Svědomitě nepřipravené kočkování s DEKKADANCERS
Kdo si chtěl odpočinout od zimní únavy a nechat si v žilách rozproudit trochu optimismu, neudělal chybu, když zašel na Jatka78 na improvizační vystoupení souborů…
PhDr. Lucie Kocourková (1984) je publicistka, taneční kritička a historička, původním zaměřením také mediální analytička. Specializuje se na historii taneční publicistiky, něktré soubory a osobnosti československého baletu po druhé světové válce a na historii multimediálního divadla.
Působila v Národním divadle jako PR souboru Laterny magiky, spolupracuje jako historička s Pražským komorním baletem, respektive je koordinátorkou aktivit Nadačního fondu a Institutu Pavla Šmoka, a je redaktorkou a vedoucí taneční sekce internetového magazínu Opera Plus. V současnosti také zasedá ve správní radě profesních organizací Vize tance a Josef Svoboda – scénograf, o. p. s.
Rozpor mezi prací publicisty a PR v oblasti kultury nikdy nevnímala, vedle novinářské činnosti spolupracuje na podpoře propagace dalších kulturních subjektů, jako je orchestr Musica Florea, Bohemia Balet, Taneční konzervatoř hl. m. Prahy, spolek Mime Prague ad. V letech 2007 a 2008 spolupracovala s nakladatelstvími Mladá fronta a Academia na redakční přípravě několika českých i překladových publikací k vydání. Se souborem Hartig Ensemble – Tance a balety tří století si zatančila v rokokovém baletu La quirlande enchantée.
Absolvovala workshopy dramaturgie pohybového divadla a současného tance pod vedením Ondřeje Holby a Maji Hriešik.
Jako novinářka se na začátku své kariéry podílela na profesionalizaci prvního internetového magazínu o tanci Taneční aktuality, kde od roku 2005 několik dalších let publikovala téměř výhradně. Postupně se však stala hlavní taneční kritičkou online magazínu Opera PLUS a od září 2018 vede obsahově taneční část redakce.
Příležitostně publikovala nebo publikuje v dalších médiích (Svět a divadlo, Xantypa, Divadelní noviny, Maomai.cz, tanz, Divadelní.net…), vydala odborné články v časopise AMU Živá hudba, ve sborníku Tanec a balet v Čechách, Čechy v tanci a baletu nebo v publikaci Institutu umění – Divadelního ústavu (O)hlasy žen v české kultuře: Ženy v pohybu. V roce 2022 vytvořila obsahovou část retrospektivní výstavy Národního divadla Kouzelný cirkus a její webovou verzi. Spravuje online databázi Baletu Praha a Pražského komorního baletu Ballet Prague Heritage.
Věnuje se literatuře faktu a popularizaci tance a pohybového divadla. Je autorkou knihy Laterna magika – Zlatá éra očima pamětníků, která vyšla v roce 2018 v nakladatelství Euromedia a spoluautorkou obrazové publikace Laterna magika fotografa Martina Becka, která vyšla ve stejném roce. V roce 2019 vydala životopis herce Ladislava Mrkvičky k jeho životnímu jubileu. V roce 2021 vyšla autorce nová publikace (Studio) Balet Praha – Nová vlna československé choreografie, v roce 2023 novou monografii Pavel Šmok – Choreograf s duší básníka. Několika kapitolami a editací se posílela na vydání publikace Luboš Ogoun – Hvězda poválečného baletu (2024).
Redakční kontakt: [email protected], tel. 601 338 154
Výběr publikační činnosti:
Publikace:
KOCOURKOVÁ, L. Laterna magika: Zlatá éra očima pamětníků. Praha: Universum, 2018. ISBN 978-80-242-6066-2.
KOCOURKOVÁ, L. Ladislav Mrkvička. Praha: Brána, 2019. ISBN 978-80-7617-880-9.
KOCOURKOVÁ, L. (Studio) Balet Praha: Nová vlna československé choreografie. Praha: Balet Praha, 2021. ISBN 978-80-908294-0-4.
KOCOURKOVÁ, L. Pavel Šmok: Choreograf s duší básníka. Praha: Balet Praha, 2023. ISBN: 978-80-908294-1-1
Studie:
KOCOURKOVÁ, L. Baletní kritika v českém denním tisku 1918–1928. Praha: NAMU, 2011.
Živá hudba 2. ISSN: 0514-7735, ISBN: 978-80-7331-225-1.
KOCOURKOVÁ, L. Emanuel Siblík a moderní tanec: kritické myšlenky. In: KAZÁROVÁ, H. (ed.). Tanec a balet v Čechách, Čechy v tanci a baletu. Praha: NAMU, 2016. ISBN ISBN 978-80-7331-371-5.
KOCOURKOVÁ, L. Hana Machová, dobrá víla ústeckého baletu; Inka Vostřezová a problematika souborů lidových písní a tanců. In: ČEPCOVÁ, L. – FALTÝNEK, V. (eds.) (O)hlasy žen v české kultuře: Ženy v pohybu. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2020. ISBN: 978-80-7008-441-0.
Kdo si chtěl odpočinout od zimní únavy a nechat si v žilách rozproudit trochu optimismu, neudělal chybu, když zašel na Jatka78 na improvizační vystoupení souborů…
Po roce a čtvrt jsme měli opět příležitost zastavit se ve švýcarském Theater Basel na tanečním programu, bylo zde totiž možné zhlédnout bezprostředně po sobě…
Studenti vyšších ročníků Konzervatoře Duncan centre měli výjimečnou možnost zatančit si na velké scéně ARCHY+. Choreografie Dory Sulženko Hoštové a hostující Lali Ayguadé tak po…
Na začátek roku 2025 si soubor Musica Florea připravil unikátní program. Opět se vrací k dílu Jana Křtitele Vaňhala, významného současníka a přítele J. Haydna…
Nový rok v divadle PONEC zahájil baletní soubor Národní divadla moravskoslezského: hosté přivezli inscenaci na pomezí moderního a současného tance z choreografické dílny Jo Strømgrena…
Když přijde zima, někdy dokonce už od podzimu, v divadlech nastane louskáčkové období. A my říkáme, že je to vánoční tradice.
Několik dní před Vánocemi se v Žižkostele, který se nenápadně stává novým prostorem pro současný tanec, uskutečnil hned trojí program oslavující taneční improvizaci, respektive okamžitou…
Novou premiéru uvedl soubor Losers Cirque Company v režii italské umělkyně Firenzy Guidi, režisérky spojené s tvorbou souboru NoFit State Circus. Její inscenace má dynamiku…
Do Centra současného umění DOX zavítal na pozvání Viliama Dočolomanského začátkem týdne italský Spellbound Contemporary Ballet. Představil se pražskému publiku velmi komorním programem dvou krátkých…
Soubor Epochal Dances uvedl nedávno v premiéře hudebně-taneční program Francois Couperin – Královské koncerty, které nabízí spojení hudby a tance v dobově poučené interpretaci v…
Bohemia Balet uvedl během posledních představení v Divadle Komedie několik choreografií, které jsou pro současné tanečníky souboru premiérou. Objevily se ve dvou večerech a zahrnují…
Balet Jihočeského divadla uvedl na podzim nové zpracování Slovanských tanců Antonína Dvořáka. Choreografie premiéry se ujal Martin Šinták za režijní spolupráce uměleckého šéfa opery Tomáše…
Rezidenční umělkyní divadla PONEC pro rok 2025 bude Nataša Novotná. S jakými plány tanečnice, choreografka, pedagožka i jediná tuzemská lektorka pohybového jazyka Gaga přichází? Zabrousily…
Už třetím rokem je součástí Národního divadla Brno juniorský soubor NdB 2, který šéf baletu Mário Radačovský založil po vzoru nizozemského NDT „dvojky“ pro mladé…
Brněnským pilířem současného tance a pohybového divadla je bezpochyby spolek Orbita. Nyní představili novou inscenaci Scales. Jejím tématem, tak jak je deklarují samotní tvůrci, je…
Ani ne dva týdny po dnu otevřených dveří katedry nonverbálního divadla a necelé tři po víkendu otevřených dveří katedry tance spojeným s festivalem Nové generace…
V Duncan centre se konala předpremiéra nového programu, který pro studenty vyšších ročníků připravila hostující katalánská choreografka Lali Ayguadé. Mladí tanečníci nastudovali dvě choreografie, které…
Balet Slovenského národního divadla má nově na repertoáru trojdílný večer, který divákům přestavuje abstraktní taneční díla: pod titulem Bolero+ se skrývá nejen novinka na slavnou…
Liberecký balet uvedl v podzimním čase na repertoár nový rodinný titul, Sněhovou královnu v choreografii a režii své umělecké šéfky Mariky Mikanové. Jádro sehraného týmu…
Na poli současného tance se objevilo nové uskupení, Lusk. Zastřešuje práci tří choreografek a performerek, z nichž dvě již pod hlavičkou nového spolku uvedly svá…