámci komorní řady koncertů Symfonického orchestru hlavního města Prahy FOK proběhlo v pražském kostele sv. Šimona a Judy vystoupení houslisty Romana Patočky a klavíristy…
Po úspěšném novoročním koncertě přispěchali Pražští symfonikové v následujícím týdnu s dalším posluchačsky atraktivním programem. Vystoupil na něm významný světový violoncellista Truls Mørk jako sólista…
Na prvním letošním koncertě Českého spolku pro komorní hudbu 6. ledna 2024 v Dvořákově síni pražského Rudolfina zněla výlučně hudba 20. století. Vrchol večera tvořil vokálně-instrumentální cyklus Arnolda…
Silvestrovský koncert Plzeňské filharmonie nabídl posluchačům skladby s programními názvy, často spojené s baletními kreacemi. Zazněla díla Hectora Berlioze, Nikolaje Rimského-Korsakova, Alberta Evarista Ginastery, Berta Appermonta a…
Po triumfu České filharmonie v Carnegie Hall se orchestr opět představil pražskému publiku v Rudolfinu 18. prosince 2024 s novým programem. Dirigoval jej ve svém…
Na prvním prosincovém abonentním koncertě Symfonického orchestru hlavního města Prahy FOK vystoupil za dirigentským pultem mezinárodně uznávaný Tomáš Hanus. Pro svůj večer si vybral skladby…
Ve svém posledním listopadovém koncertním cyklu představil Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK českou premiéru Houslového koncertu Karla Husy a slavné Obrázky z výstavy od Modesta…
Letošní pražský festival Dny Bohuslava Martinů připravil pro své posluchače opět zajímavou dramaturgii. V jejím rámci vystoupilo Zemlinského kvarteto, které 26. listopadu 2024 předneslo progresivní…
V prvním prosincovém týdnu stane před dirigentským pultem Symfonického orchestru hlavního města Prahy FOK Tomáš Hanus, osobnost, kterou zná celý hudební svět. Více se sice specializuje…
Na Dnech Bohuslava Martinů vystoupí Zemlinského kvarteto. Koncert se koná 26. listopadu od 19:30 hodin ve Fortně – klášteře bosých karmelitánů na Hradčanském náměstí. Soubor hraje…
Klavírní festival Rudolfa Firkušného přinesl posluchačům 9. listopadu 2024 večer francouzského pianisty Jeana-Efflama Bavouzeta. Naplněné auditorium Dvořákovy síně Rudolfina vyslechlo skladby Roberta Schumanna a Clauda…
V rámci mezinárodního Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného v Praze vystoupil ve Dvořákově síni Rudolfina Alexander Melnikov. Skladby baroka, rokoka, klasicismu, romantismu a hudby 20. století provedl na…