S Rominou Contreras nejen o baletu L’Histoire de Manon a ženských hrdinkách
Romina Contreras, jedna z prvních sólistek Baletu Národního divadla, je jemnou křehkou tanečnicí, éterickým typem baleríny víly. Ale osud jí už v Národním divadle přihrál…
PhDr. Lucie Kocourková (1984) je publicistka, taneční kritička a historička, původním zaměřením také mediální analytička. Specializuje se na historii taneční publicistiky, něktré soubory a osobnosti československého baletu po druhé světové válce a na historii multimediálního divadla.
Působila v Národním divadle jako PR souboru Laterny magiky, spolupracuje jako historička s Pražským komorním baletem, respektive je koordinátorkou aktivit Nadačního fondu a Institutu Pavla Šmoka, a je redaktorkou a vedoucí taneční sekce internetového magazínu Opera Plus. V současnosti také zasedá ve správní radě profesních organizací Vize tance a Josef Svoboda – scénograf, o. p. s.
Rozpor mezi prací publicisty a PR v oblasti kultury nikdy nevnímala, vedle novinářské činnosti spolupracuje na podpoře propagace dalších kulturních subjektů, jako je orchestr Musica Florea, Bohemia Balet, Taneční konzervatoř hl. m. Prahy, spolek Mime Prague ad. V letech 2007 a 2008 spolupracovala s nakladatelstvími Mladá fronta a Academia na redakční přípravě několika českých i překladových publikací k vydání. Se souborem Hartig Ensemble – Tance a balety tří století si zatančila v rokokovém baletu La quirlande enchantée.
Absolvovala workshopy dramaturgie pohybového divadla a současného tance pod vedením Ondřeje Holby a Maji Hriešik.
Jako novinářka se na začátku své kariéry podílela na profesionalizaci prvního internetového magazínu o tanci Taneční aktuality, kde od roku 2005 několik dalších let publikovala téměř výhradně. Postupně se však stala hlavní taneční kritičkou online magazínu Opera PLUS a od září 2018 vede obsahově taneční část redakce.
Příležitostně publikovala nebo publikuje v dalších médiích (Svět a divadlo, Xantypa, Divadelní noviny, Maomai.cz, tanz, Divadelní.net…), vydala odborné články v časopise AMU Živá hudba, ve sborníku Tanec a balet v Čechách, Čechy v tanci a baletu nebo v publikaci Institutu umění – Divadelního ústavu (O)hlasy žen v české kultuře: Ženy v pohybu. V roce 2022 vytvořila obsahovou část retrospektivní výstavy Národního divadla Kouzelný cirkus a její webovou verzi. Spravuje online databázi Baletu Praha a Pražského komorního baletu Ballet Prague Heritage.
Věnuje se literatuře faktu a popularizaci tance a pohybového divadla. Je autorkou knihy Laterna magika – Zlatá éra očima pamětníků, která vyšla v roce 2018 v nakladatelství Euromedia a spoluautorkou obrazové publikace Laterna magika fotografa Martina Becka, která vyšla ve stejném roce. V roce 2019 vydala životopis herce Ladislava Mrkvičky k jeho životnímu jubileu. V roce 2021 vyšla autorce nová publikace (Studio) Balet Praha – Nová vlna československé choreografie, v roce 2023 novou monografii Pavel Šmok – Choreograf s duší básníka. Několika kapitolami a editací se posílela na vydání publikace Luboš Ogoun – Hvězda poválečného baletu (2024).
Redakční kontakt: [email protected], tel. 601 338 154
Výběr publikační činnosti:
Publikace:
KOCOURKOVÁ, L. Laterna magika: Zlatá éra očima pamětníků. Praha: Universum, 2018. ISBN 978-80-242-6066-2.
KOCOURKOVÁ, L. Ladislav Mrkvička. Praha: Brána, 2019. ISBN 978-80-7617-880-9.
KOCOURKOVÁ, L. (Studio) Balet Praha: Nová vlna československé choreografie. Praha: Balet Praha, 2021. ISBN 978-80-908294-0-4.
KOCOURKOVÁ, L. Pavel Šmok: Choreograf s duší básníka. Praha: Balet Praha, 2023. ISBN: 978-80-908294-1-1
Studie:
KOCOURKOVÁ, L. Baletní kritika v českém denním tisku 1918–1928. Praha: NAMU, 2011.
Živá hudba 2. ISSN: 0514-7735, ISBN: 978-80-7331-225-1.
KOCOURKOVÁ, L. Emanuel Siblík a moderní tanec: kritické myšlenky. In: KAZÁROVÁ, H. (ed.). Tanec a balet v Čechách, Čechy v tanci a baletu. Praha: NAMU, 2016. ISBN ISBN 978-80-7331-371-5.
KOCOURKOVÁ, L. Hana Machová, dobrá víla ústeckého baletu; Inka Vostřezová a problematika souborů lidových písní a tanců. In: ČEPCOVÁ, L. – FALTÝNEK, V. (eds.) (O)hlasy žen v české kultuře: Ženy v pohybu. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2020. ISBN: 978-80-7008-441-0.
Romina Contreras, jedna z prvních sólistek Baletu Národního divadla, je jemnou křehkou tanečnicí, éterickým typem baleríny víly. Ale osud jí už v Národním divadle přihrál…
Ve druhé části rozhovoru s šéfem katedry nonverbálního divadla Adamem Halašem jsme se trochu víc věnovali otázkám práce se studenty, komunikaci nebo možnostem, kde všude…
Adam Halaš je od roku 2010 vedoucím katedry nonverbálního divadla (tehdy ještě katedry pantomimy) HAMU. Jaké byly a jsou jeho vize? Jaký je dnes profil…
Festival Malá inventura je mimo jiné i místem setkávání, seznamování, domlouvání nových spoluprací – a debatování. Setkávají se zde především umělci z oboru tance a…
Ve Studiu Maiselovka se zastavil čas. Nebo se spíš začal sám neovladatelně pohybovat, zrychlovat, zpomalovat, rozpínat a smršťovat. Změnil se v pohybovou báseň tří soustředěných…
Maďarský taneční soubor Royal Ballet Fehérvár vystoupil v Praze v Divadle na Vinohradech s inscenací svého uměleckého šéfa Attily Egerháziho Fantomová bolest s autorskou hudbou…
V letech 2022, 2023 a 2024 uváděl balet Slovenského národního divadla sérii projektů Fashion Ballet. Událost, která spojuje svět módy a tanečního umění, se stala…
Hudební improvizování 17. století je unikátní koncertní sérií letošního programu Musica Florea Bohemia 2025. Zazní na ní skladby představitelů především českého baroka: kdo by například…
Jedenáct tanečníků, dva hudebníci a více než hodina intenzivní energické choreografie, toho se dostalo návštěvníkům české premiéry In C, opusu hudebního i tanečního minimalismu. Dílo…
Bez zvláštní pozornosti, téměř jako rodinná nebo klubová akce, proběhl v divadle PONEC první večer z cyklu Open Stage, formátu, od něhož jako diváci můžeme…
Za necelé tři neděle vypukne pražská část festivalu Malá inventura. S jeho uměleckým ředitelem a jedním z dramaturgů, Petrem Polou, jsme si po roce povídali…
Kdo si chtěl odpočinout od zimní únavy a nechat si v žilách rozproudit trochu optimismu, neudělal chybu, když zašel na Jatka78 na improvizační vystoupení souborů…
Po roce a čtvrt jsme měli opět příležitost zastavit se ve švýcarském Theater Basel na tanečním programu, bylo zde totiž možné zhlédnout bezprostředně po sobě…
Studenti vyšších ročníků Konzervatoře Duncan centre měli výjimečnou možnost zatančit si na velké scéně ARCHY+. Choreografie Dory Sulženko Hoštové a hostující Lali Ayguadé tak po…
Na začátek roku 2025 si soubor Musica Florea připravil unikátní program. Opět se vrací k dílu Jana Křtitele Vaňhala, významného současníka a přítele J. Haydna…
Nový rok v divadle PONEC zahájil baletní soubor Národní divadla moravskoslezského: hosté přivezli inscenaci na pomezí moderního a současného tance z choreografické dílny Jo Strømgrena…
Když přijde zima, někdy dokonce už od podzimu, v divadlech nastane louskáčkové období. A my říkáme, že je to vánoční tradice.
Několik dní před Vánocemi se v Žižkostele, který se nenápadně stává novým prostorem pro současný tanec, uskutečnil hned trojí program oslavující taneční improvizaci, respektive okamžitou…
Novou premiéru uvedl soubor Losers Cirque Company v režii italské umělkyně Firenzy Guidi, režisérky spojené s tvorbou souboru NoFit State Circus. Její inscenace má dynamiku…
Do Centra současného umění DOX zavítal na pozvání Viliama Dočolomanského začátkem týdne italský Spellbound Contemporary Ballet. Představil se pražskému publiku velmi komorním programem dvou krátkých…