Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Balet a opera se spojily ve Stvoření
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Tanec

Balet a opera se spojily ve Stvoření

Hana Fasurová
Publikováno 25/01/2011
sdílejte:
4 minut čtení
sdílejte:

Balet i opera, jedno z nejzásadnějších děl evropské neoklasiky, mýtus o stvoření světa a hudba Josepha Haydna. Na první české ztvárnění dvouhodinového baletu německého choreografa Uwa Scholzeho (1958-2004) se čekalo v Brně s velkou netrpělivostí. Pokud přijmeme fakt, že choreografie vznikla už v roce 1985 a nejde tedy o žádnou horkou novinku, před očima se nám začne odvíjet (i s velkou zásluhou brněnských a hostujících tanečníků) příběh z biblické Geneze, do uší nám bude proudit Haydnovo oslavné oratorium Stvoření a z Janáčkova divadla odejdeme s velmi silným zážitkem.


Popravdě řečeno, začátek nového baletu brněnské opery mě nijak neuchvátil, přesto, že všechno nasvědčovalo tomu, že půjde o veledůležité dílo. Notoricky známé biblické pasáže a tanec, který doslova kopíroval operní zpěv, působil – včetně kostýmů tanečníků – zpočátku velmi unyle. Vše je krásné, vše kvete, tanečníci se usmívají, jakoby stvoření světa probíhalo bez jakýchkoli porodních bolestí. Dramatičtější zvrat a gradace přichází až pátého dne, kdy se planeta Země začne hemžit „živočišnou havětí a létavci“. Tanečníci napodobují pohyby ptáků, plazů a ryb, sóla, duety či tria začínají nabírat na síle a hlavně přirozenosti.


Nelze si nevšimnout talentu, éteričnosti a čistoty projevu sólistky brněnského baletu, Japonky Eriky Wakizono, která figuruje i na propagačních materiálech Stvoření. Exceluje v pasážích, kde má šanci uplatnit svoji křehkost a ženskost. Při tanci jakoby ani nechodila na zemi, ale vznášela se. Překvapuje ale také v závěru baletu v roli Evy – ženy, kde se její tanec (a ona sama) stává smyslnější a erotičtější. Skvěle ji v tom pomáhá hostující tanečník Filip Veverka (bývalý sólista Deutsche Oper am Rhein v Düsseldorfu, tančil ale i v souboru Švédského královského baletu ve Stockholmu nebo v Tulsa ballet v americké Oklahomě a je držitelem Thálie), kterého si brněnské divadlo „zapůjčilo“ z pražské Státní opery. Duet Eriky a Filipa v dlouhém šestém dni, kdy Bůh tvořil člověka, patří k tomu nejlepšímu z celého představení.


V technicky náročném nastudování choreografie Giovannim de Palmou a Montserat León podává velmi dobrý výkon většina brněnských tanečníků a pozadu nezůstává ani zpěv – zejména citlivě podané sólové party Jany Krajčovičová Tajovské. Konec představení je nabitý tou správnou „božskou“ atmosférou, a proto nepřekvapil ani aplaus vestoje, kterým diváci premiéry 21. ledna učinkující a tvůrce představení odměnili.


Protože neznám původní německé nastudování, těžko mohu srovnávat. „Updateovaná“ verze ale mohla pětadvacet let starou choreografii převést do jednadvacátého století s trochu větší odvázaností a nadsázkou.

Joseph Haydn:
Stvoření (Die Schöpfung)
Libreto Thomas Lindley
Choreografie a režie Uwe Scholz
Nastudování choreografie Giovanni Di Palma a Montserrat León
Dirigent Caspar Richter
Premiéra 21.ledna 2011 Janáčkovo divadlo Brno
Koprodukce Baletu NDB a Janáčkovy opery NDB s Teatr Wielki Poznaň

Sóla tančí:
I. Jeličová, A. Smejkalová, E. Wakizono, G. Attimonelli, J. Fousek, U. Ivanou,
V. Kořínek, M. Pimek, J. Selderslaghs, A. Sojka, M. Svobodník, F. Veverka j. h.
Sóla zpívají:
Gabriel/Eva – Jana Krajčovičová Tajovská
Uriel – Ondrej Šaling
Raphael/Adam – Martin Gurbaľ

www.ndbrno.cz

foto: ND Brno

Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Operní panorama Heleny Havlíkové (17)
Další článek O co opravdu jde?
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
19 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up