Balet Gala 2021 v Plzni přineslo výborné výkony, klasiku i modernu

Realizovat oba záměry nebylo možné. A proto byly na sobotní gala připraveny sólové variace a působivá pas de deux z klasického baletního repertoáru – inscenací, které balet DJKT v současné době uvádí – a současně byly představeny premiérově i nové choreografie. Spojení těchto dvou linií se po dramaturgické stránce vydařilo, vhodně se doplňovalo a vzájemně nerušilo, soubor baletu se na gala představil ve výborné formě. Vkusně a kultivovaně moderoval celý večer šéf baletu Jiří Pokorný. Tančilo se na nahrávky na zcela prostém jevišti Velkého divadla, kterému žádoucí atmosféru dodávalo pouze nasvícení.

První polovina patřila především P. I. Čajkovskému a jeho Labutímu jezeru. Během minulých měsíců do inscenace vstoupili noví tanečníci, kteří nastudovali ústřední role, a nyní se v nich poprvé představili publiku. Než došlo na výtečné a precizně provedené pas de deux Odilie a Prince ze 3. jednání v podání Afroditi Vasilakopoulou a Justina Rimkeho, otevřela večer ansámblová scéna z Labutího jezera – působivý valčík z 1.jednání v choreografii Jiřího Horáka, v němž se sborem sólově vystoupili technicky zcela jistí Abigail Baker, Kristýna Miškolciová a Joshua Lee. Zřejmě tempová a zvuková nevyváženost této orchestrální nahrávky však zapříčinila nejednotnost celého ansámblu v první části výstupu, v rychlejší pasáži už žádoucí souhry tanečníci dosáhli.

Následující čísla baletního gala podobnou disproporcí netrpěla, všichni tančili v plné souhře s kvalitními nahrávkami. Druhé číslo večera – rozverný duet ze Satanely Cesare Pugniho (chor. Marius Petipa) provedli se sympatickou bezprostředností Kristina Kodedová a Gaëtan Pires, kteří vnesli na jeviště uvolnění i humor. Efektní byl ruský tanec z Labutího jezera (chor. J. Horák) v podání Lydie Baker, Michala Lennera, Ondřeje Potužníka a Miroslava Sudy. A vyvrcholením výběru výstupů z Labutího jezera bylo proslulé a již zmiňované pas de deux (chor. M. Petipa), v němž Afroditi Vasilakopoulou a Justin Rimke plně uplatnili své kvality. Spontánními aplausy ocenilo publikum vysoké a technicky jisté skoky Justina Rimkeho a bravurní fouettés Afroditi Vasilakopoulou. Oba byli navíc přesvědčiví i výrazově.

Hravosti a současnosti patřily dva následné výstupy. Vtip klasické grotesky spojený s choreografickou vynalézavostí a bezprostředností v sobě slučoval premiérový výstup Quick Change, který připravili a také provedli Mischa Hall a Thierry Jaquemet. Nápaditá hříčka o prosté výměně kalhot vnesla do hlediště smích a autorům vynesla veselý potlesk. Výstup Kateřiny a Petruccia z oceňovaného baletu choreografky Aleny Peškové a skladatele Jana Kučery Zkrocení zlé ženy přivedl na jeviště Corinne Cox s Richardem Ševčíkem. Jejich dramatické zápolení udělalo za první částí humornou tečku.

Jestliže první polovina večera patřila především stávajícím repertoárovým kusům, ve druhé nabídl balet výhled do sezony příští. Velkolepé pas de deux ze 4. jednání Dona Quijota Ludwiga Minkuse (chor. M. Petipa) v bravurním podání Mami Hagihary a Karla Audyho jasně ukázalo, že s tak technicky výborně disponovanými tanečníky je bezpochyby nač se těšit. Jsou přesní, přitom mají ladnost pohybu a výrazovou přesvědčivost. Není divu, že jejich výkon strhl publikum k bouřlivému aplausu. Éterické pas de trois Odalisek opět v Petipově choreografii z repertoárové inscenace Korzár Adolphe Charlese Adama v podání Abigail Baker, Kristýny Miškolciové a Victorie Roemer bylo předělem mezi klasikou a následujícími dvěma abstraktními choreografiemi.
- DJKT Balet Gala 2021 – Don Quijote (K. Audy, M. Hagihara, foto Irena Štěrbová)2
- DJKT Balet Gala 2021 – Korzár (K. Miškolciová, A. Baker, V. Roemer, foto Irena Štěrbová)
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky