Autorský večer Pavla Trojana ukázal cestu moderní vážné hudby

V kostele sv. Vavřince v Hellichově ulici uspořádal 20. září 2022 hudební skladatel Pavel Trojan starší svůj autorský koncert a přizval interprety odlišných generací. Program ozdobily výkony klavíristy Luďka Šabaky a houslisty Jaroslava Svěceného, kteří s gustem provedli jednu premiéru a připomněli jednu úspěšnou autorovu skladbu z posledních let. Celý večer byl prodchnut příjemnou přátelskou atmosférou, která plynula z poslechu čisté přímočaré moderní hudby v provedení renomovaných interpretů.
Autorský večer Pavla Trojana – Jaroslav Svěcený, 20. září 2022, Kostel sv. Vavřince, Praha (zdroj Pavel Trojan)
Autorský večer Pavla Trojana – Jaroslav Svěcený, 20. září 2022, Kostel sv. Vavřince, Praha (zdroj Pavel Trojan)

Skladatel Pavel Trojan starší oslavil v loňském roce své životní jubileum. Široká veřejnost si tak mohla mnohými provedeními připomenout autorův umělecký profil i jeho zásluhy v pozici dlouholetého ředitele Pražské konzervatoře. Za všechny umělecké akce lze zmínit například vydání CD Poetický akordeon, bohatou autorovu přednáškovou činnost či účast v česko-německém projektu soudobého koncertního melodramu, kde mimo jiné na pódiích Mnichova, Kostnice, Regensburku či Zwickau zazářila jeho skladba Gebete (Modlitby) na slova Franze Werfela v podání Dity Hořínkové.

Na recenzovaném koncertě připravil autor transparentní srovnání své instruktivní i koncertní tvorby a oběma sférami zaujal nabitý sál. Do první oblasti patřilo provedení cyklu Album pro mládež „Ze Stodůlek“, které zahráli částečně žáci ZUŠ Praha-Stodůlky (ze tříd Karine Bartůňkové a Tomáše Vrány), v podobě uceleného cyklu jej pak s perfekcí podal pianista Ivan Horňák.

Trojanovo Album je na jednu stranu psáno zkušenou rukou pedagoga s citem pro dětský svět, na druhou stranu se ale nepodbízí lacinou líbivou hudbou. Dětský interpret je zde již nenásilnou formou vtahován do světa melodiky i vertikál rozšířené tonality či modality soudobé hudby, do světa moderních souzvuků, a tak řeší se svým pedagogem inspirativní formou nejeden interpretační rébus. Více takových míst je ve volných větách (například Nech mě snít) a všichni milovníci nekomerční hudby si je na koncertě s potěšením užili. Skladbičky navíc hýří vtipnými rytmy, často s ambicí k pohybovému ztvárnění (například Rusalčin valčík). Trojanův Album si pro své kvality určitě najde své příznivce i v budoucnosti.

Večer z autorových skladeb akcentoval silnou stránku, kterou je jeho neotřelá homofonní hudební mluva. Je dobrým melodikem, harmonii pak realizuje v intencích moderní vážné hudby velmi vynalézavě. Je logické, že plné využití nastíněné kompoziční metody najdeme v jeho koncertních skladbách. Zde pak také dociluje nových zvukových rezultátů plynoucích ze složitých melodicko-harmonických kontextů. Uvedené výsledky jsou často zařaditelné mezi inovace v hudbě. Na večeru v kostele sv. Vavřince si posluchači tento autorův um užili především v premiéře jeho kompozice Variace na moravskou lidovou píseň pro klavír, kterou s velkým pochopením zahrál Luděk Šabaka. Tématem variací se stala známá lidová píseň Rožnovské hodiny a už v její prezentaci Trojan objevil zvláštní efekty přechylování tónorodu či provokativní dialog mezi melodií a zvoleným akordickým materiálem. Harmonickou pestrost i ostrost stupňoval ve virtuózních i lyrických variacích, dokonce v jednu chvíli jakoby zavanula expresívní atmosféra pozoruhodné inscenace Erbenovy Kytice na scéně Národního divadla (premiéra 2019).

Autorský večer Pavla Trojana – Luděk Šabaka, 20. září 2022, Kostel sv. Vavřince, Praha (zdroj Pavel Trojan)
Autorský večer Pavla Trojana – Luděk Šabaka, 20. září 2022, Kostel sv. Vavřince, Praha (zdroj Pavel Trojan)

Kompoziční průběh Trojanových Variací na moravskou lidovou píseň dává skladbě ucelený charakter, kdy jednotlivé variace vnímáme více v sérii než jako oddělené skladby. To autorovi umožnilo cyklus variací přesvědčivě vygradovat i uzavřít. Je zřejmé, že je mu variační princip velmi blízký.

Do závěru koncertu zařadil Pavel Trojan st. své Romantické kusy pro housle a klavír, jejichž obsahová naladění měla vzdát hold Antonínu Dvořákovi, jmenovitě jeho slavným stejnojmenným skladbám. To se Trojanovi beze zbytku podařilo. Zde dal průchod naplno své muzikalitě, a tak se jeho cyklus ubíral vpřed strhujícím rytmem i emocemi. Napadlo mě, že více by se Trojanovo dílo mělo srovnávat s Dvořákovými Cigánskými melodiemi, op. 55 B 104, protože například velmi silně komunikuje svým moravským tanečním nasměrováním s Dvořákovou písní Struna naladěná, v jiných náladách i s dalšími písněmi, které se v Dvořákově cyklu nacházejí.

V energickém zaníceném podání Jaroslava Svěceného a klavíristky Lucie Tóthové se Trojanův cyklus rozezněl do široké estetické rezonance, která podnítila publikum k bouřlivému potlesku. Jaroslav Svěcený pak v rámci svého poděkování posluchačům a autorovi vyjádřil myšlenku, že interpreti, kteří chtějí hrát moderní vážnou hudbu, si takové skladby přejí a s gustem je pak hrají. Pavel Trojan tak ukazuje cestu moderní vážné hudby k interpretům, a potažmo i k publiku.

Autorský večer Pavla Trojana
20. září 2022, 19:30 hodin
Kostel sv. Vavřince, Praha

Program:
Pavel Trojan: Album pro mládež „Ze Stodůlek“
Pavel Trojan: Variace na moravskou lidovou píseň pro klavír
Pavel Trojan: Romantické kusy pro housle a klavír

Účinkující:
žáci ZUŠ Praha-Stodůlky
Ivan Horňák – klavír
Luděk Šabaka – klavír
Jaroslav Svěcený – housle
Lucie Tóth – klavír

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


5 1 vote
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments