Nová energizující taneční mozaika v Ostravě
S podtitulem „Pět tváří tance“ uvádí svůj nový program ČISTÁ RADOSTance baletní soubor Národního divadla moravskoslezského. Velmi různorodý, pohybující se od neoklasiky k moderně, zahrnuje…
PhDr. Lucie Kocourková (1984) je publicistka, taneční kritička a historička, původním zaměřením také mediální analytička. Specializuje se na historii taneční publicistiky, něktré soubory a osobnosti československého baletu po druhé světové válce a na historii multimediálního divadla.
Působila v Národním divadle jako PR souboru Laterny magiky, spolupracuje jako historička s Pražským komorním baletem, respektive je koordinátorkou aktivit Nadačního fondu a Institutu Pavla Šmoka, a je redaktorkou a vedoucí taneční sekce internetového magazínu Opera Plus. V současnosti také zasedá ve správní radě profesních organizací Vize tance a Josef Svoboda – scénograf, o. p. s.
Rozpor mezi prací publicisty a PR v oblasti kultury nikdy nevnímala, vedle novinářské činnosti spolupracuje na podpoře propagace dalších kulturních subjektů, jako je orchestr Musica Florea, Bohemia Balet, Taneční konzervatoř hl. m. Prahy, spolek Mime Prague ad. V letech 2007 a 2008 spolupracovala s nakladatelstvími Mladá fronta a Academia na redakční přípravě několika českých i překladových publikací k vydání. Se souborem Hartig Ensemble – Tance a balety tří století si zatančila v rokokovém baletu La quirlande enchantée.
Absolvovala workshopy dramaturgie pohybového divadla a současného tance pod vedením Ondřeje Holby a Maji Hriešik.
Jako novinářka se na začátku své kariéry podílela na profesionalizaci prvního internetového magazínu o tanci Taneční aktuality, kde od roku 2005 několik dalších let publikovala téměř výhradně. Postupně se však stala hlavní taneční kritičkou online magazínu Opera PLUS a od září 2018 vede obsahově taneční část redakce.
Příležitostně publikovala nebo publikuje v dalších médiích (Svět a divadlo, Xantypa, Divadelní noviny, Maomai.cz, tanz, Divadelní.net…), vydala odborné články v časopise AMU Živá hudba, ve sborníku Tanec a balet v Čechách, Čechy v tanci a baletu nebo v publikaci Institutu umění – Divadelního ústavu (O)hlasy žen v české kultuře: Ženy v pohybu. V roce 2022 vytvořila obsahovou část retrospektivní výstavy Národního divadla Kouzelný cirkus a její webovou verzi. Spravuje online databázi Baletu Praha a Pražského komorního baletu Ballet Prague Heritage.
Věnuje se literatuře faktu a popularizaci tance a pohybového divadla. Je autorkou knihy Laterna magika – Zlatá éra očima pamětníků, která vyšla v roce 2018 v nakladatelství Euromedia a spoluautorkou obrazové publikace Laterna magika fotografa Martina Becka, která vyšla ve stejném roce. V roce 2019 vydala životopis herce Ladislava Mrkvičky k jeho životnímu jubileu. V roce 2021 vyšla autorce nová publikace (Studio) Balet Praha – Nová vlna československé choreografie, v roce 2023 novou monografii Pavel Šmok – Choreograf s duší básníka. Několika kapitolami a editací se posílela na vydání publikace Luboš Ogoun – Hvězda poválečného baletu (2024).
Redakční kontakt: [email protected], tel. 601 338 154
Výběr publikační činnosti:
Publikace:
KOCOURKOVÁ, L. Laterna magika: Zlatá éra očima pamětníků. Praha: Universum, 2018. ISBN 978-80-242-6066-2.
KOCOURKOVÁ, L. Ladislav Mrkvička. Praha: Brána, 2019. ISBN 978-80-7617-880-9.
KOCOURKOVÁ, L. (Studio) Balet Praha: Nová vlna československé choreografie. Praha: Balet Praha, 2021. ISBN 978-80-908294-0-4.
KOCOURKOVÁ, L. Pavel Šmok: Choreograf s duší básníka. Praha: Balet Praha, 2023. ISBN: 978-80-908294-1-1
Studie:
KOCOURKOVÁ, L. Baletní kritika v českém denním tisku 1918–1928. Praha: NAMU, 2011.
Živá hudba 2. ISSN: 0514-7735, ISBN: 978-80-7331-225-1.
KOCOURKOVÁ, L. Emanuel Siblík a moderní tanec: kritické myšlenky. In: KAZÁROVÁ, H. (ed.). Tanec a balet v Čechách, Čechy v tanci a baletu. Praha: NAMU, 2016. ISBN ISBN 978-80-7331-371-5.
KOCOURKOVÁ, L. Hana Machová, dobrá víla ústeckého baletu; Inka Vostřezová a problematika souborů lidových písní a tanců. In: ČEPCOVÁ, L. – FALTÝNEK, V. (eds.) (O)hlasy žen v české kultuře: Ženy v pohybu. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2020. ISBN: 978-80-7008-441-0.
S podtitulem „Pět tváří tance“ uvádí svůj nový program ČISTÁ RADOSTance baletní soubor Národního divadla moravskoslezského. Velmi různorodý, pohybující se od neoklasiky k moderně, zahrnuje…
Na posledním říjnovém koncertu orchestru Musica Florea zazní vůbec nejslavnější dílo Bedřicha Smetany, Má vlast, a to v historicky poučené interpretaci na dobové nástroje. Musica…
Performer Andrej Lyga představil v divadle BRAVO nový sólový kus pro dětské publikum, v němž na půdorysu kriminálního příběhu rozvíjí imaginární pantomimu a práci s…
Moravské divadlo Olomouc má nově na repertoáru nejslavnější a nejžádanější baletní titul, Labutí jezero. Inscenaci na míru zdejšímu souboru připravil kanadský choreograf Paul Chalmer, který…
Jak by vypadal svět bez lidí, obývaný spořádanými androidy, do jejichž světa jen občas proniknou záblesky vzpomínek na zaniklou rasu? Jana Burkiewiczová se po Ikarii…
Národní divadlo vložilo premiéru taneční pohádky Slunečník, Měsíčník a Větrník do rukou choreografa Viktora Konvalinky a režiséra Štěpána Benyovszkého. Jako volná inspirace jim posloužila báchorka…
První z velkých baletních premiér této sezony byl balet Cyrano, který pro soubor Národního divadla Brno vytvořil Jiří Bubeníček. Sáhl po lákavém literárním námětu, který…
S novou premiérou, kterou balet Národního divadla Brno představil jako svou letošní první novinku, přichází na scénu velký příběh světové literatury v taneční podobě. Je…
Zahájilo ji komponovaným večerem, na kterém dramaturgická rada představila konkrétněji své vize, tanečním filmem své působení rezidenční umělkyně uvedla Nataša Novotná a o taneční zážitky…
Čtyři hodiny soustředného pohybu v prostorách Veletržního paláce, na volném prostranství v nejvyšším patře. Čtyři hodiny pro čtyři tanečnice pod vedením choreografky Alice Chauchat, která…
V rámci cyklu MUSICA FLOREA BOHEMIA 2024 chystá náš přední orchestr Musica Florea premiéru koncertu „Jan Zach: Requiem d moll“, která proběhne 2. října 2024 ve…
Soubor Musica Florea v roce 2024 připomíná 250 let od narození významného českého klavíristy Václava Jana Křtitele Tomáška. S koncertem představujícím jeho tvorbu, kterou doplňuje také…
Taneční soubor ME-SA ve své nové premiéře přikročil k experimentálnímu propojení pohybové instalace, současného tance a smíšené reality. V poetickém a téměř meditativně laděném projektu…
Na Tanzmesse nechyběly ani známé tváře německé taneční žurnalistiky. Asociace TANZ.media organizovala jedno z těchto neformálních setkání, tzv. meet-ups, tentokrát ne ve formě přednášky či…
Tanzmesse je veletrh, kam se jezdí navazovat nové kontakty, ze kterých mohou v budoucnu ideálně vyrůst spolupráce, koprodukce, nebo rezidence a hostování. Na rozdíl od…
Po dvou letech se vracíme na největší evropský veletrh tanečních profesionálů – Tanzmesse v německém Düsseldorfu. Akce tohoto typu jsou postavené na podobném principu, jaký…
Slovenský artista Roman Škadra byl jedním z hostů festivalu Korespondance, kde představil jak svůj starší projekt Absurd Hero, tak také novinku, Girevik. Původem je žonglér,…
S velkým zármutkem jsme se dozvěděli, že nás dnes, 18. července, opustila Marcela Martiníková, vynikající tanečnice, múza Pavla Šmoka a nejvýraznější tvář souboru Balet Praha.
Jednoznačnou hvězdou festivalu KoresponDance 2024 se ve Žďáru nad Sázavou stal portugalský umělec João Paulo Santos, který kromě svého sóla, které opakoval ještě v neděli,…
Hlavní dny festivalu přinesly různorodá taneční i novocirkusová vystoupení, ve kterých jsme se pohybovali od téměř meditativních poloh přes site specific výlety do prostor žďárského…