Balet ND představí intriky Valmonta a markýzy de Merteuil

Známý choreograf Libor Vaculík vytvořil novou inscenaci Valmont pro Balet Národního divadla. Choreografie na motivy slavného románu Choderlose de Laclos Nebezpečné známosti bude mít na scéně Stavovského divadla premiéru 26. června. V představení zní hudba Franze Schuberta a lotyšského skladatele Pēterise Vaskse v hudební režii Petra Maláska. Včera inscenaci Vaculík společně s šéfem Baletu Národního divadla Petrem Zuskou představili novinářům.Zuska připomněl, že Valmont je šestnáctou Vaculíkovou produkcí pro balet první české scény od roku 1988, zároveň nejkomornější, neboť v inscenaci účinkuje jen deset protagonistů. V devadesátých letech působil Vaculík v Národním divadle jako stálý choreograf a na počátku jeho tvorby pro tento soubor stála trojice úspěšných představení Malý pan Friedemann & Psycho, Čajkovskij a Isadora Duncan. Postupně se Vaculík věnuje spíše dramaturgicko-režijnímu přístupu než jen čistě choreografickému, jak i sám připouští.

„Mám strašně rád, když můžu vyprávět příběhy, Petr Zuska říká, že jsem nejepičtější choreograf v Čechách, což je pravda,” řekl včera v rozhovoru právě se šéfem baletu, který se choreografii věnuje také, ale jeho práce je abstraktnější a lyričtější.

Předlohou nové inscenace byl román v dopisech, který vydal koncem osmnáctého století Choderlos de Laclos pod titulem Nebezpečné známosti čili souhrn dopisů jedné společnosti a veřejnosti pro poučení společnosti jiné. Ve sto sedmdesáti pěti dopisech vypráví příběh dvou libertinských šlechticů – vikomta de Valmont a markýzy de Merteuil – jejichž největší zálibou je zahrávání si s city ostatních lidí. Bezostyšně svádějí a následně vypočítavě odvrhují nevinné oběti, řídí se přitom heslem: Svést, ale nebýt sveden!

Láska zbavená citů se v jejich podání stává uměním strategie, chladně vypočítané do sebemenších podrobností, a na tento cynický přístup k morálce a lidské zodpovědnosti nakonec doplácejí nejen nevinné oběti, ale i sami strůjci vztahů a jen zdánlivě náhodných setkání.

V Česku je tento román znám ve filmovém zpracování režiséra Miloše Formana. Ve stejné době ale vznikl také film Nebezpečné známosti režiséra Stephena Frearse podle scénáře Christophera Hamptona, který látku uvedl i na divadelní scéně. Freaursův snímek bývá ceněn zejména díky Johnu Malkovichovi v roli Valmonta – také Vaculík včera řekl, že má tento snímek raději, neboť podle něj „jde víc na dřeň, je surovější”.

Libor Vaculík prý nechce šokovat výpravným dílem, ale naopak se zaměřil na jemné vykreslení jednotlivých charakterů. Hlavní hybatelkou děje je vdova, krásná markýza de Merteuil, tahající za provázky dvorských intrik. Libor Vaculík prý roli psal na tělo Tereze Podařilové, stejně jako Valmonta Alexandru Katsapovovi. Alternovat je budou Zuzana Šimáková a Jiří Kodym.

Foto ND / Martin Divíšek

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]